Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
1 534 visningar
3 svar

Vad är detta för svampar?

Cecilia

17 sep 2017 kl. 00:16

Hittade svampar som jag tror är ätbara men är osäker efter att ha kollat runt för att bli säker.
Den med röd hatt har väldigt mjuk fot.

0 596 visningar
3 svar

Någon vet vad är det flr svamp?

Antonio

16 sep 2017 kl. 11:45

I bär skogen

1 715 visningar
2 svar

KarlJohan?

Shelar

17 sep 2017 kl. 10:25

Hittat igår mitt i skogen där finns ingen svamp i närheten men bara detta! Är det Karljohan? Tack!

1 673 visningar
1 svar

Grönfläckig vinriska

Shelar

17 sep 2017 kl. 10:30

Kan någon titta om det är grönfläckig vinriska? Tack!

0 649 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Xoralundra

16 sep 2017 kl. 18:01

På min gräsmatta i Gräsmark Värmland. Mycket tall och björk runt. Sandig mark.

0 674 visningar
1 svar

Godissvamp?

kinnabengan

17 sep 2017 kl. 05:42

Hej hittade detta i närheten av den plats jag bor,en delvis grusad slänt med inslag av björk o tall.kinna,Arvika

0 568 visningar
1 svar

Stensopp/ karljohan?

Katerina

17 sep 2017 kl. 09:37

Vad tycker ni?

0 4014 visningar
10 svar

Vad är detta för svamp? Grå kantarell ?

Patrikba

14 sep 2017 kl. 21:17

Funnen två gånger. I södra Sverige, Småland runt Växjö.
Lovskog, bok. Båda gångerna har den växt på gamla nertrampade stigar i sluttning. Funnit exemplar som båge växt i grupp och enskilt.
Bilderna visar flera exemplar på tidning, när jag håller i en grupp som växt tsm och en grupp med väldigt små skott som behöver växa till sig

0 831 visningar
1 svar

Tryffel?

Johan K

16 sep 2017 kl. 09:28

Den har torkat till lite under natten och “skalet” var hårt att komma igenom.
Den doftar mycket svamp.
Är det vanligt med tryffel i Stockholmsregionen?

0 1015 visningar
2 svar

Artbestämning! Hjälp, champinjoner.

Neillz

16 sep 2017 kl. 11:00

Hej!

Någon som kan hjälpa mig artbestämma de här? 3 exemplar samma område.
De gulnar inte, man ser på bilden att jag har skrapat en av dom. Luktar som vanlig mild svamp, inte mandel som det brukar stå på beskrivningen av några champinjoner. Är de ätliga ?

0 1252 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Erica

17 sep 2017 kl. 01:09

Hittades i en kohage. Vid en stubbe, gräs och mossa. Luktar gott

0 485 visningar
1 svar

Vilken sort

Solen13

16 sep 2017 kl. 13:26

Hittad i skog med mycket mossa.

0 1262 visningar
1 svar

Blek ostronmussling?

Bengan1113

16 sep 2017 kl. 13:45

Halland.
Doftar gott…

0 3812 visningar
2 svar

Vad är detta?

Josefine

16 sep 2017 kl. 15:14

Hittade dessa, växte många tillsammans i mossan nära en tall, i skog med blandade träd,  mest barrträd dock, utanför Göteborg. Är väldigt ny på svamp och undrar om det kan vara trattkantareller eller kanske rödgul trumpetsvamp? Eller skulle det kunna vara något giftigt, som toppig giftspindling, eller något oätligt?  Tacksam för svar!

0 603 visningar
2 svar

Ätlig eller ej? Vad heter denna svamp?

Freij70

16 sep 2017 kl. 12:34

Novis när det kommer till svampar.

0 901 visningar
2 svar

Karljohan eller ej?

Kp

16 sep 2017 kl. 17:03

Hagaparken. Ena bild tror jag är karljohan? Den andra finludden stensopp?

0 824 visningar
4 svar

Vilken typ av sopp?

Kp

16 sep 2017 kl. 17:06

Hagaparken.

Ena är gulorange och lite slemmig efter regn igår. Den andra vet inte jag? Ser ut som strävsopp av nåt slags?

0 448 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Solen13

16 sep 2017 kl. 13:48

Mossa även här runt om.

0 846 visningar
8 svar

Vad är detta?

Erik O

16 sep 2017 kl. 14:07

Växte vid mälarens strand vid en stubbe. Växte en bit bort från “riktiga” kantareller. Vad jag vet finns en giftig förväxligssvamp…

0 839 visningar
1 svar

Ätbar?

Kjell Jormfeldt

16 sep 2017 kl. 14:24

Vackra svampar som ser ut som äpplen i gräset rakt utanför köksdörren

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone