Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 274 visningar
1 svar

Trådkärrhätting?

SvenD

15 jul 2013 kl. 16:46

Nog är väl detta trådkärrhätting (Galerina paludosa) eller . . .?

0 283 visningar
3 svar

Vilken Svamp?

Oskar 12år Småland.

7 jul 2013 kl. 12:07

Dom här svamparna växte på ett gravplatsområde i Blekinge. Dom är 5 cm höga. Hatten är 3 cm rund. ^____^

0 361 visningar
4 svar

okänd kremla

Bo E

11 jul 2013 kl. 17:20

nu börjar det komma gott om kremlor i skogarna runt Örebro

Igår hittade jag bl a gulkremla och mild grönkremla

samt en som jag hade svårt att sätta namn på

vad tror ni ?

den växte under hassel i blandskog med mest ek, björk och asp

smak mild och god
ingen märkbar doft

foten ihålig med lös vävnad som en sillkremla, men totalt fri från all arom

kan det vara en ovanligt röd tegelkremla eller kan det vara någon ovanligare art som jag inte känner namn på ?

0 476 visningar
5 svar

Vilka soppar

Christian Björkqvist

14 jul 2013 kl. 16:38

Hittade idag på Balsberget i Skåne.
Någon som vet vilken typ av soppar det rör sig om?
Mvh
Christian Björkqvist

0 297 visningar
3 svar

Vilka kremlor?

Malin i Norrland

15 jul 2013 kl. 07:43

Hej! Har utökat mitt svampplockande i år till riskor och kremlor, och nu önskar jag hjälp med artbestämning på dessa tre. Den röda gissar jag är Storkremla..? Alla tre funna i tallskog i Jämtland, och alla är milda i smaken. Önskar även veta matvärdet på dessa :)
Mvh, Malin

0 271 visningar
0 svar

Vår årsförsta matkremla

Jan A, Uppsala

15 jul 2013 kl. 13:34

hittade hustrun idag när hon skulle plocka lite blåbär till måndagsmiddagen! Hon såg också några dåliga storkremlor - och det blev ngn liter blåbär.  Jag skulle plocka hallon och smultron, lyckades tyvärr mindre bra, men det blev iaf några bär och några bilder på hässleklockor! Och jag såg min årsförsta bredbrämade bastardsvärmare!
Tegelkremlan hamnade i fläskpannkakan!

0 307 visningar
3 svar

Stockholm-Norrtälje

Linh

13 jul 2013 kl. 00:43

Hej!

Mitt svampintresse dök upp på hösten förra året och i år har jag således inget alls emot att det regnar ;-)

Jag plockade Kantarell, Rödgul trumpetsvamp, Trattkantarell, Svart trumpetsvamp, Blek taggsvamp, Rödgul taggsvamp och Fjällig taggsvamp samt Mandelriska. Hur kul som helst :-)

Och nu undrar jag… När brukar dessa dyka upp i skogarna mellan Stockholm och Norrtälje?

0 285 visningar
0 svar

toppslätskivling

timothyleary

14 jul 2013 kl. 23:26

nån som har sett i sthlm?

0 248 visningar
3 svar

Ingen svamp men andra skogsfynd:)

Madde Småland

14 jul 2013 kl. 14:09

Tog en kortare runda med hunden men det är alldeles för torrt just nu här hemma. Däremot fann jag denna vackra blomma som jag tror kan vara Jungfru marie nycklar eller ngn underart. Ngn som vet?

Hoppas ni andra har bättre tur på svampfronten :)

Trevlig söndag på er alla :)

0 290 visningar
10 svar

Delar av dagens..

SkogsolaH

14 jul 2013 kl. 18:55

..skörd. Någon som känner igen alla 3?

0 1020 visningar
4 svar

SVamp växande i torr tallskog

Henrik

13 jul 2013 kl. 03:38

Hej!

Denna svamp fotade jag vid aledal på Öland i en torr tallskog i början av juli ungefär. Någon som vet vad det kan röra sig om, och ifall den är ätlig? Tack så mkt.

0 250 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Nyfiken

10 jul 2013 kl. 22:02

Hittade denna i trädgården bredvid ett körsbärsträd och lite andra buskar. Nästan ingen doft. Tacksam för id…

0 267 visningar
0 svar

Karta IPhoneapp

Malin Malmenström

13 jul 2013 kl. 08:04

Appen Svampguiden har för mig blivit helt värdelös efter kartbytet på IPhonen. För mig visas en svartvit vintersatelitbild. Jag bor i Norrland… Det betyder att alla riktmärken i naturen inte syns… Nu kan man ju skaffa Google maps igen, men, Svampguiden öppnar Applemaps som default, kan jag påverka detta?

0 320 visningar
9 svar

Vad är det ?

Lena M

12 jul 2013 kl. 09:06

5 ex. av någon slags ticka växande på murken lövträdslåga i planterad granskog ?
I samma skog,på en igenvuxen körväg fanns vad jag tror, brandriska.
Just nu är det mest kremlor som visar sig i Övreberg, Gästrikland.

0 2089 visningar
3 svar

Kantareller kilopris

Fanny

11 jul 2013 kl. 19:46

Sålde kantareller till restauranger för ett par år sen och fick då 150kr/kg. Har plockat 7kg somjag tänkte sälja idag och då vill dom inte betala mer än 80kr/kg välrensade. Vad säljer ni för? Jag tycker inte att det är värt att sälja så billigt. Då ger jag hellre bort svampen till släkt och vänner.

0 409 visningar
0 svar

laxticka

Alf Pallin

12 jul 2013 kl. 19:41

På gammal tallåga bland ca.15årig ungskog uppvuxet hygge i kanten mot myrmark.

0 385 visningar
2 svar

En högväxt, ståtlig, illaluktande sak betittade vi idag.

Jan A, Uppsala

11 jul 2013 kl. 21:00

Och inte bara vi, utan tusentals tillresta människor, de flesta med dragen, skarpladdad kamera.

0 262 visningar
8 svar

Sandsopp?

Christian Björkqvist

10 jul 2013 kl. 19:57

Funnen i norra Skåne idag.
Någon som kan avgöra vilken sopp det RÖR sig om?

0 1325 visningar
5 svar

Fästingar

Grethe F

10 jul 2013 kl. 14:58

I söndags var jag ute en sväng och hade glömt fästingmedlet jag kom hem med 25 fästingar på mig små små var dom flesta detta var uppe på Kullen Skåne är där fler som har uplevt det i år???????

0 397 visningar
6 svar

kantareller

Bo E

9 jul 2013 kl. 15:41

har försökt klargöra skillnader mellan kantarell och blek kantarell i facebook gruppen Svampplockarna
av nån anledning vägrar mina bilder att gå in där

tycker dessa bilder väldigt tydligt visar skillnader i färg och växtsätt hos kantarell repspektive blek kantarell

lite mulligare och betydligt färglösare

dessa bleka var ännu blekare vid fyndplatsen
tydligen mörknar de något vid plockning och hemfärd

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone