Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 344 visningar
0 svar

Sotägg igen

Gert

27 maj 2014 kl. 10:49

Plåtade ett moget sotägg häromdagen.

0 1216 visningar
7 svar

Svamp i blomkruka

Skogsfrun i Obbola

24 maj 2014 kl. 20:45

En vän till mig har fått dessa svampar i en blomkruka. De är ca fem centimeter höga. Jag vet inte vad det är - men det vet säkert någon annan här!

0 261 visningar
0 svar

Svavelticka,Adam och Eva

Peter

26 maj 2014 kl. 22:31

Missade en bild!

0 278 visningar
0 svar

Svavelticka,Adam och Eva

Peter

26 maj 2014 kl. 22:05

Var igår söndag på en dagstur med båt till Ängsö nat.park i Stockholms skärgård.Naturen är som vackrast där nu när bl.a orkidén Adam och Eva blommar i enorma mängder.
Fann även en stor,vacker svavelticka växandes på en av ekarna.

0 413 visningar
4 svar

Vårskivlingar

Greger

22 maj 2014 kl. 09:52

Hejsan!

3 skivlingar på morgonpromenaden

1: Rödskivling?  Skivor ljust laxrosa
samt lite taggigt useende

Någon som vet?

0 363 visningar
5 svar

Vårrödhätting

Greger

21 maj 2014 kl. 20:28

Detta måste vara Entoloma
Efterom de är Rödsporiga

Vårrödhätting kanske? Eller finns det
andra tidiga Entoloma?

0 219 visningar
2 svar

björksopp

brittis

25 maj 2014 kl. 09:26

Hittad idag…

0 316 visningar
1 svar

Uppskattad ramslök!

Jan A, Uppsala

23 maj 2014 kl. 19:26

Tog en liten kvällstomtpromenad alldeles nyss.  Ramslöken har nu blommat nästan en vecka och har en hungrig fan club.  Och midsommaren har varit här några dagar…
Kan rapportera en riktigt god vårmusserontillgång, såväl på äng som i granskog!

0 473 visningar
7 svar

små skivlingar på gångstig

bo e

20 maj 2014 kl. 17:51

små, mindre och pyttesmå
lite stickig arom, inte direkt aptitlig
smakrik men ganska mild “svampsmak”
varierande i storlek från riktigt spinkiga till denna på bilden…ca 3 cm diameter, ca 2 cm höjd

de yngre hade högre fot i förhållande till hattdiameter och min tanke var någon åkerskivling

växtplats, gångstig med grus men även viss flisbeläggning (motionsspår)
terräng, sank mark, utdikad, ca 200 m från vattendrag i anslutning till kalkrikkärr med betad mark och naturr…mer…

0 383 visningar
4 svar

Vårmusseron?

Anna

20 maj 2014 kl. 19:44

Hittade idag några svampar. Är detta vårmusseron? Växte vid en stig i blandskog.

0 341 visningar
5 svar

Sommarspindlingar? och vårmussar

Jan A, Uppsala

20 maj 2014 kl. 16:26

Idag hemkom hustru och hund med några fina granskogsvårmussar och naturliga bilder på dessa – och så bilder på något hon sa att fanns massor av – men det var alldeles för varmt för att vända någon upppochner!..;)
Först några granskogsvårmussar.

0 922 visningar
1 svar

Ekticka?

Bengt-Åke Källström

20 maj 2014 kl. 15:03

Jag hittade denna dessa svampar på en död (eller döende) ekstam 2014 05 19 i ett område med flera till synes friska ekar.

0 761 visningar
4 svar

Skivling i mossig granskog 140518

bo e

19 maj 2014 kl. 17:22

vad kan detta vara ?
Fanns ganska rikligt, många halvt dolda i torr mossa
På kalkrik mark i höjdläge nära reservatet Brunnstorpkärret nära Kvinnersta, norr om Örebro i Nerike

0 316 visningar
2 svar

skivling på kompost

bo e

19 maj 2014 kl. 17:28

hittade i lördags på riskompost vid sommarstugeområde strax norr om Örebro
Någon nagelskivling var min enda tanke ??
Förslag…

0 382 visningar
0 svar

jag köper murklor

victor n

20 maj 2014 kl. 16:01

Köper era färska stenmurklor eller toppmurklor. ring mig på 0760578163 eller maila på victornikolajeff@gmail.com

mvh/ victor

0 373 visningar
0 svar

Vårmusseroner, pris?

Love Bergstrand

20 maj 2014 kl. 15:24

Hej, har kommit över ett ställe fullt med vårmusseroner, mer än vad jag kan äta och ge bort. Tänkte försöka sälja till restauranger. Ni råkar inte veta vad ett skäligt kilopris skulle tänkas vara?

0 356 visningar
3 svar

Rund toppmurkla?

Micke

18 maj 2014 kl. 20:17

är detta “Rund” toppmurkla?

0 690 visningar
12 svar

Okända små svampar på grusplan med ogräs m.m...

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 07:03

Hemma på gårdsplanen hittade jag i går e.m. några dussin av de avbildade och skördade den äldsta/största.  Tycker den är aningen skum.  Alla är ganska lågväxta och den skördade har möjligen antydning till en åtsmitande ring.  De övriga är ännu helt intakta.  Nån som vet?

0 526 visningar
2 svar

Tegelröd björksopp

Anna

19 maj 2014 kl. 13:24

Igår plockade jag liljekonvalj och hittade till min förvåning två första svampar.
Min rekord på första svampplockning var andra vecka i juni i Olofström Blekinge.

0 371 visningar
2 svar

Vad för svamp?

Oskar 12år Småland.

17 maj 2014 kl. 16:19

Hej. Den här svampen växte på gräsmattan.Foten är 5 cm. Hatten är 2 cm rund. Hatten är 1cm hög. Den har en puckel. Lukten är obetydlig. Musseron?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone