Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
4 svar

Välkommen herr kantarell

Anna

5 jun 2014 kl. 19:13

Ovanligt tidigt detta året.

0 310 visningar
4 svar

Detta med vårmusseroner...

Salasias

5 jun 2014 kl. 20:27

Igår hittade jag det jag “‘är övertygad om” är vårmusseroner, men jag “vet” inte tillräckligt för att våga smaka. Har aldrig vågat förut heller.
De doftar starkt av mjöl, lade dem på sporprov på vit servett igår kväll, och inte en enda spor syns på den vita servetten. Finns det någon vit svamp som växer nu, vi den här tiden på året, som jag kan förväxla den med?
Vågar jag?

0 250 visningar
0 svar

Ny svampsida

Micki

5 jun 2014 kl. 23:26

Jag håller på och skapa en ny engelskspråkig svampsida. Ni kan bekanta er med den på följande adress:

http://www.mushroom-central.com/

På det skandinaviska forumet får man skriva också på svenska om man vill.

0 384 visningar
9 svar

Champinjoner

Lena M

29 maj 2014 kl. 11:10

I gammal , planterad granskog som blev röjd förra året fanns ett 10-tal champinjoner, visst är det tidigt för att vara i Gästrikland och så är det extremt torrt.

0 285 visningar
2 svar

Vad heter svampen?

Mayron Bentonger

5 jun 2014 kl. 10:30

I vår trädgård hittade vi idag 2svampar
Dom liknar en banan,toppen är brun,den luktar illa
Hoppas på svar
Mayron Bentinger

0 415 visningar
13 svar

Frågeväckande försommarförmiddagsfynd

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 19:56

Dagens första svampar fanns på gl lövstubbe i ung granblandskog.
Kan/vill inte komma till ngt annat än finflockig tofsskivling, Pholiota tuberculosa?
(Stubben är nog bortgallrad bj, Sx - eller ek.  Kan titta närmare på den…)

0 241 visningar
2 svar

Vem känner svampen?

Anna

4 jun 2014 kl. 19:34

Idag hittade jag den vita skivlingen. Växte vid en stig i utkanten av en granskog.

0 341 visningar
1 svar

Tallticka?

Glad amatör

2 jun 2014 kl. 12:12

Hej

Hittade denna i Mölnlycke Västra Götalands län. Växtplats är (som ni ser) tall i igenväxt ädellövskog med grova ekar, men med tallar på torrare mark.

Jag vill ju det ska vara tallticka vilket skulle vara första registreringen för kommunen.

Har jag missat nått eller håller ni med mig?

0 423 visningar
4 svar

Hundrastande hustru hittade hägg

Jan A, Uppsala

27 maj 2014 kl. 21:04

- med mellan- eller ljusrosa blr och helt normalgröna blad.

Vi ska tabm småningom försöka rota några mjuka årsskottsticklingar (klacksticklingar).
”Annars” får vi hoppas att bären kommer att ge mogna, grobara, ”färgäkta” frön…
Eller pröva på ngt annat enkelt förökningssätt, att t.ex. helt enkelt lägga ned en låg, lämplig gren och hoppas att den slår rot – eller fuska, ympa..

Det finns en känd, rödblommande hägg med röda blad, P.padus ’colorata’,...mer…

0 634 visningar
4 svar

Smörsopp på bild

Anna

28 maj 2014 kl. 20:55

Här kommer ett foto

0 374 visningar
5 svar

Kandelabersvamp?

Greger

23 maj 2014 kl. 22:06

Hej!

Denna växte i en rishög.
På ALMved.

Bör vara Kandelabersvamp.
Eller har jag fel?

0 285 visningar
2 svar

On rotten Salix leaf

Tomasz Pachlewski

29 maj 2014 kl. 18:05

Found today around Jokkmokk, in mixed forest, on a northern hillside. Substrat is a rotten Salix leaf.

0 485 visningar
2 svar

vårmusseroner i häxring

bo e

22 maj 2014 kl. 14:23

Här är bilder på typisk växtplats för vårmusseron
där svamparna växer år efter år bildas ringar i gräset
runt en stor ask kan man på denna plats urskilja minst tre s k häxringar och även rader i bågform

sista bilden är söndagens skörd

0 315 visningar
2 svar

Nån vanlig svamp?

Mats Björkquist

23 maj 2014 kl. 21:36

Växte i en hög med träflis som synes. Halland maj -14

0 691 visningar
4 svar

Stora vita skivlingar i hagmark

Carl

26 maj 2014 kl. 23:58

Hej,

Hittade flertalet stora vita skivlingar i en hästhage i dag och behöver hjälp med identifiering.
Täta vita skivor, slät fot utan ring.

0 271 visningar
1 svar

Smörsopp redan i maj!

Anna

28 maj 2014 kl. 20:39

Till min förvanig hittade jag en smörsopp, lite torr men den luktar som den ska.

0 777 visningar
3 svar

Köpes Stenmurkla!

Jarri Smolander

27 maj 2014 kl. 21:07

Hej!

Intresserad av att handla 3-4 kg Stenmurkla.
Den ska vara färsk, ej torkad, fryst, rensad eller förvällda.

Gör inget om de har legat i en plastpåse i 4-5 dagar, så länge de inte har torkat.

Mvh Jarri

0 254 visningar
2 svar

Vad heter svampen?

Andrez

27 maj 2014 kl. 21:45

Någon som vet vad denna svamp heter?

0 310 visningar
2 svar

Adam och Eva

Peter

27 maj 2014 kl. 16:55

Här kommer ytterligare några orkidébilder från Ängsö nat.park.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone