Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 729 visningar
2 svar

Svart trumpetsvamp?

Johannes Lindvall

26 aug 2019 kl. 18:29

Hittade mängder av svampen på bilden i en relativ brant parti med hassel med rätt sandig jord. Strax utanför Stockholm. Tänkte att det var svart trumpetsvamp där och då i skogen men blev sedan osäker. Växer de så tätt ihop?

0 670 visningar
1 svar

Ängschampinion eller giftvhampinion

Rossth

26 aug 2019 kl. 21:11

Gått förbi dessa nu ett par dagar längs gångväg vid fotbollsplan i Östergötland. Något gulgråa när jag tummar. Rosa skivor.

0 613 visningar
2 svar

Okänd svamp?

Lars Nilsson

26 aug 2019 kl. 19:13

Några vänner till mig hittade denna ute på Värmdölandet i närheten av Storsveds camping. Den växte i närheten av en björk på en äng.
Helt vit hatt och vätska ur porerna.

0 627 visningar
1 svar

Eldsopp? Blodsopp?

Lisa Eriksdotter

26 aug 2019 kl. 18:40

Hej! Vad heter denna fina sopp som växer i Tyresö , Stockholm. Den har brun hatt, gula rör med röd undersida , röd knubbig fot och kött som blånar när man bryter det. Växer nära ek och bok.

0 1170 visningar
5 svar

Är detta Karl Johan?

Karin A

25 aug 2019 kl. 13:16

Hittade dessa på en ö i Stockholms skärgård.
Har smakat och de är inte beska.
Kan det vara Karl Johan-svamp?

0 668 visningar
2 svar

Vad är detta?

Karolina

25 aug 2019 kl. 21:40

Hittade dessa konstiga vita skivlingar i skogen idag. Lite blötare Blandskog i västerbotten. Någon champinjon av något slag? De var lite snigel och maskhål på en av dom.. äta eller kasta?

0 734 visningar
1 svar

Gyttrig svamp på min uteplats

Bodil Tyyresson

26 aug 2019 kl. 09:12

Jag bor i Malmö och har fått en egendomlig svamp i min rabatt där det tidigare växt ett körsbärsträd

0 968 visningar
10 svar

Grynsopp?

Anne-Sophie

25 aug 2019 kl. 19:55

Hej är alltid lite paranoid när det gäller nya svampar men är nästan helt säker på att detta är grynsopp. Men vi kunde inte riktigt se “grynen” samt att den hade ganska mycket lukt jämfört med t ex Karl-Johan. Men den luktade inte äckligteller bittert eller starkt men man kände lukten helt klart. Den växte på mossig gräsmatta nära tall och något lövträd.

0 865 visningar
5 svar

karl johan år?

Jean

17 aug 2008 kl. 16:35

Jag har hittat massor med fina karl johan (stensopp). Är det Karl Johan svamp år?

0 795 visningar
2 svar

Vad är detta

Pär-Anders

25 aug 2019 kl. 18:25

Trodde jag hittat Karl-Johan svamp i skogen. Insåg att så inte var fallet.
Vad är detta?

Mvh
Pär-Anders

0 663 visningar
3 svar

Vilken sopp(a)

marlenes nu

25 aug 2019 kl. 17:09

Hej, är osäker på denna sopp och vill gärna ha hjälp innan jag äter den. Hittad i göteborg i blandskog vid sjö.  Tackar på förhand.

0 1608 visningar
1 svar

Skivling? Ätlig eller giftig?

Falkenbergaren

25 aug 2019 kl. 20:40

Falkenberg, nära havet. Blandskog med lite blåbärsris och gräs. Ca 15-20 cm höga.
Tydlig mild svamplukt.
Har inte vågat smaka på dem ännu. Men de ser ju goda ut i alls fall.

0 818 visningar
5 svar

Är detta någon kantarell art

Jessica

25 aug 2019 kl. 11:09

Hittad strax utanför Bollnäs och växte precis bredvid gula kantareller i blandskog..

0 866 visningar
2 svar

Sopp med gula rör

Frebod

24 aug 2019 kl. 16:27

Hittade denna sopp i karlskrona området. Yngre exemplar hade röd/gul fot medans äldre var mer gula. Hattarna var vita så jag undrade först om det var djävulssopp jag hittat men det stämde inte med rörfärgen. Kan det vara falsk djävulssopp?

0 503 visningar
1 svar

Svamp

Behzad

25 aug 2019 kl. 15:02

Hej.Jag undrar om vad är de här svamparna som växte
i min trädgård.

0 479 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Maximilian99

25 aug 2019 kl. 11:32

Växer i min trädgård i Jönköping

0 820 visningar
7 svar

Vit flugsvamp?

Maria G

25 aug 2019 kl. 13:32

Hej! Hittade detta i vår trädgård och undrar om någon kan bekräfta eller dementera att det är vit flugsvamp?

0 798 visningar
5 svar

Vad är de, musseron kanske?

Markus

1 sep 2014 kl. 19:32

Klarar inte riktigt av att identifiera denna.. Någon som kan hjälpa till?

0 1221 visningar
3 svar

Puckelfjällskivling/Stolt Fjällskivling

Relievedflame

25 aug 2019 kl. 11:11

Hej! Är denna ätlig? Så det inte är rodnande fjällskivling :P

0 733 visningar
2 svar

Sillkremla?

Helid

25 aug 2019 kl. 10:52

Hej!

Hittade ett knippe av dessa. De växte i blandskog bredvid en fallen gran på Ingarö. Kan det vara Gransillkremla eller nån annan Sillkremla? De var slemmiga vid plocktillfället vilket jag läst att gransillkremlan kan vara vid fuktigt väder. Foten är ihålig.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone