Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är det någon som har hittat svamp och jag tror att det är för torrt i skogen.Jag hoppas på regn så det kan bli lite trattkantareller.Mitt förråd är helt slut iom att det var en dålig säsong förra året….:(
Bildernas spindlingar växte intill varandra men jag är inte säker på att det rör sig om samma art. Nr 2 är något ljusbrunare och spensligare men de luktar likadant (påminner aningen om bockspindling) och hatten spricker upp på båda. Hatt ca 7 cm. Växte i parkgräs med lövträd, mest ek.
Någon som har något förslag?
Hejsan, hittade en svamp tidigare idag som hade blåaktigt kött, och blå på foten, liknade en champinjon till utseende, och växte i blandskog i mossa. Vad kan detta vara för svamp, har några dåliga bilder att lägga upp om någon är intresseerad.
Anders Dahlberg visar svampar i Vårdsätraskogen och berättar om deras ekologi kl 17.30 - c 19.00.
Samling 17.30 på stora P vid infarten till Skarholmen (vid Granebergsvägen).
Har hittat koralltaggsvamp i Stockholm, är det ovanligt? Har bild i mobilen men vet inte hur jag förminskar den utan att gå över datorn. Svampen va ganska stor och väldigt vacker i alla fall.
Halloj!
Jag tänkte ge mig ut på svampjakt för första gången i mitt liv. Pluggat in och kollat noga på kantarellerna i mataffären så tror nog jag ska lyckas!
MEN!
Var börjar man leta? Någon som kan tipsa om någon skog i Helsingborgsområdet?
Tjena! Var ute en sväng i skogen igår och fynden blev björksopp. Kantarell, Blomkålssvamp och vit taggsvamp.
Frågan är bör man steka eller förvälla? Eller är det bara att slänga i med övriga ingredienser i ugnen på 200 grader i 20 min?
Stor svamputställning i Göteborg denna vecka.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2491855-tv-konsten-att-hitta-ratt-i-svampskogen#Scen_1
Växer i Hallonris blandat med Brännnässlor i stora klungor.
Hatt upp till 15cm bred.
Stam ibland vriden.
Hinnan under är kraftig på unga exemplar och svårforcerad.
Yngre exemplar har brunt puder över allt.
Skivor utan förgreningar.
Jag lade ett ungt exemplar på papper ett dygn. Inga sporer alls.
Jag skall prova med ett äldre exemplar.
Maskätna nerifrån upp.
Hatten är svår att separera.
Lukt svag.
Smak, inget speciellt.
Mörkare i verkligheten än på bild,
Verkar inte ...mer…
Inte lika viktigt som att identifiera svampar kanske, men är inte det vetenskapliga namnet på trattkantarell craterellus tubaeformis?