Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1398 visningar
15 svar

Musseroner?

Margareta

15 sep 2005 kl. 19:17

Jag har hittat ett par svampar i skogarna runt Boden som jag tror är musseroner…
Kan någon hjälpa mig?!

0 63 visningar
3 svar

30 cm diameter

Bo Fredricsson

20 sep 2005 kl. 23:38

Vad är detta ?
Undersidan ser ut som en sopp, bara 3mm tjockt sporlager. Inte taggar som på tickor som jag har sett.
Blandskog i Virginia.

0 1573 visningar
4 svar

Svamp i Gråbo?

Totte

16 sep 2005 kl. 22:16

Jag ska till Gråbo och hälsa på en polare som gärna vill ut och plocka svamp. Men vare sig han eller jag vet vart vi ska åka mer än ut i skogen?!

Är det någon som kan ge en hint vart/vilket område man kan tänka sig att åka till?

0 1314 visningar
3 svar

Eksopp?

Lasse

25 sep 2003 kl. 16:10

Om man går in i “butiken” på denna hemsida så finns torkad eksopp att köpa. Vad är detta för sopp? Hur ser den ut?

0 125 visningar
7 svar

Förklara detta tack....

Affe

20 sep 2005 kl. 16:31

Orden gyttra,
gyttrat, gyttrade.

Har svårt att förstå vad dom betyder.

0 686 visningar
17 svar

Kruskantarell i Västerbotten

Irene A

18 sep 2005 kl. 21:58

Apropå goliatdiskussionen och svamparnas okända utbredning i Norrland, vill jag berätta att jag har hittat kruskantarell häruppe idag!
De växte i granskog med inslag av björk där vi brukar leta efter trattkantareller (och där det också växer svart trumpetsvamp).
Någon annan i Umeå-trakten som har träffat på den?

0 250 visningar
0 svar

Ölandssvamp

Ona Janzon

22 sep 2005 kl. 15:15

Ska åka till Öland (norra delen)till helgen och undrar om någon vet om det finns svamp där nu?

0 73 visningar
2 svar

Svampar i blomkrukan

Hafskajak

21 sep 2005 kl. 16:42

...är väl knappast ätliga. Undrar ändå vad det är för något. De dyker upp i en kruka med nässlor.
Syns först som ett gult mögel men får sedan fruktkroppar enligt bild.

0 84 visningar
8 svar

Svamptorka

Lena M

21 sep 2005 kl. 18:11

I dubbel bemärkelse.
Hittade efter mycket letande ca två liter trattisar idag. Det blir väl som tidigare år, att de kommer lagomt till älgjakten. Och då är det bäst att man håller sig innomhus! Övrig svamp lyste också med sin frånvaro. Ett sista försök görs på lördag om vädrets makter vill.
Sparat detta till sist, för det är långt att gå, kallar det ” himlabacken”, för det bär bara uppåt i ca tre kilometer.
Den som lever får se! Lena

0 86 visningar
1 svar

Kremla som doftar hav...

Per Hj

21 sep 2005 kl. 11:24

En sådan plockade jag igår. Den såg ut som en tegelkremla och växte på tallbevuxen hällmark. Dock grånade den inte som tegelkremlor gör, utan fortsatte vara vit och fin på och i foten. Obs att den luktade fräscht, inte gamla räkskal som sillkremlan gör. Den fick inte heller mörka fläckar vid tryck. Gissningar?

0 59 visningar
1 svar

Kungschampinjon?

Måns

21 sep 2005 kl. 17:55

Igår hittade jag något som jag misstänker kan vara kungschampinjon, men jag är inte säker. Vackert gyllengul hatt med bruna fjäll, nästan vitt kött som gulnar något, chokladbruna skivor, “trasiga” ringrester, behaglig smak och doft.

Det som gör lite mig osäker är dels att stammen har mycket mer fjällrester (lika täckt som hatten) än på bilder jag hittat, och att den växte i ett gytter som tittade fram under ett nedfallet träd, vilket inte nämns på någon svampsida. Det var c…mer…

0 2252 visningar
7 svar

torkenergi?

Birgitta Ländin

15 sep 2005 kl. 12:21

Nån som vet om svamptorkar drar extremt mycket el??
Sitter här förbryllad med torpelräkning på 5000…den brukar vara ca 1000.
Kan det vara Karl Johanexplosionens efterdyningar? (Blir visst inte så mycket netto kvar av de där 6000 jag sålde för i så fall….)

birgitta

0 780 visningar
3 svar

Gammelskog?

Affe

20 sep 2005 kl. 19:03

Vad menas egentligen med gammelskog?
Vad krävs för att en skog skall kunna kallas gammelskog?
Har vi någon gammelskog i Skåne?

0 3444 visningar
20 svar

Smaken hos goliatmusseron

Tommy Olsson

14 sep 2005 kl. 15:29

Jag ser att vissa funderar på hur goliatmusseron smakar. Jag är själv biten av smaken hos denna delikatess.

För att ge lite vägledning för de tveksamma lägger jag nedan in två citat från dagspressen. Länkar till de fullständiga artiklarna bifogas också. Tilläggas bör att både de som uttalar sig får anses vara mycket kunniga på svampområdet.

“Till sina privata höjdpunkter i svampskogen räknar Ingrid Högström fyndet av en Goliatmusseron för en del år sedan. En mycket ex…mer…

0 94 visningar
9 svar

att m krikorev

per d

14 sep 2005 kl. 14:22

hej ! en lite märklig fråga till dig, men de senaste 2 veckorna har jag haft problem att komma in på denna sida. varje gång jag skrivit webadressen och så sänt har min dator stängt av sig automtiskt fär att sedan direkt starta upp igen. problemet uppstår inte om jag så loggar in direkt på denna sida när datorn startat utan bara när jag varit inne på andra web sidor innan. har aldrig varit med om något liknande tidigare, någon som har en förklaring ??

0 8229 visningar
7 svar

Tål gula kantareller frost?

Anneli

19 sep 2005 kl. 12:04

Hjälp mig lösa ett dilemma!
Har hört att Trattkantarell inte far illa av några frostnätter -går bra att plocka fryst t o m, bara man inte vill torka den. Ang gula har man sagt mig att den inte går att ta reda på sedan frosten slagit till - nu har det snöat, men vi gav oss ut ändå och hittade svamp som verkade OK - en del var dock lite “geggiga”. Mötte då en älgjägare som sa att de gula kantarellerna visst tål frost och att vi kunde ju fortsätta plocka et tbra tag till.
Vad st…mer…

0 110 visningar
2 svar

Svampkompis ?

Lena G

20 aug 2005 kl. 10:21

Hej där…
Jag skulle vilja ha någon svamp-letar-kompis. Är nyinflyttad till Boden, har aldrig sett så mycket tallhedar i hela mitt liv…. och de svampar som växer på dessa hedar är obekanta för mig som kommer från “mellersta norrlands fjälltrakter”

0 1285 visningar
6 svar

Fjällig bläcksvamp

Jonas

10 sep 2005 kl. 20:22

Hur rensar man och tillreder fjällig bläcksvamp.

0 2488 visningar
3 svar

Kan man verkligen inte frysa blomkålssvamp?

Helen Björesund

19 sep 2005 kl. 08:38

Finns det inget knep att frysa blomkålssvampen? Kan man tex laga till den och då bevara smaken bättre? Har just hittat en hygglig svamp i svartedalen i Kungälv. Var går gränsen när den är för gammal? Min är svagt brun.

0 116 visningar
4 svar

Trattformad kantarell?

Malwina

18 sep 2005 kl. 22:05

Hittade denna på en mossig stubbe i en barrskog. Den ser ut som en trattis uppifrån och en vanlig kantarell underifrån. Vad är det för en svamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone