Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag bor i norra Dalarna vi har varg och björn fulla skogen men det enda jag är rädd för är huggorm…... Det har inte funnits så mycket orm här men nu fullkomligt kryllar det. Varför är den fridlyst???? Jag sprang på en idag igen nu går jag inte ut förrän frosten kommer då är väl det enda som återstår trattisar… farväl ljuva Karl- johan vi ses nästa år!
Hej! Jag skulle behöva tips på en bra svambok att ha hemma när man kommer hem med nya spännande svampar.
Är just nu på kantarell/sopp/kremmelnivån, men skulle vilja lära mig mer. Har ni bra tips på bok med bra bilder och beskrivningar på säkra identifieringssätt för varje svamp?
Hittade nu på förmddagen en sopp som till pricken liknar K J men hattens färg ser ut som blek björksopp porerna gråvita har otydligt vitt ådernät på ljus fot.
Vet någon om det finns albino KJ eller vad kan det annars vara?
Detta är två namn som jag har hittat med bilder på en hemsida. Men jag hittar inte dessa i databasen. Kan de heta något annat?
Tacksam för svar.
Hej. Jag bor i Skåne. Skulle gärna följa med och plocka svamp. Åker gärna till Södra Småland. jag kan bara kantareller.
Ja, vad är detta för svamp?
Hej,
Vi hittade mängder med blodriskor idag men de flesta var maskätna så de fick vi slänga. Nu till frågan: Kan de få en köttig smak nästan som korv vid hård stekning? Min flickvän tror att vi stekt korv i pannan, därav korvsmaken. Vad säger ni experter?
Lite på skoj plockade jag en kasse (ja, jag vet, inte svamp i kassar) full med vad jag nu konstaterat är brödticka. De flesta av dem är handflatstora. Är lite osäker på matvärdet. Är det nån poäng att laga till dem, eller ska jag skicka dem direkt? Tar hand om alla kantareller och Karl-Johan sålänge, och ser om jag fått något svar… Annars får de nog åka sopnedkast ;-)
Blev lite konfunderad över ett tidigare inlägg, där jag läste att denna svamp numera är en spindelskivling.
ÄR DEN FORTFARANDE EN BRA MATSVAMP?
Har hittat någon form av sopp som först blir röd och sedan svart vid kokning. Nån som känner igen den?
Jag vet att fjällig taggsvamp kan läggas in som sill…
Nu var det någon som sa, att just fjällig taggsv. tillsammans med alkohol kan ge antabuseffekt, så man bör akta sig för att ta snaps till… Kan det stämma, tro? Har ingen lust att prova själv.
Hej Michael!
Jag blev lite osäker när jag såg ditt svar 04-07-18 till Jens där du skriver att de små röda prickarna på blodsoppen inte är unika utan bara skiljer den från flera av de andra röda sopparna. Vilka andra röda soppar har också röda prickar på foten? Jag plockade nämligen idag, vad jag i alla fall tror är, blodsopp – ca 1, 1 kg! Rensade väger de knappt ett kilo. Det var nästan inga larver i dem och det var heller inte så mycket mjuka rör att plocka bort. Jag hitt…mer…
Det var ett trevligt inslag om goliatmusseron i tisdags, Aktuellts sändning kl. 21.
Vill något se det så titta i länken, sök där efter Aktuellt 21 den 16/8 en bit ned på sidan.
Har hört att man ska ta bort hela rörlagret på sopparna, men det står inte i recept o liknande jag tittat i? Vad säger andra?
Jag är nybörjare på kremlor och vill ha tips på några bra matkremlor att börja med?