Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Tack Pelle för ditt tips i DN att leta K J i mossig granskog. Vilka mängder vi hittade, men inte nog med det ca 50 st stora 10 15 cm i diam. bleka - vita kantareller. Är det albino år i år hittade vit K J häromdagen. Dessutom bleka taggsvampaaaar och granblodriska i mängder. Ganska fina faktiskt. Dessutom har jag nu lärt mig att kanterna ofta är bra även om mitten o foten är angripna
vad är detta för svamp0 ghittade den Västervik bland en massa mossa…
Jag blev bara så glad, när vi hittade massor av svart trumpetsvamp i Eskilstuna. Men hur tar jag bäst hand om dem?
Fann fyra svampar tätt tillsammans i gräsmatta / park nära björk och syrén.
Tydligt “sköldlika” hattar, bruna / gråbruna. Skivor vita. Sporpulver vitt / ljust hade fallit ned på några hattar p g a att de växte så tätt. Fot vit, senigt utseende men tämligen spröda vid brytning, inte trådiga. Inga spår av ring eller andra hyllerester.
Ingen utpräglad doft eller smak.
Är detta sköldskivling?
Hej!!! Jag undrar hur länge det finns kantareller i dalarna jag har nyligen flyttat dit från stockholm och det finns ju mängder av fina skogar runt garpenberg där jag bor.Hoppas på en fin höstsäsong eller hur??? ANNE
Så har då äntligen karl-johan tittat upp, men de flesta har hemsökts av ” snyltningar”.Ett fenomen här i Gästrikland måntro ?
Däremot finns det gott om rimskivlingar i fin form. Lena
Läste i Illustrerad Vetenskap att Davidmusseronen är STÖRRE än Goliatmusseronen. Är det sant eller är det bara en elak skröna?
När jag kör runt med mina hästar på Stora Alby så händer det att hästarna stannar tvärt och stirrar rätt ut i skogen. En gång blev jag tvungen att säga ptrooo för att inte hästen skulle skena fram till en stor grupp konstiga svampar.
Kan det ha varit hästmusseron han såg?
Hej kära svampintr. Jag bor i Malmö och är inbiten svampplockerska men saknar körkort och få bekanta som vill ut till skogen lika ofta som jag. Varje höst samma frustration så jag har bestämt mig att annonsera. Jag blir jätteglad om det är någon som bor i Malmö och har plats. Delar naturligtvis på bensinkostnader Bara jag får följa med. helger är bäst men någon gång kan jag ta mig ledigt under vardagen bara jag vet det i förvägg.
Enligt livsmedelsverket
möjlig förgiftnings-risk och även dödsfall efter rapport i New England Journal of medicine
Hittade i dag ett stort antal svampar med hängande, slappa och halvt vissna hattar. Fötterna var inåtvända och ganska rangliga. Ingen speciell färg vad jag kunde se. Den längsta var 12 cm och den kortaste var något kortare än den längsta.
Kan det ha varit tröttkantarell eller möjligtvis jättetröttskivling?
Hittade massor med fina blodriskor i helgen. Behöver förslag på användning.
Jag hittade dessa svampar under några ekar i en park i Lund. Jag har aldrig sett mandelriska men trodde först att det var det jag hittat. Sedan såg jag att det bara trängde fram ytterst lite vit saft och när jag smakade var smaken _mycket_ bitter, så då uteslöt jag mandelriska. Jag har lagt upp två bilder:
http://hem.passagen.se/posr/bilder/svamp/Riskor-1.jpg
http://hem.passagen.se/posr/bilder/svamp/Riskor-2.jpg
På den första bilden ligger ett bensinkort (vanlig kreditkortsstorlek)...mer…
Jag hittade idag en svamp som för mig är intill förvillelse lik svavelticka. Ja men så är det väl svavelticka då?
Problemet är bara att den inte växte på ek, utan på gran eller tall (minns inte vilket).
Kan det ändå vara svavelticka?
Den är hård men elastisk, som att klämma på ett blomkålsöra (föreställer jag mig). Gul, förstås, luktar “svamp”, varken mer eller mindre. Och som sagt, till utseendet helt lik de bilder på svavelticka jag sett på nätet och i min svampbok…mer…
Citerat från http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/matsutake.html :
“Den svenska produktionen av goliatmusseron (Tricholoma matsutake=T. nauseosum) var god under åren 1998 och 2000. Fortfarande är meningarna delade huruvida dessa år var exceptionella, eller om arten faktiskt uppträder under alla goda svampår. Det är därför viktigt att Du rapporterar in Dina fynd (foto på goliatmusseron finner Du här). Rapporterna behandlas konfidentiellt, och används ...mer…
Måste man förvälla fårticka innan man tillreder den?
Jag måste berätta att detta var en av dom bästa sidor jag stött på!! fast det är en sak jag efterlyser. Det skulle vara bra om det fanns bilder på hur svamparna ser ut i genomskärning, i alla fall vissa svampar.
Som sagt en superbra sida och ett forum där alla verkar så himla trevliga. Man blir nog snäll av att vara ute i skogen!;)
Har letat och letat, men inga trumpetsvampar på dom år jag varit i området.
Tranbär, även om det inte tillhör svamparna, har jag heller inte hittat -trots idogt letande i fuktig vitmossemark.
Tips någon?
Har ju läst trumpetrapporter från Nordmaling…
Hur rensar man rimskivling? Tar man bort skivorno under hatten? Det brukar oftast vara småkryp därunder. Hur mycket skär man bort av foten? Tips på tillagning av rimskivling emottages tacksamt.
Jag har läst att även foten är bra mat på karljohan. Jag hittade ganska många maskfria exemplar, men när jag försöker skära foten i tunna skivor för torkning så faller den bara isär. Den är mycket porös och smulas lätt sönder. Vad beror detta på?