Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Finns det någon i Uppsala som då och då har tid på för- eller eftermiddag att gå ut i svampskogen med? Jag har fått ganska oregelbundna tider just nu och vill gärna utnyttja det fina vädret. Mina svampkompissar har tyvärr bara tid på helgen just nu!
Skriv till theresawq@spray.se
I helgen hittade jag massor med vad jag trodde var brunsopp, men efter en titt i svampboken liknar den mer en Rutsopp. Foten var gul precis under hatten. Däremot upplevde jag inte resten av foten som röd. När jag läser om Rutsopp ska den växa med bok och ek i södra och mellersta Sverige.
Jag bor i Stockholmstrakten och det fanns varken bok eller ek i sikte.
Och som vanligt låg kameran kvar hemma.
Tips?
Vi hittade i helgen ett större bestånd av denna stolta svamp i Sigtunatrakten och undrar hur man förvarar den bäst?? Och om man tillagar den på något annat sätt än bara steker den hel?
Hej! Har hittat jättefina trattkantareller och försökt torka dem försiktigt i varmluftsugn men de svartnar så kraftigt. Gör det något?
Hur torkar man dem bäst och hur snabbt behöver det gå?
Hej!
Min svampplockande moster hittade vad hon först trodde var en lila iris i svampskogen. Vid en närmare titt och ytterligare ett besök med sin son så konstaterade de att det verkligen var en svamp. Hon har aldrig tidigare sett något liknande och det har inte någon i bekantskapskretsen heller. Vi bor i norra bohuslän. Svanpen växte i vanlig granskog, helt ensam. Den såg altså ut som en blomma, en lila iris utan stjälk.
Någon som har träffat på något liknande?
/Nadja
Hittade en lila svamp i helgen. Är ganska dålig på svampar men skulle beskriva den som en intensivt lilafärgad granrinska. Vad kan det vara för svamp?
hej!
Har sedan barnsben plockat kantareller, taggsvamp, tratt och trumpetsvamp samt karl johan. Nu vill jag lära mig mer…
Har i år börjat plocka flera sorter av sopparna, som björksopp och brunsopp.
Nu skulle jag vilja ha tips på “lätta” svampar att plocka i trakten.
Jag älskar att plocka svamp och vill lära mig mer, men när jag sitter i skogen med min tjocka bok blir jag bara förrvirrad, så att rikta in sig på ett par nya sorter borde vara bra.
TIPS? Berätta gärna oxå hur ...mer…
Kan man torka blodriska? Vinner den i så fall i smak? Har för mig att jag läst det nånstans, ev på det här forumet men nu hittar jag det inte.
Blodriska är egentligen ingen favorit, men eftersom det finns så mycket kan jag inte låta bli att plocka.
Tar tacksamt emot tips på anrättning. Jag kanske har gjort fel.
Idag var jag på en fin och väldigt givande svamptur, 5 liter vanliga gula kantareller. Det var massor med små “knoppar” på storlek med ett knappnålshuvud som kommer. Promenaden in till Kantarell-himlen var 2 timmar och jag vil naturligtvis hämta kantarellerna när de växt till sig lite. Min fråga; hur lång tid tar det för en kantarell från detta stadiet till “plockningsklar”? ps det är fuktigt och fint i denna skogen nu.
Jag hittade en svamp igår, men den slank ur näven. Kan det ha varit en “får sticka”??
Hej jag bor hässelby. Idag var jag lövsta skogen hittade inte mycket svamp. kan ni tipsa mig var kan jag cykla(har inte bil)hitta trattkantereller. tack
Ayda
Hej, jag gick ut i skogen idag. Förra veckan fanns ingen, men idag hittade jag massor av små och medelstora svarta trumpetsvampar. Tydligen en snabbväxt svamp. Efter all regn kom den upp på de ställena jag hade letat förgäves de två senaste åren. Det var kul. Nu blir det svart trumpetsvampsoppa idag - mums.
Theresa WQ
Hittad under hassel.
Ser ut att bli hyfsat stora mängder, men de är ännu ganska små.
Vi bör tydligen låta dom stå kvar, ser jag i databasen.
Hur ovanlig är arten?
Jag har kikat i Mossbergs kantarellbok, men jag tycker inte att hans bilder på kruskantarell är alls lika fotona här i svampguiden.com´s databas.
Hej
Jag är lite av en nybörjare och brukar plocka kantarell, trattkantarell och karljohan. Nu har jag ju upptäckt att jag inte kan äta karljohan, så för att inte bara plocka kantareller av olika slag tänkte jag att jag får börja plocka de andra svampar som jag känner igen, däribland citronslemskivling. Är den någon som har nåt bra förslag på hur man tillagar den på bästa sätt. (för visst är det så att sopparna är mer svårsmälta än skivlingarna, eller?)
Vet någon var man kan hitta trattkantareller i närheten av Kungälv eller Göteborg? Tack på förhand!
Kan någon tippsa om vad det är som sker när vi steker Karl-Johan.
Skinnet blir grönt, det har alldrig hänt förut, men i år har detta fenomen uppträtt 2 gånger.Meila gärna svar. gerd.lovgren@swipnet.se
hej
har idag hittat gula kantareller i skogsterräng i jämtland, trodde de bara fanns i fjällvärlden—kul. hur vanligt är det ?
Har testat att steka hatten (skuren i bitar enligt tips jag fått)med smör men det blir bara en grå “gröt” av detta. Vad borde jag göra istället?