Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 361 visningar
10 svar

Rättviksheden idag — slippa rimspindligen

Karl S

17 sep 2014 kl. 20:22

Massor av svamp på Rättviksheden, speciellt spindlingar.

Tusentals av undersläktet Telamonia, fast svårbestämda. då de ändrat färg under torkan och ingen direkt nyproduktion äger rum längre. Men massor av fina, feta, fuktiga fleggar (und.sl. Phlegmacium).

Frygisk spindling (Cortinarius phrygianus, bild) finns på många ställen, en intressant sällsynthet.

Samt den vidunderligt vackra Hygrophorus calophyllus (bild).

Skönt också att den extremt kalkrika biotopen gör att ...mer…

0 236 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Malte

23 sep 2014 kl. 18:14

Den här svampen växte på en stubbe.

Kan någon identifiera den?

0 694 visningar
3 svar

Ostronskivling?

Joel

22 sep 2014 kl. 20:26

Vågar inte äta, men blev i alla fall väldigt glad av att hitta svamp som faktiskt ser ut som ostronskivling. Luktar man på dem så luktar de faktiskt så, men kan det verkligen vara det? Kan någon som faktiskt har plockat svampen bekräfta fyndet? Hittades i Sollentuna förra helgen.

0 314 visningar
2 svar

Denna brunsporiga ...

Crister

23 sep 2014 kl. 16:56

... skivling med sidoställd kompakt hård fot växer parasitiskt på björk i norra Värmland. Sporerna är släta och ellipsoida.
Vilken svamp är det?

0 300 visningar
4 svar

väldigt seg fot, skivor och vackert mönstrad hatt

Lena G

22 sep 2014 kl. 22:13

Vad är detta, tro?
/Lena

0 291 visningar
1 svar

Skogsvägen lyser brandgul

Anne Jukkas

23 sep 2014 kl. 18:01

Följde en skogsväg som nyligen förlängts i förberedelse för kommsnde avvekning. :(
Den går genom mycket gammal barrskog med endast lite inslag av löv. De nygjorda delarna av denna väg var översollade av Mönjeskål (tror jag att det är)
Var och kollade ett av mina trattis ställen utanför Ånäset i Västerbotten. Dom fanns där men fortfarande mestadels väldigt små och inte heller så talrikt som tidigare år. Det har varit väldigt varmt och torrt denna sommar och höst i omr…mer…

0 525 visningar
3 svar

Vit stor svamp, vilken sort?

Andreas

23 sep 2014 kl. 02:55

Hej

Hittade flera av denna svamp och skulle gärna få hjälp att identifiera den. Växte i barrskog i Nacka och såg väldigt fina ut.

0 356 visningar
2 svar

Ljus ticka

Meriona

23 sep 2014 kl. 14:51

Är detta svavelticka trots att den är så ljus? Växte på gammal gran i naturskyddsområde.

0 537 visningar
5 svar

Vilken musseron?

Fredrik

21 sep 2014 kl. 10:51

Hej,

Hittade flera bestånd med musseron liknande svampar med brun hatt och små små fjäll. De växer på gamla rötter och i en rabatt slänt i Stockholm. Jag tycker de påminner om en grov shitake svamp.

Är det någon som kan säga vad det är?

0 3621 visningar
12 svar

hundvalp ätit svamp

Susanne B

22 sep 2014 kl. 08:32

Hej!

Är det någon som vwet vad detta är för svamp, min valp åt troligen en bit av en sådan nu på morgonen.

0 278 visningar
2 svar

Orange svamp?

Micke

21 sep 2014 kl. 15:16

Vad är detta för svamp? Hittade den på en traktorväg i norra Småland.

0 345 visningar
3 svar

Trattkantereller

Morgan

22 sep 2014 kl. 20:51

Hej!
Är det här trattkantareller?

Tack på förhand!

0 257 visningar
5 svar

Villen svamp?

Henrik

22 sep 2014 kl. 16:22

Hej!
Vi undersöker sniglar och deras svampreferenser, och har stora problem att artbestämma denna svamp (bilder bifogade). Är det någon kunnig på detta forum som kan tänkas veta vad det är? Den är ganska stor och bastant, och är plockad idag (22/9) utanför Tovetorps fältstation i Sörmland.
Mvh
Henrik

0 318 visningar
6 svar

Svamp eller vadå

Sture Westerberg

21 sep 2014 kl. 13:25

Denna 2 cm höga starkt gula med små taggar satt tillsammans med Zucchini. Svamp eller vad ?

0 315 visningar
10 svar

Gul flugsvamp?

bo e

17 sep 2014 kl. 15:51

denna växte helt ensam i ganska höglänt blandskog med tall, gran och björk, närhet till gammal kulturmark i träda
nära körväg / vandringsled, gräsbevuxen
På vägen fanns gott om vanlig röd flugsvamp
denna växte ensam vid sidan av vägen kanske ett hundratal meter från övriga flugsvampar
Vi tror på gul flugsvamp
Är den möjlig att finna i Mellansverige, Örebro, Nerike
Verkar enligt de uppgifter jag hittat mycket sällsynt…???

0 280 visningar
5 svar

Kremla i äldre granblandskog

Krister

22 sep 2014 kl. 11:22

En kremla från södra Halland i går. Växte på en stig i en äldre granblandskog (vid foten av en rasbrant). Går det att se vilken art?

0 559 visningar
6 svar

Taggsvamp

Tina Nordberg

29 aug 2014 kl. 13:35

Hittad i mossa i barrskog, det enda jag ka få den till är svartvit taggsvamp. Behöver lite
hjälp, blir ju osäker när det handlar om ovanliga hotade arter.
Är det den eller är jag ute och cyklar?

0 425 visningar
2 svar

Gul veckskivling

Tina Nordberg

22 sep 2014 kl. 13:39

Äntligen har den dykt upp hos mig.
Det har tagit tid för det är säkert 5-6 år sedan jag planterade om växten en bambufikus.

0 5105 visningar
3 svar

Blomkålssvamp, förvaring?

Arnkell

22 sep 2014 kl. 10:48

Hej! Jag plockade en stor, tvåkilos blomkålssvamp och undrar nu hur man bäst preparerar den för långtidslagring, då jag inte kan sätta i mig mer än en tredjedel av den denna vecka, och inte vill att svampen ska torka ut och bli besk.

Måste jag förvälla den innan jag fryser den? Eller räcker det att rensa och skölja blomkålssvamp och sen bara lägga den i plastlådor och frysa?

Bild 1: http://i.imgur.com/Jegp7HQ.jpg

Bild 2: http://i.imgur.com/9xpDjwF.jpg

0 325 visningar
3 svar

Skum Musseron bland alar

Greger

22 sep 2014 kl. 11:40

Hej

Har hittat Rökmusseron förut och denna påminde lite storleksmässigt.
Men den växer väl med barr.

Doftade inte så mycket men smaken var en tradionell mjöligbesk smak.

Köttet lite gult mot foten

Finns säkert en enkel förklaring Vad det kan vara?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone