Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Var igår ute i skogarna vid Nykvarn och fann 2 kg superfina trattisar och några riktigt bra taggisar. Är detta normalt den 10 december?
Hej!
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag har hört att det finns någonting som heter Hårig tungmurkla. Är det någon som vet ngt om denna svamp, eller vet var jag kan finna en bild på den?
All information mottages tacksamt!!
Mvh Sara
Vi plockar mycket svamp, och har då med oss vår 2-åring som tycker det är jätteroligt att vara med och plocka. Nu undrar jag: Om hon råkar ta i en giftig svamp, bör man då tvätta händerna på henne, hur pass orolig skall man vara att hon kan få i sig gift av kontakt med svampar? Någon som vet?
Hej!
Jag hittade en lustiger svamp härförleden, i bokskogen vid Fjällfotasjön i Skåne. Den ser ut och känns som en svavelticka, men är mycket dystrare i färgtonen. Bild http://www.svampcentralen.com/images/svamp1.jpg
Det verkar ju inte finnas några nära släktingar till svaveltickan i Sverige…
Trampade in på denna sida för första gången i dag. Jag bor i Norsborg söder om Stockholm och här är det snustorrt/svampfritt. Så därför blev jag jätte glad när jag fick se inläggen på svampguiden att inte långt här i från finns det svamp. Tack för att ni delar med er.Och hörrni, Karl-Johans inlägg får nog betraktas som ett litet skämt. :-) Han har ju förövrigt ett mycket läckert namn.
Många hösthälsningar önskar Eva Stensopp
Bokskogen vid Torup utanför Malmö den 28/9:
De pyttesmå kantarellknopparna under boklöven på “vårt” ställe har blivit täckta av nåt läskigt blågrönt mögelliknande lager! Det dammar när man skrapar på det. Är det nåt mögelangrepp? Är våra kantareller enda stället som parasiten har hittat lite fuktighet på? Kan det vara kört för trattisarna också? Än har dom inte visat sig i alla fall.
Hej, ingen annan än jag tycks ha svårt att skilja brödticka och blek taggsvamp från varandra…hur gör man? Vi har här i skärgården svampar som är precis som blekisar, men rören är nästan obefintliga och hattfärgen skiftar mot ljust gulbrunt. Men de växer helt enskilda, aldrig gyttrade. Finns det någon risk att äta brödisar?
knivar till salu på http://www.knivpunkten.just.nu
Dela en potatis, lägg plana sidan neråt, stick i en stor tandpetare, stick fast svampen genom foten, fyll upp med mossa runtom och du får en fin utställning.
Hej!!!
Här i Stockholmsområdet så har det varit/är det snustorrt.
Min fråga är:
Om det nu börjar regna är det då försent att kunna plocka “trattisar” i höst? Har de torkat bort?
Uppskattar svar!!!
Jag har hört att höstmorklor ska vara oätliga. Stämmer verkligen detta????
frank.nelvig@spray.se
Till er som plockar allt oavsett storlek på svampen. Snälla plocka inte de minsta knappnåls-svamparna. Låt de få växa lite till. De finns andra än ni i skogen.
Hittade en stor och fin blomkålssvamp igår, hur ska man tillreda den på bästa sätt?
Hej alla!
Hittade i dag några tickor, markväxande, som jag aldrig har stött på tidigare efter 30 år i skogen. Undersidan är blåaktig och lukten är mycket speciell, den diftar nämligen nästan exakt som såpmusseronen. Någon som vet vad det kan vara?
Jag köper upp Karl-Johan svamp om det är någon som vill tjäna lite extra i höst. Jag betalar 10-20kr/kg beroende på kvalite.
/Malin
Finns det några bra svampkurser och/eller svamputflykter som arrangeras i Stockholms-trakten?
hej alla..
jag arbetar med närke i skolan är det någon som vet vad landskaps svampen heter???
svara snälla
Har länge velat finna rödgul trumpet, men ack. I vilken terräng växer sådana?? Bor i västerbottens kustland.
Innan har det funnits “champinjonlådor” som man kunde köpa och sen följa champinjonerna när de växte. Skulle vilja ha en sådan igen. Någon som vet om de finns kvar eller var man kan köpa sådana här lådor???