Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 258 visningar
3 svar

Flera lysande uppenbarelser som måste visas

Jan A, Uppsala

24 aug 2013 kl. 19:27

Vet inte ännu vad det är, myx (el svamp), ser iaf konstig ut, och jag orkar/hinner inte titta mer på den c 2 centimeters ”frk” som fick följa med hem. Den andra sitter kvar på obest, totalmurken stubbe. Eftersom denna finns på en höjd i välbeskogad gl betesmark är det troligen björk. Hoppas hitta tebaks till den!

0 999 visningar
0 svar

tips på svampställe Sigtuna

Thomas Pettersson

25 aug 2013 kl. 09:05

Börjat intresserat mig lite för svamppolockning sedan tjejen ja ungås med brinner för detta. I Västmanland där hon konmer ifrån verkar det finnas i överflöd..vi har rekat lite runt Arlanda, sigtuna mellan just sigtuna o Bålsta..

Inte ute efter någons “smultronställe” utan ev rekomendationer vart det ev kan finnas..adress mm på trolig svampskog tas emot tacksamt

Mvh Thomas

0 321 visningar
0 svar

Uppsala Svampklubb i Stadsskogen Uppsala idag söndag 25/8

Jan A, Uppsala

25 aug 2013 kl. 08:48

Uppsala Svampklubb – och massor av andra föreningar – visar idag söndag upp sig i Stadsskogen kl. 11-15.
Olika matsvampar och andra kan vi visa upp trots det ogynnsamma vädret. 
Vi hoppas att många besökare har med sig upphittad svamp – och att svamppromenaderna ska kunna ge åtminstone några vackra arter.

0 357 visningar
6 svar

Apropå sottickor, kantareller m.m.

Jan A, Uppsala

24 aug 2013 kl. 10:09

Den 4 augusti åkte jag en bit för att kolla ett ofta tidigt mandelriskställe.  Tomt, men hod på en granstubbe i en redan för länge sen igenplanterad k-mark, nu med c 60-årig skog, fanns ett helt gäng unga små sottickor.  En växte på stubbskäret och ses på bild 1. (Alla bilderna blev då mlm helt misslyckade)
I går återbesökte jag lokalerna. Inga goda riskor, men sottickorna hade verkligen utvecklats på 19 dagar!
Första bildens sotticka såg i går ut som på bild 2. ...mer…

0 308 visningar
4 svar

Vilken sopp?

Trine

25 aug 2013 kl. 00:09

Hej alla

Hittade två eksemplarer av denna svamp idag under björken. Den största ungefär 15 cm diameter, den andra ungefær 9 cm.

Är inte helt säker på vilken sopp det är. Vad tror ni?

0 359 visningar
6 svar

Lysande svampar

Jan A, Uppsala

23 aug 2013 kl. 19:32

Skulle börja samla lite förevisningssvamp till Stadsskogen på söndag och stannade vid ett smärre lager av multnande, gla almstockar som många år hållit mig med bl.a. svartöra och strumpticka.
Svartöronen verkar ha ätit upp vad de vill ha, men glänsande strumptickor lyste där -

0 334 visningar
3 svar

Ny trollhandslokal

"JAS" Helsingborg

24 aug 2013 kl. 08:14

Igår var jag ute på min säsongs egentliga första svampletardag.
Jag var på jakt efter stolt fjällskivling i första hand och det gick över förväntan :) På grund av den torra sommaren så fick jag oxå möjlighet att ta mig ut i ett “videträsk” för första gången och som jag i flera år misstänkt fanns där trollhand :)

0 347 visningar
0 svar

SmörsRödgul trumpett i Sorunda

saijuli

24 aug 2013 kl. 17:46

Hittade förra helgen blygsamma 5 liter kantareller, dock mycket fina. Idag hittade jag bara en kantarell, men första smörsopparna och trumpettsvamparna hade dykt upp. Och en maskäten liten Karl Johan.

0 416 visningar
6 svar

vilken svamp?

Sebastian

23 aug 2013 kl. 11:56

Hej. Vill ha hjälp att identifiera denna svamp.

0 242 visningar
1 svar

Skivling i hassellund

"stubborn"

23 aug 2013 kl. 21:13

Hatt ca 7 cm, fot ca 5 cm, fjällig hatt.
Med hassel.
Tacksam för tips!

0 270 visningar
4 svar

Vad för svamp.

Markus

23 aug 2013 kl. 15:36

Växer i massor på ett ställe där Jag varit ofta genom åren och aldrig tidigare sett denna.

0 289 visningar
5 svar

Tryffel i hassellund

"stubborn"

23 aug 2013 kl. 21:10

Gulvit, den största ca 4 cm, till hälften över mark, vit snittyta som verkar mörkna långsamt.
Med hassel, ek samt asp och björk.
Vilken art kan det vara?

0 319 visningar
3 svar

Spindling i granskog

"stubborn"

22 aug 2013 kl. 14:47

Violett spindling i fukig granskog, 4-5 fruktkroppar, ingen påtaglig dot. Vilken art? Tacksam för förslag

0 256 visningar
3 svar

På liten pinne i lövskog

"stubborn"

23 aug 2013 kl. 21:31

Hatt ca 2 mm.
Med lövskog, mest hassel.
Vad kan det vara?

0 312 visningar
2 svar

Liten svamp i hassellund

"stubborn"

23 aug 2013 kl. 21:24

Det här skulle kunna vara en liten nedtrampad kremleknopp eller annat. Men den känns annorlunda.
Hatt ca 1 cm, fot ca 1 cm. Två fruktkroppar ihopväxta. Till hälften under jord. Fot lossnade vid plockning. Inser att underlaget är magert för artbestämning, men frågar om råd ändå.

0 376 visningar
4 svar

Gyllene svamp?

Nestor

23 aug 2013 kl. 05:37

Hej alla expert på svamp detta såg jag när jag delade post förra veckan den sitter på ett träd. Jag undrar vad är detta sort svamp? kan man äta den?

0 246 visningar
3 svar

Ticka?

NadaL, Umeå

22 aug 2013 kl. 08:36

Behöver hjälp med den här tickan som växer på granstubbe.
Tacksam för era förslag.

0 880 visningar
2 svar

Blånar karljohan?

Richard

23 aug 2013 kl. 02:41

Jag har plockat stensopp i över 40 år i Hamrångebygden, Gävle kommun, och varit med om ett par gånger att när jag avlägsnade porlagret så antog hattköttet direkt under porlagret några intensiva blå fläckar. Enligt de flesta svampböckerna skall stensoppen inte blånar. Ett undantag är en uppgift i en tysk avhandling: Dickröhrlinge: Engel, H; Krieglsteiner G; Dermek, A; Watling R. Die Gattung Boletus in Europa. Verlag Heinz Engel, Weidhausen bei Coburg.
Eventuell förväxling med b…mer…

0 277 visningar
3 svar

Karljohan?

Mila

22 aug 2013 kl. 19:41

Är detta karljohan?

0 388 visningar
5 svar

Vad tycker ni detta ser ut som?

Hans v E

21 aug 2013 kl. 22:20

Jag gissar på rotslätskivling (Deconia merdaria), men är osäker.
Växer ej synligt på spillning utan på jord med tall"debris”.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone