Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är det någon som har någon bild på hur de där omtalade parasitangreppen på KJ ser ut?
Det är nämligen en av de svampar jag pockar mest av och det är dumt att plocka dålig svamp.
I går vågade jag för första gången plocka och verkligen äta rimskivling. I dag hittade jag ett 40 tal oklanderliga inte ett larvangrepp. Eftersom det står i flera svampböcker att den lätt blir angripen undrar jag kan det trots allt vara rimskivling. Jag mår bra!
Hej, vilken härlig sida!!!!
Har plockat svamp så länge jag kan minnas (58 år) och första gången i mitt liv såg jag den otroliga , stora och fina kungschampinjonen! Och till råga på allt rakt under mitt eget vard.rumsfönster!!! Hur anrättar jag den bäst?? Har 5 svampar…c. 1, 5 kg…
Hur förfar jag med
Goliatmusseronerna efter plockningen
Tack för tipsom torkning av trumpetsvamp -kan jag torka i ugn? hur varmt o hur länge isåfall? Min lilla lägenhet ger inte utrymme för att breda ut dem på golvet eller så...
Hej, jag undrar om någon kan tipsa om en bra, liten svampbok att ta sig ut i skogen? Upptäckte att min var tysk med svensk översättning, kanske vore det bättre med bilder från våra svenska skogar.
Tack för bra information på Svampguiden, jag har lärt mig en hel del, t ex om kremlor som plockades för första gången igår :-)
Så många svampkunniga perssoner i vårt avlänga land !
Aldrig jag ser någon , på mina , nästan dagliga promenader. Pratar med fåglar, ekorrar och en och annan räv. Älg var nog tre, fyra år sedan jag mötte. Och du som var rädd för orm, de ÄR INTE farliga. De är rädda och försvarar sig om du komer hastigt på och de inte hinner gömma sig.
Jag blev inte blåst eftersom jag fick ta med mig den kasserade svampen. Köparen ville inte ha med den att göra.
Idag tycker jag att vi lägger på ett extra kol för gammelskogarna - alla klickar!
Min mormor har hittat en svamp som hon inte kan identifiera. Hon har ritat en bild som jag länkar till här:
http://images2.imagehigh.com/imagehigh/users/mekk/s/14062005133952_svamp.JPG
Den är alltså brun med vita rektanglar på och hittade i Närke.
Har flyttat så att jag har nära till en härlig barrskog utanför Örebro. Känner igen kantarell som det inte finns så många men det är rätt gott om en svamp som ser ut som en champinjon man köpe på ICA men den är svagt lila/violett. Vad kan det vara? Sedan är det gott en en svamp som liknar en liten Karl-Johan men den har en röd rand strax nedanför hatten? På små exemplar är hatten som en boll o på större plattare.
Hej.
För ett par veckor sedan var jag hos en uppköpare med prima Karl-Johan svampar. Han kasserade närmare hälften av partiet pga en parasit som gjorde svampen otjänlig och giftig. Parasitangreppen var obetydliga och svåra att se. Angreppen satt på rörens undersida och såg ut som små inbuktningar. I övrigt var svamparna av högsta klass. Små fasta och vita på undersidan. Ej angripna av larver eller sniglar. Jag har sökt i litteraturen utan att få något svar. Är det någon som ve…mer…
Har någon ett bra recept för fårtickor? Har hittat MASSOR! Svampen sägs vara en “god” matsvamp, men jag hittar inga recept här på sajten.
Har blandade in den i såser och sånt förrut, men då känner man ingen särskilt skillnad mellan den och andra svampar i såsen. Är den bättre när tillagt den på ett speciellt sätt?
Jag är nyfiken och skulle vilja veta mer om denna svampen.
Tack!
Idag hittade jag svart trumpetsvamp och lite gul sådan.
Mycket äggsvamp, fårtickor och tyvärr många ” snyltade” karl-johan.
Olivgrön kremlor, vad kan de heta? Vita skivor och fot, milda. Lena
Kremla brun till svartfärgad.Vita skivor.Växer i gräs, öppen yta glesa träd.Någon som vet?
Jag var i skogen i roslagen, hittade en svamp som var väldigt bucklig på hatten och vit i kanterna. Resten av svampen var blålila, väldigt mörk. Luktade inte särskilt gott.
finns det någon som kan hjälpa mig , hur konserverar man svampar i grovsalt måste man förvälla den först eller använder man den rå