Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 480 visningar
9 svar

Äta riddarmusseron?

Ragnhild, V-by

24 sep 2014 kl. 17:42

Hur ställer sig forumets deltagare till att äta riddarmusseron?

0 429 visningar
3 svar

Sopp, känns för ljus för Karljohan?

Gabbe

25 sep 2014 kl. 15:57

Ja som det står, den känns lite för ljus, kan någon identifiera?

Hej kära svampplockare..

Nu är det så att jag och en vän hittade lite svamp som vi var övertygna på var Toppslätsskivlingar, häftigt tänkte vi och ät c:a 60 av dessa var.

Vi vet att vi var dumma som in i helvete efter att vi började göra mer research efter att vi ätit dom och inte blivit höga. Idioter är vi.

Men hursomhelst så blev vi såklart nojjiga som in i helvete när vi läste att det fanns många svampar som liknar toppsltsskivningen som är giftiga som bara att…mer…

0 404 visningar
4 svar

Eldsopp?

Per

24 sep 2014 kl. 17:30

Hittad i parkmiljö i malmö. Blånar vid tryck.

0 527 visningar
2 svar

Ametistskivling, färg?

JörgenL

24 sep 2014 kl. 20:33

Kan ametistskivling vara mycket mörkt lila, nästan med en dragning till brunt i mitten på hatten? Jag har hittat en svamp som stämmer mycket bra med beskrivningen i Nordstedts stora svampbok, men den är betydligt mörkare i färgen än bilden. Växtplats blandad lövskog i skåne just nu. Eller finns det något annat det kan vara?

0 347 visningar
2 svar

Hygrophorus ?

Sture Westerberg

24 sep 2014 kl. 15:38

Gran-naturskog, bland grenar, kvistar, något plattad fot, vitluddig fotbas, uppsvälld.

0 1099 visningar
7 svar

På grenar av plommonträd.

Claes

23 sep 2014 kl. 18:29

Ett plommonträd har iår förlorat sin vitalitet och knappt gett någon frukt alls. Kanske en tredjedel av kronan har dött och på de döda grenarna uppträder dessa små, vad jag antar är svampar. Någon som känner igen dem?

De fanns på grenar upp till 6-7 cm i diameter.

Länk till foton:
https://www.dropbox.com/sh/sghif86r064iaxy/AAD1CVN073yOwuhCz1aMp_fKa?dl=0

0 7122 visningar
8 svar

"Antabusliknande effekt"

mumrik

23 sep 2014 kl. 22:30

Ja, det uttrycket ser man ofta när det gäller vissa svampar och alkohol. Men menar man det bokstavligen?

Om man vill testa om man tål någon av dessa svampar ihop med alkohol, är det värsta man kan vänta sig att man får ont i magen och kräks, eller är det frågan om en verkligt antabusliknande effekt, något som är betydligt värre än att kräkas?

0 268 visningar
3 svar

Nagelskivling ?

Sture Westerberg

23 sep 2014 kl. 18:22

Murkna gråalågor. Foten känns lika styv som en järntråd.

0 1630 visningar
31 svar

Rimskivling?

mumrik

17 sep 2014 kl. 20:00

Är nog säker på att detta är rimskivling, men jag har inte plockat den förut, så en bekräftelse vore trevligt. Taskiga bilder igen, ledsen för det.

Sen undrar jag också om den är godast färsk eller torkad? Bör jag kalasa på lite färsk idag eller kan jag lika bra torka alla?

0 324 visningar
3 svar

fler frågor från 140921

bo e

22 sep 2014 kl. 16:47

en ticka på murken lövstubbe, så murken att det var svårt att avgöra, men ek eller lind finns som huvudsakliga trädslag omkring

på de levande ekarna växte ymnigt med stora oxtungor men detta var något annat, hårdare och med ljusgult kött
ingen tydlig saft heller

kan det vara ung platticka eller något helt annat ???

0 276 visningar
4 svar

frågetecken 140921

bo e

22 sep 2014 kl. 16:37

vid söndagensa svamputflykt i duggregn var allt väldigt blött förstås
därav den blanka ytan på denna milda kremla

växte i betesmark nära ekdunge
storlek ca 7-1,5 dm diameter
gruppvis om 4-tiotalet svampar

kvismaredalen, nerike

0 1837 visningar
7 svar

Bok: Ole Högberg, Flugsvampen och människan

Stefanie

25 jun 2013 kl. 11:32

Hej,

Jag letar efter följande boken som är plublicerad av Carlssons Bokförlag:

Flugsvampen och människan; Högberg, Ole

Jag kan inte hitta något ställe där man kan köpa boken och undrar om ni kan hjälpa?

0 262 visningar
0 svar

Den stora skogsbranden

Västmanlänning

24 sep 2014 kl. 13:20

För den som vill läsa om konsekvenserna av den stora skogsbranden i Västmanland rekommenderas detta nyhetsbrev:

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/allmant-om-lansstyrelsen/Lansnytt/Lansnytt-2014-3-webb.pdf

0 264 visningar
2 svar

vilka svampar?

Simon

23 sep 2014 kl. 22:55

Hej!
Vore tacksam om någon kunde identifiera dessa två svampar.

Mvh

0 267 visningar
5 svar

Vildsvin

MagnusH

22 sep 2014 kl. 14:34

I lördags var vi ute i ett naturreservat i Alingsåstrakten och plockade mängder med rödgul trumpetsvamp.
Stora områden av marken såg ut som om någon gått fram med en jordfräs!
Jag antar att det är vildsvin som bökat sig fram.
Gillar de rödgul trumpetsvamp?

0 230 visningar
0 svar

Någon sopp, men vilken?

Jonas

23 sep 2014 kl. 20:37

Grynsopp??

0 1290 visningar
11 svar

Bekräftelse goliatmusseron

Jörgen

15 sep 2014 kl. 12:45

Hittade dessa i sand- och stenrik blåbärstallskog utanför Umeå. Jag tycker mig känna den karaktäristiska parfymaktiga lukten, men jag brukar ibland ha svårt att lita på mina egna omdömen. Är det enbart doften som man använder sig av för att skilja den från kråsmusseron? Om man skulle tillaga en kråsmusseron, smakar den endast illa men är i övrigt ofarlig?

0 298 visningar
5 svar

Vilken Riddarmusseron?

Greger

23 sep 2014 kl. 18:36

Hej

Hittade en hel del av dessa Riddarmusseroner. Det finns visst flera närstående arter. Foten inte med fjäll och lite rödlätt längst ner.
Foten rätt smal.

Och smaken? Ja någonstans mittemellan besk och mild.

Tallskog med en hel del löv..

Är väl inte ätlig då?

0 285 visningar
1 svar

Stubbsvamp

Sara

23 sep 2014 kl. 17:44

Var lite modigare än vanligt i skogen i dag. sitter nu här och funderar på om jag vågar äta den..Kan detta va rökslöjskivling? Eller är det svavelgul slöjskivling, det ska väl va skillnad i smak, men vågar man smaka på en giftsvamp? Kan det va någon annan giftsvamp? Gifthätting läste jag här kunde va en förväxlingssvamp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone