Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har läst på lite olika ställen nu och fått olika svar. En del säger att i stort sett all svamp går att torka, andra säger att tex taggsvamp blir besk, att kantareller blir sega osv.
Vad är det som gäller?
Plockar framförallt trattis, kantarell, taggsvamp och Karl-Johan…vågar mig inte på några andra än :-)
vem köper trattkantarell i GÖTEBORGS omrode —— TACK
Hittade 5 svampar idag, vita skivor under hatten och som sammet på stammen, som var brun och “luddig”
Någon som vet vad det är för svamp?
Jag vet, jag borde ta en bild av den och lägga in, men jag har ingen kamera och det näst bästa jag kan göra är att ge en bra beskrivning.
Skivling, vit fot, ingen strumpa, ingen ring. Urnupna vita skivor, hatten är läckert matt laxigt ljusröd på ovansidan, lätt svängd uppåt, lite kremlelikt (men det är ingen kremla). Hatten är kanske 10 cm i diameter.
Den doftar starkt, och växer alltid flera i stråk.
Det är inte blåmusseron, inte heller höstmusseron.
Anledningen till at…mer…
Jag har hittat några svampar som jag tror kan vara champinjoner men de stämmer inte i storlek. De är ca 12 cm i diameter innan de breder ut hatten och blir sedan ca 20-25 cm. De är ca 20-25 cm höga. Skivorna är ljusbruna med rosa ton hos de små och mörkt bruna hos de stora. Lukten påminner om bittermandel och ringen på foten är “fluffig” och har ett kugghjulsmönster. Vad har jag hittat?
Nybörjare….
Vart växer kantarellerna?
(I vilken terräng)
Under vilken period hittar man dem. Jag bor i Sundsvall och har fått jobba hårt för att hitta dem….
Hitta den idag, beige lite svagt gul på hatten grå skivor.
Om man hittat mycket taggsvamp (blek) och vill spara en del av dom, vilket är det bästa sättet att spara dom ? Och hur gör man på bästa sätt ?
Enligt allt vad jag har läst är ett utmärkande drag för brödtickan att den gärna växer i gytter. Är det omöjligt för fårtickan? Tog hem ett gäng igår varav ett tiotal växte ihop i två klasar. All svamp ser likadan ut och allt verkar stämma på fårtickan, bl.a. så gulnar den efter ett tag samt efter upphettning. Är inte brödtickan också betydligt färggrannare på hatten?
Hej på er!
Det finns ju en gammal regel som säger att om en kremla smakar milt är den ätbar. Det ska ju vara en av dessa regler som fortfarande ska gälla tydligen.
Men jag plockade en svartkremla förra helgen. Den smakar ju milt när man smakar på skivorna, men ska enligt en aktuell svampbok från 2005, inte vara ätbar om man inte gör ett avkok.
Kan det verkligen stämma? Någon som vet? Det innebär ju i såfall att det finns ett undantag i regeln.
Står i startgroparba för att med två vänner utforska storskogen.
Och jag skall testa det Erik Ekholm tipsade om kompassen.
Förhoppningvis går det bra och att vi hittar mycket svamp.
Det är + - noll nu på morgonen, men solen är på uppgång. Vi hörs. Lena
Är det bara jag som plockar svamp i Härrydaskogarna, eller är det så förfärligt mycket svamp i år? Fyller lätt 4 hungriga magar med stekt eller stuvad svamp, efter varje svamptur. Ett enormt överflöd! Härrydabor, ut och hjälp mig att hämta skogens guld!
Nyss hemkommen från en halvdagstur i Stockholms norra förortsskogar måste jag med sorg konstatera att kantarellfångsten minskat betydligt sedan tidigare turer. Tyvärr inga trattisar ännu för att kompensera för de gulas frånvaro.
Någon som kan sia om mina vänner tagit en paus, eller håller de på att ta slut för detta år?
vid rensning av trattkantareller drar jag isär dem längsgående o tur är väl det, har vid ett par tillfällen hittat en klump med små ägg, typ rom, högt upp i foten. Vad kan det vara?
En fråga till Nettan Anderson. Kan man varva färsk svamp med salt eller bör den vara förkokt?
Hejsan.
Hittade idag ca 30 liter Svart Trumpet. Har redan frysen full och brukar ge bort till vänner och bekanta. Nu är det så att de gärna vill ge oss en slant och jag tycker det är pinsamt och svårt att ta betalt för detta.
Någon som har en aning vad man skall ta, (jättesvårt att ta betalt , men bensinpengar är ju bra att ha). Kilo eller liter pris???
Hej.
Kan det vara farligt att torka trumpetsvamp om det tar för länge??
Kan det bildas farliga bakterier?
Är det verkligen vit taggsvamp du hittat? Verkar spännande i så fall, enligt databasen är den tidigare endast känd från Gotland!