Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 270 visningar
0 svar

Också tvåfärgade laxar angripna!

Jan A, Uppsala

20 sep 2014 kl. 09:33

Under utställningsinsamling i går kväll hittade jag bl. a. detta som möjligen något liknar Armillaria-angreppen från onsdagen - eller hur?

0 262 visningar
2 svar

vilken svamp?

DB

19 sep 2014 kl. 20:39

Hej. Vilken svamp är detta?

0 587 visningar
3 svar

Ticka på hassel-låga

Krister

19 sep 2014 kl. 18:30

En ticka som växte på en hassel-låga i en lövlund. Vilken art kan det vara?

0 579 visningar
4 svar

Musseron på tallhed

Caspar

19 sep 2014 kl. 14:46

Från lavhed i Västerbotten, jättemusseron växte i närheten.

0 611 visningar
2 svar

Cortinarius i bokskog

Joachim Krumlinde

19 sep 2014 kl. 15:55

Vilken spindling skulle detta kunna vara? Växte i bokskog med något inslag av björk och al. Hatten något fuktig, så jag tror på en storvuxen Telamonia. Ingen speciellt framträdande lukt.

0 543 visningar
3 svar

Skivling ?

Sture Westerberg

19 sep 2014 kl. 16:27

Växte intill guckuskon, stor hatt med blev blåviolett fot med vitt ludd

0 446 visningar
1 svar

Svamp under bok

Krister

19 sep 2014 kl. 16:03

Denna svamp växte under en stor bok i södra Halland. Går det att säga vilken grupp/art?

0 2721 visningar
4 svar

Vilka skarpa riskor är egentligen ätliga?

mumrik

18 sep 2014 kl. 02:40

I Garnweidner-boken jag köpte nyligen står att svavelriska minsann är ätlig efter avkokning och används som andra skarpa riskor i Finland och Östeuropa.

Kollar man på finska Wikipedia bekräftas detta. Googleöversatt är den bl.a. “krispigt del av en matsvamp”. :-P
https://translate.google.com/translate?sl=fi&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Ffi.wikipedia.org%2Fwiki%2FIsovoirousku&edit-text=

Nu undrar jag vilka skarpa riskor som egentligen är OK att äta efter avko…mer…

0 399 visningar
3 svar

Önskar köpa torkad mandelriska

Räkan

3 sep 2014 kl. 22:52

Jag önskar köpa torkad mandelriska. Kilovis. Mejla mig prisförslag.

0 318 visningar
5 svar

Tofspindling?

mumrik

18 sep 2014 kl. 22:33

Kan detta vara tofsspindelskivling? Tycker inte tofsarna är mycket till tofsar, men annars stämmer det rätt bra för mitt otränade öga.

0 266 visningar
2 svar

Vilken svamp?

lisianthus

19 sep 2014 kl. 00:34

Hej!

Kan någon hjälpa att identifiera svampar på bilden? Är de giftiga? De var bland björkar och tallar.

Tack så mycket!

0 457 visningar
1 svar

Fingersvamp

Kalle

19 sep 2014 kl. 00:58

Jag hittade dessa, kan jag äta dem? Dom luktar inte konstigt eller något, skulle vara gott och ha på macka men jag är osäker.

0 595 visningar
8 svar

Äntligen Kungschampinjon!

Mallan

18 sep 2014 kl. 08:16

Hej

Äntligen har vi hittat Kungschampinjoner. Har endast sett en när jag var mycket liten och pappa hittade en.

Så plötsligt stod de där :) Verkligen jättefina och otroligt tunga och stora i jämförelse med snöbollschampinjoner.

Samtidigt så har vi ju som sagt aldrig hittat kungschampinjon förut så jag tänker mig att det är säkrast att ändå skicka ut lite bilder om vi nu mot all förmodan skulle ha hittat något annat än vad vi tror. I våra svampböcker finns det ju i…mer…

0 624 visningar
5 svar

Hjälp med identifiering

Anders

18 sep 2014 kl. 20:37

Förutom Stolt fjällskivling, smörsopp och nejlikbroskskivling så hittade jag en del annan spännande svamp idag,som jag inte har en aning om vad det är för sorter. Jag kommer att lägga upp tre olika sorter, och tar tacksamt emot hjälp med att identifiera dessa :)

0 300 visningar
2 svar

Sotvaxskivling?

Silja Siegel

18 sep 2014 kl. 20:24

Kan detta vara Sotvaxskivling?
Gråbrun hatt med strimmor, vita skivor, svagt grå fot, väldigt skör, doftar inget spec. Växte i barr/tallskog flera tillsammans på ett litet område.

0 725 visningar
6 svar

Parasit på honungsskivling!? ;)

Jan A, Uppsala

17 sep 2014 kl. 20:50

I går såg jag åtskilliga stubbar med honungsskivlingar, vita av sina sporer ( bild 1) och tyckte att var ganska snyggt!  Under en exkursion utmed vår Linnéstig idag såg vi kanske hundratalet stubbar med ”vitsporade” honungsskivlingar.  Jag tyckte en del såg konstiga ut, vände uppochner på några och fann detta. (bild 2 och 3.)  Det ser ut att kunna vara ett angrepp av ngn parasit, en ”sporparasit”.  Sporerna ser inte så glada ut – och inte skivorna heller…Någon som sett ng…mer…

0 655 visningar
6 svar

Öron mussling vad gäller?

Magnus

17 sep 2014 kl. 21:23

Undrar om ni använder den idag som matsvamp, man får olika svar. Har själv aldrig ätit den men är nyfiken.

0 321 visningar
2 svar

Sopp i ädellövskog

Krister

18 sep 2014 kl. 18:55

En sopp från en halländsk ädellövskog (bok och ek)häromdagen. Går det att säga något om arten?

0 493 visningar
2 svar

Clitocybe ?

Sture Westerberg

18 sep 2014 kl. 20:01

Hittade denna ljusa svamp där guckuskon blommar. Växte i en lång slingrande rad med ett 50 fruktkroppar.

0 508 visningar
1 svar

Cortinarius sp

Sture Westerberg

18 sep 2014 kl. 17:22

Fuktig sandtallskog, Kallaxheden med inblandning av ett fåtal granar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone