Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 805 visningar
2 svar

Kantarell med oregelbundna åsar

Tim

30 aug 2019 kl. 20:17

Plockad i nordvästra Skåne.

Är det vanligt att åsarna blir så här oregelbundna? Kan det vara någon sorts sjukdom? Ser lite ut som savoykål.

0 2326 visningar
4 svar

Stolt eller rodnande fjällskivling

Goltur

30 aug 2019 kl. 08:33

Är detta stolt eller rodnande fjällskivling?

0 6584 visningar
6 svar

Ännu en sopp

Pär

7 sep 2013 kl. 23:21

Jag är lite osäker på vad jag hittat - igen. Köttet blir blått vid snitt och rören likaså vid beröring.

Enligt vad jag har läst om blodsopp så verkar det som att det stämmer in en del på denna. Såg också nånstans att det finns något som heter blåsopp som jag däremot inte vet något om.

0 689 visningar
0 svar

Liten tratticka, Polyporus tubaeformis?

Egon 1

30 aug 2019 kl. 15:12

Växte i en klunga om 10st, stora hattar över 100mm gulbrun mitt och ljusare tunn kant.(kan ana droppfläckar på några hattar).Matt yta. Porer mycket små vitgula, fot mitt ställd och brun sammetsfärgad.
i Skåne i näringsrik lövblandskog. Kan hattfärgen variera så mycket som jag sett på bilder?

Vilken svamp? Hittad i Göteborgsområde, Sisjön

Vilken svamp? Hittad i Göteborgsområde, Sisjön

0 554 visningar
3 svar

Stensopp i kylen

Elin

29 aug 2019 kl. 21:23

Hej! Har just plockat och riktigt petigt rensat några unga ex stensopp. Håller de sig i kylen till morgondagens middag eller måste jag frysa in nu direkt?

0 419 visningar
0 svar

Vet ni om den?

Nyfikgubbe

30 aug 2019 kl. 10:35

Vad heter den? Hittade på gräs i uppsala.

0 507 visningar
0 svar

Ätbär ❓❓❓ Uppsala

Nyfikgubbe

30 aug 2019 kl. 10:32

Hej det var fastnad på en gammal träd i uppsala i stads skog. Ska jag grilla den på en gång eller slänga den på papperskorg?

Vad tror ni??

0 609 visningar
2 svar

Är den giftig ?

Victoria W

29 aug 2019 kl. 20:25

Min dotter åt på en av dess svampar , hittade i vår gräsmatta hemma i Kungälv. Inte några träd i närheten . Jag undrar givetvis om den är giftig.

0 467 visningar
0 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

30 aug 2019 kl. 08:51

Vad är det för svamp. Hittade i uppsala

0 403 visningar
0 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

30 aug 2019 kl. 08:50

Vad är det för svamp

0 819 visningar
8 svar

Kungschampinjon?

Falkenbergaren

29 aug 2019 kl. 20:41

Hittade mängder av dessa svampar bland kantareller och soppar. Gammal barrskog med mossa. Funderar på om det kan vara Kungschampinjon, eller kanske Skogschampinjon? Luktar ungefär som butiks-champinjoner. Ingen doft som sticker ut med andra ord.

0 545 visningar
3 svar

Champinjon, kremla eller spindling

Gusve

29 aug 2019 kl. 22:05

Hittade massor av dessa i blandskog. De har torr hatt, foten bryts med ett tydligt “knäck”. De smakar inte starkt utan smakar svagt som köpt skogschampinjon. Ingen brännande känsla vid test. Är det någon som vet vad det kan vara?

/Gustav

0 928 visningar
3 svar

Vad är dessa för svampar?

Björn Eriksson

28 aug 2019 kl. 18:19

Jag hittade dessa svampar bredvid en lönn, de flesta låg under jord? Vad är det för svamp?

0 449 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp??

Dylan

29 aug 2019 kl. 17:50

Hittade denna i Halmstads granskog vid en stubbe

0 1496 visningar
10 svar

Karbolchampinjon ? + 2 frågor

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:05

Jag klurar på den här champinjonen, kan det vara karbolch? Den doftar gott av mandel ( anis )  , smakar gott men blev rätt omg. gulfläckig, även på foten när jag skrapade lite. Två ex. som växte efter byvägen i alsly, granskog bakom.
Vilken annan champinjon får så gula fläckar ?

0 545 visningar
1 svar

Vad är detta för sorts svamp

Samme

29 aug 2019 kl. 15:06

Hittade den i kanten på en myr i hälsingland

0 603 visningar
3 svar

Ätlig?

Eva

29 aug 2019 kl. 13:54

Hej, är i Bruces skog i Helsingborg och hittar dessa. Är de ätliga? Vad är det?

0 740 visningar
9 svar

Rödskivling?

HLilja

28 aug 2019 kl. 18:35

Dessa växte i en ring runt en mycket stor lind, i kanten av en skuggig bäckravin, mycket stora träd och knappt någon undervegetation. Ler/sandjord, ej kalkrikt, Bohuslän. Antar att det är någon rödskivling, men hittar den inte i boken. Skivorna ljust laxfärgade, stark lukt o smak av mjöl. Foten ihålig och skör men trådig. Svamparna är ca 7 cm höga. Någon som vet vad är det är eller har förslag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone