Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Läste tidigare inlägg från en som plockat trattkantareller men vid försök att torka så hade de blivit helt svarta och sladdriga även efter flera dygn. Tydligen hade det blivit så för flera stycken men jag fann inte ngt svar på om de ändå var ätliga eller ej om de dock torkat.
Jag själv prövade att torka igår kväll, lade en del på galler, resterande på bakplåtspapper och satte dit en bordsfläkt, bytte papper efter ett tag osv osv. I morse ser jag att 99 % blivit helt svarta…mer…
Har hittat många fina rabarbersvampar idag. Enligt ICA-förlagets svampguide är de två stjärniga och enligt Nya Svampboken tveksamma. Någon som har provat?
Vad tror ni hade tänkt åka upp till lapplandsfjällen i helgen o kolla. Det har ju varit ovanligt varmt för säsongen.
hejsan.
ngn som vet vad som behövs och hur man gör för att odla honungskivling hemma?
och finns det några mer självlysande svampar :D
// Micke
Är frostvaxskivling en god svamp? I så fall, är den lämpligast som blandsvamp eller ensam? har någon ett bra tips eller recept om denna svamp. Jag har sökt i forumet men det finns inte ett enda inlägg om denna svamp, är den inte populär??
Hej, hittade en udda grej under ett sjul.
Någon som vet vad det kan vara för något?
http://www.hobbyryss.se/svamp.jpg
En underbar dag i skogen blev det idag. Tyvärr kom jag inte fram till tänkta stället p.g.a älgjägare… Men som tur var får man säga, på väg mot ett annat ställe så får jag plötsligt se 6 st små vildsvinskultingar springandes fram och tillbaka över vägen, följde dom c:a 150 meter och sen försvann dom in i skogen. Ingen sugga sågs till, kan hon möjligen ha råkat ut för en dödlig/skadande kula?
En del trattisar och “vanliga” blev det. Underbart väder, enda störande element…mer…
Är det ngn som vet om det är möjligt att ta reda på vilka dagar jaktlagen befinner sig just i en viss skog? Jag funderade på att kontakta Länsstyrelsen och förhoppningsvis bli lotsad till rätt person att fråga. Det skulle dessutom vara intressant att höra hur det ligger till med jakt i naturreservat/friluftsområden osv. Vad ska man ta sig till med svampkorg och ett stycke hund i höst?!
Undrar om det finns någon max storlek på bilder som man lägger in? Kan man för detaljerna lägga in en bild på exempelvis 1Mb?
Jag plockade igår en hel del vad jag trodde föränderlig tofskivling.
När jag kom hem och läste om dem så blev jag tvungen slänga dem tyvärr då jag blev osäker om det verkligen var de och inte förväxlingssvamp som är giftig.
De jag fann växte liksom i klungor i ett område med mycket mossa - alltså inte på någon stubbe eller så.
Vad kan det ha varit?
Undrar också om någon sett några bra sena höstsvampar de senaste dagarna här i Luleå?
Plocka mest ute i Hertsöskogarna.
Har…mer…
Hittar ingen bild på kruskantarell, undrar hur den ser ut ?
Plockade trattkantareller igår och somliga hade en ljus , krusig kant. Är det kruskantarell??
Lena
Hittade ymnigt med vita musseronliknande svampar som växte i täta grupper (tuvor?).
Lukten påminner lite om vårmusseron.
Vågade inte smaka på dem.
Kollade i databasen och fann silkesmusseron, ekmusseron och vit tuvskivling som kandidater till fyndet.
Tuvskivlingen saknade dock omdöme gällande matvärde och ekmusseron anges som giftig.
Hur känner man igen silkesmusseronen och skiljer den från ekmusseron och är tuvskivlingen farlig.
I dag har jag plockat fläckkantareller. Skulle vilja veta aktuell förekomst i landet just nu.
Jag bor i Västerbotten, Umeå och hittade den i Mårdseleforsarna (inlandet)
Hejsan, vill jätte gärna finna kantareller i Umeåområdet, men inte hittat ngt ännu. Någon som kan tipsa om vart det finns kantareller?? snälla, vore tacksam.
hej min kompis har varit och plockat vamp jag undrar hun hittade en ljus svamp men när mjölken kom så var de svart och riklig.hon är orålig för mjölken kom till huden kan de vara farligt??