Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 284 visningar
7 svar

Blå Phlegmacium

Jonas, Schweiz

5 okt 2013 kl. 18:33

Den här spindling växte nära bok och ek. Längre bort också gran. KOH-reaktion på bulbipellis var negativ. Jag tycker att foren nästan har en liten volva (som är på vissa ställen lite blå på innsidan. Eller tycker jag fel? Kan det då vara Cortinarius moenne-locozzi? Eller annars kanske C. caerulescens? Svåra dom här Cortinarier :-)

0 396 visningar
2 svar

grisspindling

Tony S

8 okt 2013 kl. 12:32

Ett par bilder på intressanta fynd under Puggehattens inventeringshelg.

Först grisspindling, C. arcuatorum som var ny för Skåne. Vackert lila bulbkant, och distinkt rosa KOH-reaktion i köttet.
Sedan rävspindling C. vulpinus som brukar hittas på de bästa lokalerna.

0 281 visningar
6 svar

vilken hätta ?

Bo E

2 okt 2013 kl. 15:33

tillbaka till Sörön, Kvismarens fågelskyddsområde i Nerike

dessa hättor föreslog jag som rynkhätta
växtplats, skuggig lövskog med hassel, lind och ek, mycket murken ved och nästan ingen undervegetation

någon som vill bekräfta eller ge annat förslag ?

0 296 visningar
4 svar

Hygrophoraceae

Jonas, Schweiz

8 okt 2013 kl. 15:00

0 276 visningar
6 svar

Id hjälp

Boman

5 okt 2013 kl. 19:44

Fått förslag på Trattnavling. För mig okänd vacker liten svamp. Växer i blandad gammal granskog med mycket mossa och fallna stammar.

0 2811 visningar
11 svar

Aspsopp

Fredrik H

7 okt 2013 kl. 18:41

Idag hitade jag ett par aspsoppar första gången jag funnit dem,för övrigt så fann jag smörsopp,citronslemskivling,kantareller och blektaggsvamp.

0 378 visningar
4 svar

svampkurs frågetecken 131006

Bo E

8 okt 2013 kl. 15:28

årets sista kursutfärd gick runt sjön Lången norr om Örebro

serie 1:
ett fynd av spindelskivling gav upphov till frågor

kan det vara klubbspindling?

den anges här och var som ätlig men jag skulle inte våga prova
ännu mindre rekommendera den till kursdeltagare

vi såg på den istället som en tänkbar förväxlingssvamp till mångkransad spindelskivling

växte i gruskant vid skogsväg i blandskog med björk, gran, ek och tall
ganska ung skog

0 318 visningar
7 svar

Vad är detta för svamp?

Daniel

8 okt 2013 kl. 13:25

Som rubriken lyder, kan inget om svamp.
Tack för hjälpen :)

0 275 visningar
2 svar

Är detta en skivling bild nr 2

Patricia

5 okt 2013 kl. 22:22

Fick tyvärr inte med bilden nu heller. Jag försöker igen.

Patricia

0 252 visningar
1 svar

Bok efterlyses!

Staffan Svanberg

8 okt 2013 kl. 08:24

Hej!
Jag skulle hemskt gärna vilja komma över ett exemplar av “Tickboken”, skriven av Klas Jaederfeldt och utgiven av Sveriges mykologiska förening.
ISBN 9186586076

Maila gärna: staffan@myrica.se

0 346 visningar
4 svar

Champinjon?

Jonet

7 okt 2013 kl. 14:59

Denna växte under en stor hästkastanj. Hatthuden väldigt uppsprucken. Luktade mandel och gulnade lite vid beröring.

0 468 visningar
10 svar

Brun tuvsvamp

mumrik

6 okt 2013 kl. 20:25

Den har svampen var den enda jag såg mycket av när jag var ute i veckan och jag har ingen aning om vad det är. Tror inte det är nån av de riktigt giftiga dock, men det är så långt jag törs gissa.

Växte i knippen, buketter nästan faktiskt, i merendels tallskog med inslag av gran och lövträd. Misstänker att den växer på ved.

Luktade bara svamp. Smakade aldrig.

0 966 visningar
3 svar

Haröra eller ?

Lena M

8 okt 2013 kl. 09:16

Jag hittade en svamp ( 2- 3 cm hög ) strax utanför kohagen i går som jag trodde var litet haröra, men den hade en sådan märklig färg, gul mer orangerosa anstrykning Tror ni att det är den, om inte, vad är det ?
Biotop, gamla granar med inslag att ett fåtal lövträd, mossa.

0 281 visningar
7 svar

Stinksvamp :-)

Jonas, Schweiz

5 okt 2013 kl. 18:39

Denna svamp hade en mycket stark lukt av rutten kol. Undrar om det kan vara Gymnopus brassicolens eller G. impudicus? Den växte på marken i boklöv.

0 249 visningar
3 svar

Hjälp!

"JAS" Helsingborg

7 okt 2013 kl. 23:35

Borde veta men har hjärnsläpp efter inventeringshelgens alla svampar :)

0 302 visningar
8 svar

vad har jag plockat?

me

5 okt 2013 kl. 19:37

tänkte mig att alla är citronslemskivling, men men, kan det vara ngn frostvax eller något annat också här?

0 321 visningar
5 svar

Hur torkade ska trumpeter och trattar vara?

Nybörjare

7 okt 2013 kl. 22:48

Jag inser att det här kanske är svårt att svara på, men det här är första gången jag torkar trattar och trumpeter, så min fråga är helt enkelt HUR torra svamparna skall vara? Jag läste “som knäckebröd” någon gång. Nu har jag torkat i en varm lägenhet i köket under tre dygn, och nog känns de torra, även om de inte “knäcks” av som knäckebröd när jag försöker bryta av dem. De har ju åtminstone krympt en himla massa i storlek, så mycket vätska måste ha lämnat.

0 281 visningar
4 svar

Craterellus??

Torsten Köpstadsö

7 okt 2013 kl. 20:49

I en fet gräsmatta med mossa fann jag flera kvadratmeter täckt av en liten grå, till synes fotlös svamp med mycket tunn hatt. Undersidan har ljusare åsar såsom en krusig trumpetsvamp men dessutom nedhängande ljusa taggar. Färgen påminner om nämnda svamp men mer jämngrå. Diameter i allmänhet mindre än 20 mm. Skall försöka komplettera med foto senare. Någon som har en idé?

0 344 visningar
5 svar

Porskinn?

Andreas G

6 okt 2013 kl. 21:26

Såg denna idag och brände av ett foto med kameran. Kan det vara ett porskinn eller vad är det för något?

0 238 visningar
2 svar

Nya (?) svampar på Gotland?????

Rogert.P

7 okt 2013 kl. 04:07

3:an med gråaktiga rätt glesa skivor..

4/a + 4/b verkar va en matsvamp…. lite nedåträfflor/veck i huden.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone