Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag behövde inte fundera på om jag skulle våga åka in på vägen med öppen bom. Fick vända efter en kilometer, enär varningslampan för bromssystemet lyste.
Så det blev en tur i hemskogen med en korg fylld av kremlor, rimskivlingar, några karl-johan, blek taggsvamp och kantareller.
Tack för alla svaren och goda råd
Lena
Hej,
Jag och min sambo åt en sallad som bestod till stor del av rå stensopp (unga fina exemplar, nästan bra hattarna, gott!) plockad samma dag.
Vi blev båda lätt illamående.
Kan detta ha med svamparna att göra och är det någon annan som har liknande erfarenheter av rå Karljohan?
Mvh
Carl & Ali
Jag var i skogen i roslagen, hittade en svamp som var väldigt bucklig på hatten och vit i kanterna. Resten av svampen var blålila, väldigt mörk. Luktade inte särskilt gott.
HJÄLP! Vi har idag plockat HÖggul fingersvamp…..vi har en gammal svampbok där det står att den är ätlig, men vi hittar inte den arten på denna site…..snälla hjälp….
Hej.
Är det nån som vet om Bronssoppen är god? Det är en förväxlingsart till Bleksoppen som ska vara sådär att äta.
Önskar tips på bra faktaböcker om svamp…
Slänger ut frågan igen som jag gjort tidigare år också....
Någon som känner till någon svampkurs i Skåne?
Eller kanske rent av någon som vill hålla i en för en liten grupp?
Hoppet står till er hoppas att ngn skulle kunna ge mig recept på hur jag syltar/lägger in svamp.
33 centimeter Fjällskivling, 385gram utan fot, dvs bortåt halvkilot totalt. Kan det vara rekord?
Jag torkade en del blodsopp i varmluftsugn häromdagen. Tyvärr gick det inte att ha lägre temperatur än 75°C. Kanske därav färgen, eller? Men eftersom det inte riktigt räckte med ett par timmar i ugnen (med öppen lucka) fick de eftertorka på en uppspänd kökshandduk i rumstemperatur. Efter ett par dagar dök det upp något vitt på ytan. Mögel! tänkte jag. Men kan det vara något annat, t ex en saltutfällning som man ibland kan få på skinnskor? Känner någon till detta fenomen? S…mer…
Någon som kan tipsa mej? recept med Goliatmusseron
hej hopp forum!
Är det möjligtvis någon som kan försöka utreda skillnaderna mellan gifthätting och föränderlig tofsslätskivling? Har hittat en hel hög på en stubbe, som skulle kunna vara både ock. Det verkar vara lite småflummigt på sajten att försöka avgöra skillnaderna mellan dessa två lika. Det skulle inte göra så mycket om den ena bara var lätt giftig, magsjuka kan man stå ut med…
Hoppas på en fin dag i skogen idag! Önskar inte mer regn idag.
hej, jag är ganska ny inom området gällande svamp -men har blivit en entusiast! Nu är det så att jag bara kan plocka och säkert artbestämma kantarell, trattkantarell och karljohansvamp - och jag skulle nu vilja ha några goda råd om vilka andra, ca 10 st, matsvampar som är värda att börja lära sig.Jag är främst inriktad på hur matvärdet bedöms.
Finns det några “sopp”-svampar som inte är ätliga? Ngn som är giftig eller kanske ngn som smakar väldigt illa? Eller finns det några giftiga förväxlingsvampar, alltså ngn som liknar ngn sopp-svamp?
Har vid ett par tillfällen sett ett slags fingersvamp, smutsgul i färgen, fast i konsistensen.
Den har växt i långa slingor i mossig granskog. Vad heter den och är den ätlig .Lena