Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 266 visningar
5 svar

Dubbelbleka kantareller

Jan A, Uppsala

14 jun 2014 kl. 20:11

19.32 i kväll kom hustrun hem – från sitt ställe - med årets första, feta små dubbelbleka.
Tyvärr var fotoljuset svagt och ”lampan” mycket lågt placerad, men jag gjorde mitt näst bästa!
I morrn ska jag kolla mitt ställe – i dagsljus!

0 349 visningar
4 svar

Vilken Sopp??

anithaumeå

16 jun 2014 kl. 08:20

Hittade denna sopp i Alvena Lindaräng - Gotland i förra veckan.

Vilken - kan någon bekräfta?
Bleksopp??

Tack på förhand

0 318 visningar
0 svar

Bernt - Svampplockare

kalle

15 jun 2014 kl. 13:38

0 352 visningar
0 svar

Årets första kremla,

Jan A, Uppsala

14 jun 2014 kl. 17:10

en säkert förmodad bleknande björkkremla, fanns i går morse utanför köket, redan delvis uppäten.  Några presumtiva, spanska missdådare slaktades.  Bilderna från em i går.

Idag c 16 såg den ut som på bild 3.  P.g. av nya missdådare ingen större nettotillväxt!

0 307 visningar
10 svar

Två tropiktemperaturstisdagstursfynd.

Jan A, Uppsala

11 jun 2014 kl. 10:43

Det var otäckt varmt igår, men Inca skulle iaf rastas och vi valde att gå över ett hygge med fröträdsställning för att kvickt komma in i den svalare blåbärsskogen.  Vid en sommarhusinfart med mossig, kortsnaggad gräsmatta fanns tre tripptrapptrullfrk av denna.

0 600 visningar
4 svar

Koppartråd stensopp

Anna

11 jun 2014 kl. 19:50

Lyckan har inga gränser! Två kopparröda stensoppar. Tyvärr inte bara jag älskar dem.

0 319 visningar
0 svar

Gifttrådingar

SvenD

11 jun 2014 kl. 20:51

Hittade ett 30-tal av dessa gifttrådingar (Inocybe erubescens)
i parklandskap. Det som förvånade mig var att de var totalt luktfria. I tillgänglig litt. (såväl svensk som utländsk) beskrivs doften som vedervärdig, behagligt söt, övermogna päron, spermatisk, unken,frän osv! Ryman-Holmåsen och Holmberg-Marklund nämner inget om ev. doft. Endast en förf. betecknaar den som luktfri (Cetto). Visst är det lite märkligt!!

0 303 visningar
3 svar

Kantareller i Ransäter

Monica Swenson

11 jun 2014 kl. 16:19

Radion ringer och frågar mig var man kan plocka kantareller nu
De har läst på Svampguiden att det finns.
Jag åker ut för att kolla läget. Det är ju inte dags att plocka svamp än. Se fotot från idag. Kantarellerna är inte större än knappnålshuvuden.
Jag förklarar att nu plockar jag nässlor, svartvinbärsblad, björkblad, älgört och flera vilda örter. Svamp plockar jag hela hösten.

0 274 visningar
0 svar

Svamp?

Anna

11 jun 2014 kl. 17:51

Lyste i skogen som en citronkaramell. Mjuk som en fromage och fastnade på finger vid beröring.

0 323 visningar
2 svar

Svart pokalmurkla

Lena M

9 jun 2014 kl. 11:30

Igår hittade jag för första gången svart pokalmurkla, kul !

0 1767 visningar
3 svar

Svamp under ek

Mikael

10 jun 2014 kl. 20:50

Jag hittade den här svampen under en ek hemma hos mig. Kan någon ge förslag på vad det kan vara för svamp.

0 1119 visningar
10 svar

Nejlikbroskskivling?

Daniel

8 jun 2014 kl. 14:51

Så dessa svampar har börjat komma upp igen som jag har bara rensat bort från gräsmattan när de har kommit, aldrig tänkt på om de är ätliga dock.

De växte på en gräsmatta med lite mossa i sig någon halvmeter ifrån en rutten borttagen stubbe.

Om ni har någon ide om vad det kan vara eller har någon annan undring ta bara och fråga.

0 362 visningar
1 svar

oxtungssvamp?

Glad amatör

9 jun 2014 kl. 21:03

Hej

Kan detta vara fjolårets oxtungssvamp?

Växte på äldre döende ek i igenväxt läge.

Andra förslag?

0 265 visningar
3 svar

Nejlikbroskskivling,

Jan A, Uppsala

8 jun 2014 kl. 15:57

ny tomtmatsvamp – efter 40 års väntan!
I går var det dags för omplantering av några få av de amaryllisar som inte redan börjat blomma om!
Då såg jag nåt gott i gräsmattan.  Två in situ-bilder – och så ett för mig riktigt stort ex på ppr. 

0 622 visningar
6 svar

Fjällticka-ovanlig?

Greger

5 jun 2014 kl. 11:45

Hej!

Kan bara vara Fjällticka..?

Är det en sällsynt Svamp?

0 407 visningar
4 svar

Konstigt släkte

Greger

6 jun 2014 kl. 16:08

Hej!  DEnna skivling hittade jag på gräsmark. har ring (syns på ena bilden. Verkar vara lite hygrofan.
Sivor i en brun-grå-violett ton.

Som sagt helt ny för mig.
Kragskivling…? Fast de är väl inte hygrofana?

Någon som vet?

0 827 visningar
4 svar

Tickor på tall och ek

Olle K

2 jun 2014 kl. 20:50

Vid inventering av naturvärden utanför Söderköping hittade jag följande tickar, den ena på en låga av tall och den andra på en låga av ek.
Tacksam för hjälp med artbestämning eller i alla fall gissningar vad det kan vara.
I övrigt hittade jag rätt många träd med tallticka och en del klibbticka och aspticka.

0 293 visningar
0 svar

Champinjoner

Lena M

6 jun 2014 kl. 18:33

Här i Gästrikland finns f.n gott om sommarchampinjoner, hittade en lokal i dag med ett 50-tal fruktkroppar.Om jag förstått det rätt så finns den bara i mellersta Sverige.
Nu är det bara att vänta på att nya arter skall dyka upp !

0 299 visningar
1 svar

Boletus reticulatus!!!

Anna

6 jun 2014 kl. 17:14

Karljohanssvamp som de flesta säger. Inte bara en men fem och tre tegelröda björksoppar . Hurra

0 468 visningar
5 svar

Skål

Lena M

5 jun 2014 kl. 19:05

En skål jag hittade idag efter en gammal körväg med mestadels barrskog, ingen växtlighet utan ren jord.
Skålen var ca 2 cm , mörkt brun inuti och jag tycker att den var gråaktig utvändigt . ( suddig bild tyvärr )
Någon som har svaret eller en gissning ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone