Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 390 visningar
12 svar

Trumpet

elsysjö

1 aug 2013 kl. 17:19

Kan någon hjälpa mig och säga varför röd gul trumpetsvamp ser ut så här?
Möglig eller vad?
Tack

0 331 visningar
2 svar

Pluteus Cervinus?

Pål

2 aug 2013 kl. 16:50

Hittade ett par stycken av dessa idag, är dock inte helt säker på vilken sort de är.
(Ber om ursäkt för dåliga bilder)

0 304 visningar
1 svar

VAD ÄR DETTA?

Frida Sandman

2 aug 2013 kl. 10:53

En kompis hittade dessa svampar alldeles nyligen, vi bor i Älvsbyns kommun, Norrbotten.
Från första bilden till den sista har det gått 24 timmar, så förändringen går fort!

Vad är detta? Är det farligt? Hur vanligt är det? Smittar det andra svampar? Hur uppstår detta?

0 423 visningar
11 svar

Kremla?

NadaL, Umeå

30 jul 2013 kl. 21:29

För ett par dagar sedan hittade vi den här mörkvioletta kremlan i en torr dräneringskanal i blandskogen (björk, gran, tall). Närmaste träd var björk och gran. Hatt 4cm i diameter. Smak mild.
Tacksam för era förslag

0 935 visningar
3 svar

Underjordisk svamp eller mycel?

Henrietta Bruun

31 jul 2013 kl. 00:22

Hej
Underjordisk salmiakluktande svamp som dödar gräsmattan

Vi köpte ett hus på landet utanför Sjöbo, Eggelstad.
Bakom stallet finns det på två ställen varsin remsa med död gräsmatta. Den börjar på en högre punkt och liksom “rinner nedåt”. På ett ställe är den döda delen ca 70 x 1,20 meter och på det andra stället är det en remsa på 40 cm och flera meter långt, ca 8 meter.
Den döda fåran “rinner” ner i hönsgården med äng och den döda biten slingrar sig ner r…mer…

0 237 visningar
0 svar

Behöver hjälp!Kan inte lägga in bilder

Elisabeth

31 jul 2013 kl. 20:10

Hej!
Längesedan jag tittade in här,tänkte visa lite bilder på en svamp som jag behöver artbestämmningshjälp med,men jag kan inte lägga in bilder. Filerna är inte för stora utan det har med inställningen i min Dator,någon hjälpte mig här tidigare. Tacksam för hjälp igen

0 282 visningar
4 svar

Sillkremlor

anithaumeå

31 jul 2013 kl. 12:16

Hittade idag ett ganska stort bestånd med sillkremlor.

Är det någon som vet hur snabb återväxttakten är?

Tacksam för respons.

0 385 visningar
3 svar

Susanne Hernkvist

Birgitta D

21 jul 2013 kl. 00:08

Susanne Hernkvist
kontakta mig
birgitta.damne@hotmail.com

0 244 visningar
1 svar

Efter torkan

Ulla

30 jul 2013 kl. 18:48

Vi har haft en torka på minst 3 veckor i Skåne och nu har vi haft massor av regn. Nu undrar jag när ni tror att kantarellerna börjar titta fram igen?

0 277 visningar
5 svar

Skåne

Grethe F

26 jul 2013 kl. 15:42

Inte mycket regn här inte ,det känns som en lång väntan

0 394 visningar
8 svar

Vem åt goliatmusseron innan 1998?

Peter, Linköping

24 jul 2013 kl. 00:52

Ja, som rubriken lyder. Var det någon enda som åt goliatmusseron (i Sverige då, får jag väl lägga till) innan det visades att det var samma art som matsutake? Någon av er på forumet, eller någon ni känner till?

0 500 visningar
14 svar

Mandelriskor

Helena A

21 jul 2013 kl. 16:00

Trodde inte mina ögon idag när Sigge Svamphund helt plötsligt markerade mandelriskor.
Sörmlands skogar liknar öknen och allt torkar bort utom dom tydligen.
21 st följde med hem och ligger nu i torken i väntan på att glädja andra. Jag avskyr dom och hittar alltid mängder

0 428 visningar
3 svar

några bilder från Skåne

Tony S

28 jul 2013 kl. 22:31

Bilder från gårdagens Puggehatten-exkursion till Åbjär NR. Tog bara ett fåtal artbilder, men kan likaså visa dem.
Trots flera veckors torka fanns här en del svamp. Kremlor var vanligast med 10 noterade arter. Bl.a. citronkremla, kortfotkremla, blågrön kremla, rosenkremla och marispankremla.
Citronkremla känns som en NT-art men är inte rödlistad av någon anledning. Jag hittar den bara på bra lokaler, i rika bäck- och åraviner.
Av soppar hittades bronssopp, bittersopp, boksopp…mer…

0 464 visningar
2 svar

Skinn/ticka på sälg

Jonas Bergstedt

26 jul 2013 kl. 10:38

Hej,

jag var ute i en skog nära Långshyttan, Hedemora, i veckan.
Hittade där detta skinn, eller kanske ticka, på undersidan av en liggande, levande sälg. Kan någon ge mig ett tips om vilken art, eller släkte, det rör sig om.

0 233 visningar
2 svar

Vad är det för svamp

Lena M

28 jul 2013 kl. 19:08

som kommit upp i gräsmattan ?
Min första tanke var stinkkremla, men den luktar ingenting, aning syrlig i smaken. Någon som vet ?

0 290 visningar
1 svar

i torkans tider...

Karl S

27 jul 2013 kl. 18:04

... kan det vara skönt att läska sig med några feta fynd från Nya Zeeland i maj i år, där det var fuktigt och bra. Här är några bilder av en flugsvamp, en vaxskivling, och en intressant mussling.

1. Amanita karea
2. Bertrandia astatogala
3. Conchomyces bursiformis

0 268 visningar
1 svar

Vad är detta?

Rickard

28 jul 2013 kl. 12:12

Hej, dessa svarta saker växer på en tall som jag fällde tidigare i år. När man nuddar en så rasar den ihop i ett svart moln och blir till damm.

0 1107 visningar
2 svar

Stor ticka på grov pil

C-J Månsson

26 jul 2013 kl. 19:45

Hittade denna ticka i Halland på en grov pil i ett område men en del andra signalarter. Fruktkropparna var upp till runt 40 cm. Några förslag.

0 266 visningar
0 svar

Grattis alla i Jönköping!

Bengt Sandh

26 jul 2013 kl. 13:56

Nu har regnet invaderat Jönköpingstrakten med stora översvämningar som följd. Det skulle vara intressant att följa resultatet om 1-2 veckor eller kanske rentav tidigare.

Emotser med spänning rapporter!

0 317 visningar
5 svar

Trumpeter

Marcus

11 jul 2013 kl. 02:23

Hej! Inför årets svampsäsong skulle jag gärna försöka mig på att hitta trumpetsvamp. Speciellt Svart trumpetsvamp. Har ni några tips om bra platser där den befinner sig? Bor i Närke trakten. Skogen jag har letat i under dom två förra åren har jag hittat gott om Kantareller, Trattkantareller,Blek taggsvamp samt rödgul taggsvamp men nu vill försöka mig på något nytt :)

Tack sam för svar!
Marcus

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone