Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2740 visningar
17 svar

Tips på glasburkar mottages!

Martin

6 okt 2013 kl. 12:12

Hej!

Har nu torkat massa svamp och är på jakt efter glasburkar. Har någon tips på var jag köper bra och inte alltför dyra burkar?
Någon som provat nedanstående:
http://m.clasohlson.com/se/Glasburk%20med%20lock/Pr342052001  ?

Tacksam för tips!

0 340 visningar
4 svar

Fjällskivling?

Crister

10 okt 2013 kl. 20:55

... kanske detta är? I så fall tvekar jag mellan släktena Lepiota och Macrolepiota. Lepiota brukar ju hattar som ofta inte överstiger 4 - 5 cm i bredd, men de båda hattarna på bilden mäter 7 cm. Fjällen på hatten särskilt mot kanten är mörkbruna och uppstående. Växtplatsen var en näringsberikad gräsmatta i Malmö. Tacksam för hjälp!

0 464 visningar
5 svar

Vilken sort

Patricia

11 okt 2013 kl. 14:25

Nu dyker det upp nya sorts svampar i min trädgård.  Vilken sort är det här och är den giftig. Tänker i första hand på min lilla valp.

Patricia

0 269 visningar
5 svar

Stolt fjällskivling?

Camilla

10 okt 2013 kl. 18:47

Är ny på svampfronten och har hittills bara plockat kantareller och soppar. Hittade dessa idag och undrar om det kanske skulle kunna vara stolt fjällskivling.

0 419 visningar
1 svar

fjällig tofsskivling - oätlig?

det finns mer än kantareller

11 okt 2013 kl. 12:29

Såg till min förvåning att fjällig tofsskivling numera tycks listas som oätlig.  Från min ungdom minns jag att den ansågs vara 1-stjärnig som “fullvuxen” men rätt god som ung & definitivt lämplig som blandsvamp.  Är den någon som har några kommentarer/tankar?

0 341 visningar
7 svar

Vad kan dessa svampar heta?

Henrik

9 okt 2013 kl. 06:40

Någon kunnig som känner sig manad? “natubilden” är tagen i går, så dom kan jag plocka, de andra är från förra året. Mellersta dalarna. Kul om någon vet namnet på dessa. :)

0 483 visningar
2 svar

Alabaster-/vit vaxskivling

Torsten Köpstadsö

10 okt 2013 kl. 17:46

Någon som har ett recept på hur man bäst tillagar dessa små rackare?

0 479 visningar
4 svar

Frågor om rodnande fjällskivling

SvenD

9 okt 2013 kl. 11:40

Förmodar att detta är rodnande fjällskivling. Hittad i gräs under bok på ängsmark. Skulle alltså vara den art som Fu No kallar Chlorophyllum brunneum. I “Nya svampboken” (femte uppl 2009) nämns Macrolepiota rhacodes var. bohemica. Är det samma art? Och hur är det med ätlighet/giftighet?
Har det skett några nya omvärderingar?

0 333 visningar
4 svar

Champinjon

SvenD

10 okt 2013 kl. 16:01

Någon som kan ge mig ett tips på vad detta kan vara för chanpinjon?
Hatt 9 cm, påtagligt småfjällig, fot avsmalnande - nästan spetsig - nedåt, flyktig ring. Ingen påtaglig doft. Växte på gräsmatta.

0 298 visningar
1 svar

Någon Pholiota?

Jonas, Schweiz

10 okt 2013 kl. 18:03

Hej!
Denna Pholiota (?) växte på ett ligande träd. Har ingen aning vad det kan vara. Kanske någon kan säga makroskopiskt i vilken grupp jag måste leta arten innan jag mikroskoperar den :-)

0 305 visningar
4 svar

Novis

Mats

9 okt 2013 kl. 19:21

Finns det en svarmp som heter bläcksvamp är den ätlig?

0 277 visningar
2 svar

Lactarius sanguifluus

Jonas, Schweiz

10 okt 2013 kl. 13:33

På samma ställen bredvid Lactarius cf semisanguifluus växte också denna riska. Mjölken är direkt vinrött, så det måste väl vara L. sanguifluus? Har jag aldrig sett innan…

0 278 visningar
3 svar

Lactarius semisanguifluus?

Jonas, Schweiz

10 okt 2013 kl. 13:29

Igår var jag nära Baden i Schweiz och letade svamp. Bredvid tall hittade jag dom här riskor. Jag tyckte först att den blåa hattfärgen av några exemplar tyder på Lactarius quieticolor, men mjölken förändrades till vinrött efter 5 minuter, så det kan väl bara vara L. semisanguifluus eller? Jag visste inte att den också får vara blå...

0 528 visningar
3 svar

förvälla eller torka trattisar

jimmy

9 okt 2013 kl. 15:13

hej

kan man torka trattisar om det har varit frost ute? om inte varför?

0 323 visningar
3 svar

Cortinarius prasiocyaneus??

Jonas, Schweiz

8 okt 2013 kl. 22:36

Hej!
Denna svamp hittade jag idag när jag sprang i skogen (bredvid Clavariadelphus truncatus) med gran, bok och silvergran (?). Jag stoppade svamparna i min tröja, som då redan var full med svamp…
Bilden är tyvärr inte något speciellt… Men när jag nycklar svampen med Funga Nordica kommer jag snabt fram till Cortinarius prasiocyaneus pågrund av sporformen.
Sporer i average (?) 9.3 x 7.6 my. 7.8 - 10.6 x 7.1 x 8.6. Sporquotient average 1.23, varierar mellom 1.08 och 1.34.
Hatten m…mer…

0 301 visningar
2 svar

Ticka på klibbal

Greger

9 okt 2013 kl. 06:08

Hej!

Kan det vara alticka, om den växer på Klibbal.

Tacksam för svar.

Greger

0 353 visningar
5 svar

taggsvamp vilken?

EG

9 okt 2013 kl. 18:55

Taggsvampen växte med tall i ett gammalt grustag
Hatten slät brun,gråbruna taggar ganska långa kött vitaktigt,
ingen speciell lukt smak något besk
på platsen växer även skrovlig taggsvamp,motaggsvamp,dropptaggsvamp

0 1050 visningar
9 svar

Blodsopp och njurskador

Christian Björkqvist

5 sep 2013 kl. 18:49

Bläddra häromdagen i en nyinförskaffad bok att eldsopp och blodsopp kunde ge biverkningar som skadar njurarna för känsliga personer. Någon som vet om detta stämmer för blodsopp? Har sökt på nätet utan framgång.

Aktuell bok:
Svamp guiden (Daniel Butler ISBN 978-91-7401-441-9 (c) 2012)

Har även undran om det är blodsoppar jag hittat…

0 355 visningar
8 svar

Två piggiga

Jan A, Uppsala

8 okt 2013 kl. 22:16

Idag hittade jag två ”pigga” saker som häckade på gl lundved.  De första – som kanske är drygt cm-stora myxar – på ett ännu oid trästycke, den andra på en ganska grov, nedfallen ädellövgren.  Ska kolla båda.
Så här såg de första ut:

0 245 visningar
3 svar

Vad är detta

Sinikka

8 okt 2013 kl. 14:31

Skulle ngn kunna hjälpa mig, vad detta är för svamp?
Jag bor i Norra Hälsingland, Denna svamp finns i massor hos oss i skogen, just nu. Barr och tallskog. Jag vet inte vad det är för svamp? Kan man äta den och vad heter svampen?
Tacksam för svar…
mvh Sinikka

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone