Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 669 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Smultrongurka

2 okt 2017 kl. 20:04

Vill gärna ha lite hjälp eller tips :)

0 1313 visningar
5 svar

Djävulssopp??

Egonet

1 okt 2017 kl. 20:12

Växer i sydöstra Blekinge i ren granskog. Tillsammans med blek taggsvamp,finluden stensopp, trattisar mm

0 688 visningar
1 svar

Stenmurkla

Matswa82

2 okt 2017 kl. 18:34

Hej!
Tänkte fråga HUR giftig är Stenmurklan? Om man har råkat få ner en sådan i svampkorgen bland de andra svampen, är det bara att kasta allt?

0 514 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Filip

2 okt 2017 kl. 13:27

Jag tänkte höra vilken svamp det här är?

0 801 visningar
2 svar

Orange kantarell eller vanliga?

ANDREAS

2 okt 2017 kl. 12:22

Hejsan jag befinner mig i Stockholm och jag hittade några svamp helt plötsligt på en promenad. De var när gatan under ek och hassel träd. Jag är lite förvirad och kan inte säge om de är vanliga eller orange kantarell.

0 2093 visningar
2 svar

Stensopp eller brunsopp?

Seke

2 okt 2017 kl. 08:07

Plockade den här svampen i en blandskog i Stockholms län. Är det stensopp eller brunsopp?

2 512 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Nonne

2 okt 2017 kl. 14:45

Den här tråden minns jag! Jag älskade Lennarts bilder. Själv använder jag en OBH Nordica och en svamptork från Jula. Fungerar mycket bra.

0 561 visningar
3 svar

Vilken svamp är detta?

Siw

1 okt 2017 kl. 21:55

Hittad i västra Värmland under gles tallskog.

0 626 visningar
2 svar

Okänd svamp

Niklas

1 okt 2017 kl. 19:17

Hittade denna i mossa i blandskog. Den har väldigt säregen doft, fruktig skulle jag säga. Misstänker att det är någon typ av musseron. Någon som kan identifiera den?

0 567 visningar
0 svar

Vad är detta?

Lisette

2 okt 2017 kl. 12:20

Såg flera såna här när jag var ute. Blandskog i södra Småland.

0 567 visningar
2 svar

Trodde den hett något med munk?

IS

2 okt 2017 kl. 11:52

Nynäshamn, gammal betesmark, ek, hassel, asp mm

0 1987 visningar
4 svar

Rynkig fingersvamp - Clavulina rugosa?

Phalagorn

30 sep 2017 kl. 22:27

Är detta rynkig fingersvamp - Clavulina rugosa? Hittade ett par mindre grupper i diket jäms med en grusstig i Bok- blandskog, Dalby Norreskog, Skåne. Stämmer det att de är ätliga?

0 869 visningar
1 svar

Trattkantarell?

Siw

2 okt 2017 kl. 09:23

Hittade vid stig intill granskog, torr mark.

0 758 visningar
2 svar

Vilken svamp? Blev fel på den förra!

Svampen 4

1 okt 2017 kl. 18:00

Växer på betesmark, gräs och under ek

0 2505 visningar
1 svar

Gul, fjällig svamp

Nelly97

2 okt 2017 kl. 08:38

Har försökt sedan igår att ta reda på vad detta är för några svampar men hittar inget klockrent svar. Kanske någon här som vet. Rätt stora välvda svampar med fjäll på hatt och fot. Klargul färg och de större är gyllenburna ner på foten. Stark svamp lukt. Gula skivor som sitter tätt.
Fast och träig i konsistensen och den jag skar genom var ihålig i foten. Genomgående gul färg.
De växte intill en ek i klunga, fann de i vår ädellövskog här nere i norsvästra Skåne.

Hittade i barrskog i Stockholmsområdet
Vissa lite silvriga på hatten

0 766 visningar
1 svar

Karl Johan eller finluden stensopp?

Ninas

1 okt 2017 kl. 18:55

En del av dessa soppar har en silverglänsande yta på hatten och är inte violetta under hatten som Karl-Johan brukar vara. Är det finluden stensopp?

0 559 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Samppo

1 okt 2017 kl. 19:28

Hittade också en sån igår, aldrig sett förut! Väldigt fin!

0 2918 visningar
16 svar

Mellanting: Grå kantarell - Svart trumpetsvamp?

Erik Liljas

14 aug 2015 kl. 14:30

Letade svamp idag nära Virå bruk i sydligaste Sörmland hittade nästan inget förutom denna som det fanns mycket av. Den växte i mossa i barrskog. Blåbärsris och ormbunkar..Den växte i tuvor. Något exemplar såg ut som en mycket ljus trumpetsvamp. Vissa var krusiga av svampliknande utväxter på foten.

0 631 visningar
1 svar

Trattkantarell?

...

1 okt 2017 kl. 19:39

Hej,
Är ingen svampkunnig människa men plockade trattkantareller igår. Hittade denna när jag höll på att koka dem för att frysa in nu.
Är det en trattkantarell eller är det någon annan svamp? Någon som är giftig? Kanske inte går att se när det är så lite…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone