Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej dessa hittade vi i bokskog i norra Skåne idag. Nätet är vitt men mörknande efter plockning. Rören är täta och vita på yngre och gula på äldre. Foten är inte knubbig. Hatten är mycket ljus och känns inte särskilt luddig men vädret är mycket varmt om än hög luftfuktighet.
Köttet är vitt.
Inga rosa toner varken på för eller kött. Jag smakade och smaken var god. Dock,
kommer den dåliga smaken på en gallsopp fram först vid tillagning?
Jag har hört att taggsvamp är bra och god, att det inte finns en enda giftig taggsvamp. I min svampbok står detsamma, blek och rödgul taggsvamp ska vara enkel och lika bra som kantarell.
Idag hittade jag och tog med mig en taggsvamp hem. Den är riktigt rödgul på hatten, mycket mer än svamparna som visas på bild här som “rödgul taggsvamp”.
Hur trygg kan jag vara med svampboken och beskrivningen här på sidan, så pass att jag vågar äta upp svampen?
Bilder bifogas.
Jo det är taggar ovanpå,den luktar gott är den ätlig antar jag på lukten.
Jag har plockat en del Karl-Johan de senaste åren och stött på vad jag tror är rödbrun kj några gånger och jag verkligen älskar dom! Tycker alltid att de varit så himla mycket fräschare, rören är fastare och vitare och de har aldrig varit mask eller larvangripna. Stämmer denna teori tro? (Två rödbruna på bilden?)
Väldigt vacker liten svamp. Fotot ger inte riktigt rättvisa åt svampen, färgen har bleknat lite efter ett par timmar inne. 6-7 cm hög. Växte i sur (fast ej blöt) örtrik granskog. (Alla möjliga lövträd i ganska nära) Hatten var när jag hittade den tydligt men svagt zonerad, mörkare i mitten, den är radiärt rynkad/veckad och sammetsglänsande. Foten är mörkare rosalila än hatten, slät och även den sammetsglänsande. God lukt, som av svagt, gott luktande champinjoner, ingen sä...mer…
Jag kan inte komma fram till om detta är en stolt fjällskivling, den har ju lite mönster på foten, men jag hade gärna sett det lite tydligare. Den luktar inte illa, inte något speciellt vad jag kunde urskilja. Ringen har fastnat på sidan av hatten. Provade inte skära i den, den fick stå kvar ett tag till. Någon som ser vad det är?
Hittad i Norra Västerbotten, ca 5-6 km från kusten, tall och gran-dominerad blandskog, skogen är äldre med en väldigt bred variation av svamp, väldigt hög humiditet i området.
Svampen blöder ej vid snitt/brott av hatt eller fot, köttet missfärgas ej vid snitt/brott.
Hattens kant är tydligt välvd vid både yngre och äldre exemplar, lamellerna verkar ha en tendens att med åldern övergå från vaniljvit till brun/ljusbrun färg.
Hatt och fot har är fjälliga fast dock ej markant. ...mer…
Naturmorgon har gjort en svamppod. Har inte lyssnat än, så jag vet inte om den är bra. Det är väldigt korta avsnitt.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1155280