Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 734 visningar
4 svar

Gyllene skinnet – eller vad det nu är.

JanAUppsala

21 feb 2016 kl. 18:57

fanns på lågt- och kvarsittande död, klen lönnkvist som fick följa med hem.  Har, såvitt jag kan se, varken taggar eller porer!  Den lysande uppenbarelsen hittades i lönnlunden sent i går em.

Dagens dåliga halvmörkerbilder, med 5mm-rutpapper som deg, visar ungefär hur den ser ut.
Nån som vet vad det är?

0 638 visningar
2 svar

Vilken spindling ?

NisseJ

22 feb 2016 kl. 19:06

Svamp sen i höstas. Plats: Västmanland söder om Mälaren. Mossig blandskog. Datum: 2015-10-05.Förslag önskas.

0 699 visningar
2 svar

Vad är detta på murknande sälg?

janyolsson

20 feb 2016 kl. 19:18

Hittade knepiga “svampar” på muknande sälggrenar vid Östebo i Dalsland. Har varken mikroskop eller bestämningslitteratur med så jag frågar nu om någon kan hjälpa mig med bestämning. Vet inte om det är svamp eller myxomycet. Den ena bilden visar “outslagna” klot och den andra mogna “fruktkroppar”.

0 673 visningar
13 svar

vilken svamp?

MJ

13 jun 2010 kl. 19:37

Har hittat denna svamp i höstas tyckte den var fin är den ätbar och vad heter den i så fall?

0 495 visningar
4 svar

okänd ticka

karsim

11 feb 2016 kl. 21:38

Observerade idag okänd ticka på ett fällt gammalt okänt träd ev tall. Tickan växte på en avsågad yta. Platsen är norra delen av ön Oaxen vid ön Mörkö i Sörmland,  Stockholms län dock. Mycket kalk i berggrunden på Oaxen.

0 804 visningar
4 svar

Svamp för artbestämning

NisseJ

12 jan 2016 kl. 20:31

Behöver hjälp med artbestämning av denna svamp. Växtplatsen är mossig blandskog, Västmanland. Fotodatum är 2015-07-26. Tacksam för förslag på art.

Kring Föra kyrka på Öland letade jag häromdagen jordstjärnor och stjälkröksvampar och då fann jag några små skivlingar som jag inte känner igen. En av dessa var drygt cm stor, hade svagt amyloida sporer upp till 13 my långa. Lamelleggscystider som inte var mycket längre än basidierna hittades också. Den växte på sandig jord. Jag kan inte ens bestämma den till släkte och ber om förslag.

0 345 visningar
2 svar

Bombmurklor i Jumkil 2016-02-10

JanAUppsala

10 feb 2016 kl. 15:55

Idag kom hustrun hem från en regnig och snöig hundrastning - men ganska nöjd ändå!
Tre tämligen stora bombmurklor och en liten fanns att se på den storlokal hon hittade precis den dag för många år sen, då jag fick lårbenet avsågat - och hon skickde mig ett “uppmuntrande” SMS att läsa efter uppvaknandet! 
Idag var det sånt oväder att hon lämnat kameran hemma - jag ska kolla bomberna i morrn - utifall att de inte är översnöade då!

0 15464 visningar
28 svar

Beska kantareller??

Mie

9 apr 2011 kl. 08:23

Jag har fått mycket frysta gula kantareller av min granne. De var hela och färska vid infrysning. Jag vet ju inte hur gamla de är, hur länge de varit frysta. Men jag undrar varför de blir beska vid tillagning? Jag har aldrig varit med om det förrut…

0 931 visningar
2 svar

Ticka på bok

Mikael Hägg

9 feb 2016 kl. 13:07

Bokskog i biskopstorps naturreservat i Halland. Växte på boklåga.

0 638 visningar
2 svar

Vad heter svampen?

mjau

7 feb 2016 kl. 21:52

Ett trettiotal svampar växandes i grupper hittades i trädgården på Södermalm i Stockholm idag 7 februari 2016.  De större exemplaren har en hattdiameter på ca 4 cm. I närheten växer det syren och körsbär. Några meter längre bort från växtplatsen finns även fläder och hägg. Inga almträd finns längre i närheten, men almslyn kommer upp som ogräs varje år vilket borde tyda på att lerjorden är invaderad av almrötter. Vad heter svampen?

0 416 visningar
0 svar

Id? Ek.

Arboristen

7 feb 2016 kl. 21:02

Vilken svamp har vi här?

0 891 visningar
4 svar

Vad är detta för något?

Johanna

7 feb 2016 kl. 00:05

Hittade denna konstiga svamp och undrar vad det är. Den växte på en bit gammal bokträ och fanns i en fuktigt, ganska tät och mörk lövdel av vår skog.
Plast: Kylinge, Sölvesborg kommun.?

0 666 visningar
2 svar

Frågeticka

JanAUppsala

3 feb 2016 kl. 16:38

på ringbarkad, död plommonstam 1 feb.…
Taxam för tips om vad den tänker bli!

0 594 visningar
2 svar

Vinteråterfynd av kul liten svamp

JanAUppsala

2 feb 2016 kl. 20:47

Hittade häromdan återigen den lilla lysande lavparasitsvampen Illosporopsis christiansenii, nu på en lavbevuxen, död, plommonklenkvist.  Förra gången 24 oktober 2009 på levande, lavrika äppelkvistar. Och idag hittade jag ännu en bosättning - på en annan lavig, död plommonklenkvist .

0 781 visningar
2 svar

Klyvporing...?

gula

30 jan 2016 kl. 22:09

Kan det möjligen vara så att det här är klyvporing?
Hittades idag på en hasselgren.

0 946 visningar
2 svar

Lite krös!

SaraLarsson

31 jan 2016 kl. 09:53

Hej!

Stötte på vad jag tror är två olika krös igår, men har svårt att bestämma vilka. Den gula gissar jag på skulle kunna vara rynkplätt (Dacrymyces lacrymalis) men den lilatonade har jag inte hittat något bra alternativ för.
Funna i Uppsala igår, osäker på trädslag!

0 600 visningar
0 svar

Dictydiaethalium plumbeum?

KarinW

30 jan 2016 kl. 23:32

Jag funderar på om detta kan vara Dictydiaethalium plumbeum. Den växte på en låga. Uppsalatrakten i oktober 2015. Närbilden är tagen med blixt.

På lövved fann jag den 29 jan. ett vitt skinn på undersidan av en murknande askgren. Det var lätt att lossa från underlaget och mindre än en mm tjockt. Hyfer hade söljor. Sporer var släta, brett ellipsoida till nästan klotformiga. Basidier fyrsporiga. Smalt flaskformiga cystider. På bilderna tagna genom mikroskop är ett skalstreck 1 my. Den ena bilden visar cystider och den andra sporer.Tacksam för förslag!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone