Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Strax utanför Alingsås i tallskog hittade jag dessa. Är så oerhört lika ovanstående, men växte inte i klungor utan på båda ställen jag hittade dem växte de vid och på gamla stubbar. Foten tog jag av i skogen. Den var vit. De har legat några timmar och torkat lite. De var blekare när jag hittade dem. I verkligheten är de mer orange än gula. Det jag blev tveksam på är att de är så symmetriska. Vad tror ni?
Doftar väldigt mycket som kantarell.
Mvh
Magdalena
Jag hittade ett ställe med galet mycket svart trumpet förra året. Hittade dock aldrig rödgula. Letade som en galning i fjol.
Nu undrar jag; är smaken densamma? Om den är det behöver jag ju inte vika mig dubbel för att finna de rödgula? Är de lika i smaken?
Sedan undrar jag om blomkålssvamp är en återkommande svamp? Dvs, kommer de oftast åter vid samma träd som man hittade dem vid i fjol?
Är detta en blomkålssvamp? Hittad i Östergötland vid foten av en tall. Har aldrig sett någon förut eller smakat. Vågar jag smaka eller kan jag förväxlat med nåt?
Hej!
Jag försökte mig på att torka KarlJohan i ugnen igår på låg temp med ugnsluckan lite på glänt. Jag antar att jag hade lite för hög temperatur då de blev lite gyllenbruna. Min fråga är nu om de gyllenbruna svamparna är förstörda? Går de inte längre att äta eller hur står det till?
(Jag har nu köpt en svamptork där jag torkat resten av svampen och det blev super).
Tack på förhand!
Vi har ju haft några trådar om hur man får tag på bra burkar för sin torkade skörd. Nu testade jag en gurka på stora glasburkar som de säljer på Willys. Gurkan är god, även om den inte smakar som vi väntar oss av saltgurka och inlagd gurka. Sorten som heter Saltgurka stark är jättestark, chili. Men god. Delikatessgurka är som vanlig inlagd gurka, men inte lika stark, mindre söt också.
Det står 265 cl i kanten på burkarna och de har stadigt och bra lock. Jag har 3 nu efter att…mer…
Hej!
Jag har nu mina svampar på tork för att sedan placeras i burkar och slutligen in i förrådet.
Plockade för första gången denna svamp för några dagar sedan, men när jag gick i skogen undvek jag att plocka de Karl Johan Svampar som var gula under hatten, visade sig att jag fick med en hel del sådana ändå.
När jag väl kom till rensningen och att skiva dem väldigt tunna för torkning, så skar jag ut de gula områdena och slängde det.
Tänkte bara fråga lite snabbt här, gå...mer…
Har hittat vad jag skulle tro är gul blodsopp. Det enda som inte riktigt stämmer är att den är lite mörkare på hatten än andra jag sett på bilder. Den växte i riktigt mossig granskog, växte knappt något annat där. Bredfjället Ljungskile. Tyvärr skar jag av foten i skogen, visste inte hur ovanlig den var…men en av fötterna hade nästan lysande rödorange fläckar långt ner på den långa böjda foten.
Tror ni det är gul blodsopp eller finns andra förslag?
Kan någon hjälpa mig o berätta skilnaden på gallsopp o Karl-johan
Eftersom man läser att gallsopp är giftig , är det så????
Växer i Småland bland tall och lite torrare mark
Hittade denna svamp och den verkade väldigt lik kungschampinjonen, men jag skulle gärna vilja kolla om det faktiskt är rätt svamp.
De växte i klungor, från stubbar, i blandskog och nära tjock mossa. De unga svamparna hade ljusare stam. Osäker på doften, kanske en aning anis eller mandel? Blev smått gul vid beröring av lamellerna. Hade en ring på foten med små fjäll på kanten. Hattarna hade alla små fjäll.