Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 719 visningar
2 svar

Spindelskivling

Telamonia

25 jan 2016 kl. 07:47

Hej..

Spindelskivling under Tall.  Rikmarkspåverkan möjlig En Telamonia i den Större modellen?
Vet inte vad det skulle vara annars. Liknar en av de Spindelskivlingar som finns på Karl Soops bok,
Vi studerar Spindelskivlingar.  Har inte boken men minns bilden

0 565 visningar
1 svar

Brakvedsskinn

JanAUppsala

23 jan 2016 kl. 10:53

Sämskskinnprydda, hel- och >halvdöda klenstammar skymtade bland gran, asp, sälg, hassel, måbär mm utmed den kkkalla dog walken.
Antog först att det var någon Salix, men det var Frangula alnus, brakved.
Första bildserien från i tisdags, nästa i torsdags, båda i bef dagsmörker…
Men vilket är skinnet, med eller utan hieroglyfer?

0 530 visningar
2 svar

Vad är det för ticka?

TantGreta

18 jan 2016 kl. 19:10

Gådeåby, Härnösand, Västernorrland: Blev bjuden på sprängticka - men är det här verkligen en chaga? Den växte på en bör här.

0 653 visningar
4 svar

Två spindlingar

NisseJ

14 jan 2016 kl. 10:34

Dessa båda spindlingar växte i ett lundlikt område i blandskog, Västmanland. Har via Internet och olika svampböcker försökt artbestämma dem. Som novis på området är jag dock osäker på om jag träffat rätt. Tacksam för att få höra vad SG:s mer erfarna mykologer säger. Fotodatum för båda:2015-08-10.

0 797 visningar
16 svar

Sporsäcksvamp på grönmussling

janyolsson

8 jan 2016 kl. 16:26

I bokskog vid Halleberg i Västergötland fann jag i mellandagarna en färggrann parasit på grönmussling. På mikroskopiska översiktsbilden är 2,5 skalstreck en my och på sporbilden är ett skalstreck en my. Tacksam för beställningshjälp.

0 590 visningar
2 svar

Skålsvamp på bokved.

janyolsson

8 jan 2016 kl. 16:46

På bok vid Halleberg fann jag också denna skålsvamp med stora sporer. Skålarna var upp till 2 mm långa. Vill även här ha bestämningshjälp då jag saknar litteratur som täcker denna svampgrupp. På bilden med sporsäckar är en my 2,5 skalstreck. På sporbilden är en my ett skalstreck.

Här ska alla som är intresserade av svamp kunna ställa alla möjliga och omöjliga frågor i ämnet. Forumet bygger på utdrag ur min mycket populära och omtalade bok “Svampar som plockas” och här följer några utdrag.

Vem som helst är välkommen att komma med frågor som kommer att besvaras och besväras om de blir besvärliga.

Handboken bygger på FFF, det vill säga Frekvent Frågade Frågor. Detta är en motsvarighet till FAQ men på svenska.

Fråga: Var kan man plocka svamp?
Svar…mer…

0 481 visningar
2 svar

Någon som kan hjälpa mig med denna?

Petter

7 jan 2016 kl. 19:24

På en bokstubbe. Alingsås den 22 December i fjol.

0 655 visningar
0 svar

Väldoftande skinn på klibbal.

janyolsson

8 jan 2016 kl. 17:20

På nyårsdagen nedanför Hunneberg täckte detta skinn nedre delen av en murknande alstam. Det var dryga mm tjockt och luktade gott liksom av friskt trä. Har inte kunnat bestämma skinnet med hjälp av Nordic macromycetes och skulle vara tacksam för tips. På mikroskobilden är ett skalstreck en my. Basidierna fyrsporiga med “normalt” utseende och hyferna har söljor.

0 694 visningar
3 svar

När försvinner svamparna

Patricia

30 dec 2015 kl. 09:16

Undrar bara om alla svampar är borta när det blir frost och snö, eller ligger de kvar halvruttna.

0 1503 visningar
6 svar

Tickor på tall

NisseJ

27 dec 2015 kl. 12:17

Tickan växer på en tall som står c:a 30 meter från Mälarens södra strand i Västmanland. Frk finns på hela omkretsen av tallen och på 1-2 meters höjd. Kan ej artbestämma den och hoppas på hjälp. Har fotat den vid två tillfällen.  Bild 1: 2015-09-29   Bild 2 och 3:2015-12-07

0 730 visningar
1 svar

Ringskräling på grankotte?

CristerA

27 dec 2015 kl. 22:59

Denna svamp tycker jag påminner om ringskräling Tubaria confragosa, som väl mest brukar uppträda på multnande löv- (björk-)ved. Den här svampen växer fram ur grankotte i en planterad dunge på södra Öland Annandag Jul. Vad kan det vara om det inte är ringskräling?
På andra grankottar på platsen fanns grankotteskivling och kottetätskivling.

0 542 visningar
5 svar

Lösdrivande markfynd - men vad är det?

JanAUppsala

25 dec 2015 kl. 13:56

Juldagsutflykten gick bara några hundratal m över vägen och genom alm- och lindlundarna.  Jag såg väldigt mycket 3vligt – men bara detta fynd var riktigt superskojigt – tycker jag.  ”Det” låg på betesmarken i en grupp av ffa ännu levande, almsjukedöende och –döda almar.  Jag har aldrig sett ngt liknande.  Har ngn annan?
God fortsättning på jul- och årsavslutningarna!

0 373 visningar
0 svar

Vem hjälper mig med att identifiera en svamp?

Ingvar Johansson

25 dec 2015 kl. 11:58

I höstas hittade jag en svamp i gräsmattan i trädgården. Jag misslyckats med att identifiera den. Jag har Ryman/Holmåsens utomordentliga fälthandbok. Så vitt jag förstår finns den inte med där. Jag har bilder (färgfoton, inte digitala bilder) på svampen inkl. sporpulver(brunt). Vem kan hjälpa mig med identifieringen? Jag skickar naturligtvis bilderna till vederbörande.

0 496 visningar
1 svar

Skålsvamp?

Ronnie

22 dec 2015 kl. 20:50

Det här örat hittade vi i trädgården för en vecka sedan (mitten av december 2015). Trodde först det var ett judasöra, men fann att vaken färg eller växtplats stämde. Fick det då till någon form av skålsvamp, kanske markskål. Vad säger expertisen. Fyndplatsen ligger ungefär mitt i Skåne, söder om Hörby.
På e-m var örat borta, men det återfanns senare under uppsprätta blad och jord. dock hade det ett antal “kusiner” runt om, och dom var borta på e-m. Gissar på fåglar? Nu ...mer…

0 554 visningar
2 svar

Decembersvamp

JanAUppsala

19 dec 2015 kl. 18:41

Nu är det så dött här att jag måste väcka en fråga!  Den här märkliga mildvinterns hundexkursioner har gett blandade resultat, bl.a. denna frågesvamp som 8/12 växte vid en kasserad gammal höhög.  I höstas inhöstade jag där mänger av snöbollar och pudrade trattar.  Men vad är dessa för några?

0 1042 visningar
2 svar

Sidenticka, Tremetes versicolor?

Frej

20 dec 2015 kl. 20:27

Hej! Jag hittade dessa i dag på en liggande björkstam. Känner mig ganska övertygad om att det är sidenticka men vill gärna höra med er. Vad tror ni? De är plockade i Alingsåstrakten. 
Tacksam för hjälp.

0 1330 visningar
2 svar

Puckel eller grå

Mikael, Finland

19 dec 2015 kl. 22:21

Är detta Puckelbläcksvamp (Coprinopsis acuminata) eller Grå bläcksvamp (Coprinopsis atramentaria)?

0 590 visningar
3 svar

Cm-stor, ljusbrun skålsvamp

CristerA

8 dec 2015 kl. 12:40

Är tacksam för hjälp med namnet på denna drygt centimeterbreda skålsvamp, som hittades på hästdynga i beteshage på Öland.

0 516 visningar
4 svar

Jordstjärna

Jon

17 dec 2015 kl. 00:28

Jordstjärna sedd i granskog (inärheten av myrstack) utanför Katrineholm. Någon som kan hjälpa med artbestämningen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone