Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Tänkte bara höra om det är nån som vet om det är oki att äta de vanliga matsvamparna som man plockar i skogen när man är gravid?
Har httat blodriska och rödgul taggsvamp.
Går Stoltisar och kantareller åxå bra?
Nån svamp ni vet som INTE är bra vid graviditet? Förutom de som är giftiga för alla då ;-).
Tack på förhand för svar!
Hej
Vi har varit ute och plockat blåbär och hittade rätt många skivlingar. Jag vet dock inte om dom är ätabara. Dom är ljusbruna och luktar gott och är rätt små. Den största hatten har en diameter på 6 cm, men resten är runt 3-4 cm. Är det nån som är haj på det här eller? jag behöver hjälp. Har sköljt dom och skurit upp dom i mindre bitar och lagt dom på tidningspapper för att torka. Tacksam för snabbt svar
Har tidigare i veckan funnit en del röda soppar, och efter läsning här lärt mig att det ska vara blodsopp (inget grovt ådernät, alltså inte eldsopp, och djävulssopp är utesluten av geografiska skäl).
Blir därför lite oroad när jag läser på dn.se att “Däremot bör man se upp med soppar som är rosa eller röda på undersidan. Bara experterna kan skilja de ätliga från de oätliga.” (citat Pelle Holmberg)
Betyder det att det finns fler röda soppar att hålla reda på än de tre ...mer…
Jag undrar om någon har torkat (gran)blodriskor? Jag har hittat mängder som inte är ett dugg angripna. Nu gäller det att ta tillvara dem… Om torkning inte fungerar, vill jag gärna ha andra tips!
Hörde på radion i dag, att man kunde frysa in Karl Johan RÅ, när man sedan tinar den, vid senare tillfälle, ska man behandla den som färsk.Den ska även smaka som färsk.Någon som testat?
Favoritsvampen Karl Johan är ju ofta angripen, skall man kassera hela svampen eller räcker det att skära bort det angripna? Skall man dessutom skala av den lite hårda ytan på foten när man skär inför stekning?
Jag har fått lära mig att all svamp ska förkokas. Nu fick jag mig till livs att soppen inte behöver fökokas. Kan någon mer kunnig än jag, ge mig ett svar?
Tack på förhand
Plockade b.l.a olika kremlor. Kant- och tegelkremlan känner jag igen. Men den röda ?
Inte klar i färgen, lite röd på foten och under hatthuden. Vit fot,
skivorna gul/vita.
Lutade åt sill eller mandelkremla,
men kanske peppakremla?
Är inte skarp i smaken. Tips tack !
Vad anser ni om blåmusseroens kulinariska värde ?
Och är skivorna blå även på äldre ex. Förväxlingssvamp ??
Lena
Det finns någon svampplockare man kan hänga med för att lära sig mer….
Bor i Nv Skåne och har möjlighet att komma ut vardagar mest.
Var och kastade kubb häromkvällen hos en god vän och jittade i hans gräsmatta en i mina ögon märklig liten sopp. Jag tog en massa tjusiga bilder med en lånad diggicamera och resultatet var noll. Men låt mig beskriva denna lilla rackare ifrån mitt svampiga minne.
Det var en sopp, ca 6 cm hög, tunn brun fot, gulbrunt rölager med relativt stora rör. De blånade vid tryck. Hattköttet vitgult, även det blånade vid tryck. Smaken mild doften obetydlig. Hatten var vackert röd, foten mer ...mer…
För er som har lite risig koll på varn ni är i skogen ... kolla in denna länk så löser sig många av era problem. :)
vill bara tacka för en jättefin svampsida!
jag bara älskar att söka nya uppgifter om svampar jag släpar hem efter mina utflykter.
kan inte hålla mig borta härifrån.
tack mikael för en suupersida !!
Undrar vad bästa sättet är för att “få ut bästa möjliga” från soppar & taggsvampar. Torkning, infrysning eller vad är lämpligast?
Hej! Jag och min pojkvän var ute och promenerade i skogen, och hittade några svampar. Genom hemsidan tycker jag att de ser ut som karljohan och brunsopp men hur ska man kunna veta säkert så länge man inte är expert. Kan dess svampar på något sätt vara farligt giftiga, soppar verkar inte så fraliga eller kan man chansa på att det är dessa jag tror och prova?
Hej
Bor i Kalmar och söker kantareller men hittar bara trattisar. Var finns de? Vilken typ av skog? Vilken miljö?
Tacksam för svar
Hej,
Följande kremla hittades i äldre mossig grandominerad skog i västra Medelpad i lördags.
Hatt 7 cm, regelbunden, utbredd, mörkt olivgrön/militärgrön, nästan svart mot mitten, matt i torka.
Skivor rätt täta, vidfästade, ljust vitbeige, med små, mörkt brungrå fläckar (liknande dem man kan se på bl.a. sillkremlor). Smak tämligen mild. Lukt rätt svag, “som en typisk kremla”. Sporpulver blekgult.
Fot rund, vit, 1 cm upptill, lite grövre nedtill, c:a 7 cm lång.
Trots nä...mer…
Helt ny på svamp och vill få ett råd - skall vi börja äta våra “häxringar” i gräsmattan? Skall de torkas först? vad blir bäst sedan?