Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 352 visningar
6 svar

Storskogen + spindling

Lena M

4 jul 2013 kl. 18:54

En knapp mil sö. om Torsåker har jag haft en fantastisk svampskog, men igår blev jag paff. Den hade kalhuggits bitvis och med jämna mellanrum hade skogsmaskiner gått fram, djupa spår och rishögar som gjorde den svårforcerad.

Jag höll faktiskt andan när jag närmade mig violgubbsstället och med ca 3 m tillgodo hade platsen klarat sig. kanske för att det finns en stor sten presis där de växer.

I övrigt var de tomt på svamp, det enda jag såg var några spindlingar, art, inge…mer…

0 364 visningar
0 svar

Mullsjö

Dorota

11 jul 2013 kl. 01:43

skall åka till Mullsjö om en vecka. Jag vet att det är gott om skog runt om men har bara sett mest blåbär. Har ni tips på var är det bäst att plocka svamp där.?
Tacksam för tipset.

0 358 visningar
0 svar

Kantareller köpes!

Christer

10 jul 2013 kl. 23:21

Hej alla kantarellplockare!

Jag söker seriösa människor som är villiga att leverera finrensad svamp under hela säsongen. Jag finns i Boråstrakten och tar gärna emot din svamp.

Mailadress: fiskedirekt@telia.com

/Christer

0 316 visningar
2 svar

Är detta Trollsmör??

Oskar 12år Småland.

7 jul 2013 kl. 12:12

Äe detta Trollsmör. Den växte på mossig stubbe. Den växte i en granskog. Dom är 3-4 cm långa.

0 656 visningar
20 svar

Svampguiden har tappat

Lena M

26 jun 2013 kl. 18:42

GO, eller hur jag skall uttrycka det.

När jag kom hit för 5 -6 år sedan var det livliga diskussioner om än det ena , än det andra, men nu, så tyst.

Då var man som en stor familj , man tyckte att man kände personerna ifråga, många av dem skriver inte på svampguiden längre, trist.

Ja jag vet att svampguiden tar fart i och med säsongen börjar, men jag saknar den ” gamla goda tiden ” med d.i.v småprat, funderingar och när vi lade ut förfrågningar på lite av var under sva…mer…

0 283 visningar
2 svar

Vad är det för Flugsvamp?

Oskar 12år Småland.

7 jul 2013 kl. 12:17

Vilken kan det vara? Den växte mitt i skogsvägen på mossa. Den är 10 cm hög. Och hatten är 8 cm rund.

0 307 visningar
4 svar

Rodnande flugsvamp

Joachim Krumlinde

7 jul 2013 kl. 18:47

Kan rodnande flugsvamp se ut hur som helst? I alla fall vet jag inte vad det här annars skall vara.

0 322 visningar
10 svar

Pelle Holmberg, Sommarpratare

enelie, lkpg

2 jul 2013 kl. 13:04

Hej hopp:)
Jag har alltid P1 som står på och ‘skvalar’ på dagarna.
Jag upptäckte nu att Pelle Holmberg är dagens sommarpratare:)

0 385 visningar
7 svar

Knepig kremla

SvenD

4 jul 2013 kl. 22:47

Hatt 5-6 cm med färg som skiftar i oliv, brunt och gröngrått.Lameller gulaktiga. Fot klubbformad och svagt röd (framgår inte så tydligt på bilderna!). Kött påtagligt bräckligt. Mild smak,eller ev aningen skarp i lamellerna,  obetydlig doft.
Växtplats barrskog med inslag av lövträd.
Hittar ingen kremla som överensstämmer. Någon som har något förslag?

0 349 visningar
2 svar

Dofttaggsvamp?

Patrik Bylund

7 jul 2013 kl. 13:37

Kan detta möjligen vara dofttaggsvamp? Hittad längs en liten skogsväg med frodig granskog på ena sidan, en skärm av skog mot en åker på andra sidan. Docksta, Ångermanland.

0 2956 visningar
11 svar

Brun kremla

Lena M

6 jul 2013 kl. 07:32

Jag såg några kremlor igår som jag inte blir klok på, vilken art ?
Brun hatt , vita skivor, vit kort och tjock fot. Både hatten och foten grånar vid brytning, smaken var mild.
Växtplats , skogsväg genom barrskog.

0 497 visningar
2 svar

Ätbar tryffel?

CY

6 jul 2013 kl. 19:02

Hej

Har fått hem lite tryffel som en bekant har plockat hem. De sa att den växer uppe i träd. Ska inte tryffel vara under jorden? Har ingen aning. Hoppas ni svampexperter har bättre svar. :)

0 313 visningar
10 svar

En kluring

Delar från vad då?

3 jul 2013 kl. 14:55

Här får ni lite att klura på.

Vad föreställer bilden?

0 1075 visningar
44 svar

Nya Artportalen igång..

Irene A

29 maj 2013 kl. 20:53

Men den uppträder ganska konstigt..
Det finns svampfynd rapporterade t.o.m. den 26 maj. De hittar man med hjälp av “Sök fynd” under “Period”: “en vecka” men om man söker “Dagens fynd” på de datumen, finns det inga..

0 344 visningar
8 svar

Vilka skålar?

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 20:14

Vilken överraskning jag fick idag! Gick en väg jag gått nästan varje dag i många år men aldrig sett några skålar alls. Förra året grävdes elledningar ner i marken, de fyllde på med grus och nu växer det massor av skålar där :)

Första serien bör väl vara vanlig brunskål, eller? Största var ca 5cm i diameter.

0 406 visningar
12 svar

Traktsopp

Ingvild

7 jun 2013 kl. 19:58

Noen som kjenner denne traktsoppen? Funnet i dag på behandlet og malt trevirke, i gammel granskog.

0 622 visningar
2 svar

Hasselsopp?

SvenD

5 jul 2013 kl. 13:16

Nog är väl detta hasselsopp (Leccinum pseudoscabrum)trots att köttet vid brott inte rodnar först (FuNo) utan långsamt blir gråsvart.
I parkgräsmatta under avenbok.

0 545 visningar
1 svar

beredning av Lackticka?

Tove

5 jul 2013 kl. 12:36

Har Lackticka på min gård (stubbe) hur använder jag den?
Torkar den men sen?
Någon som vet?

0 5621 visningar
4 svar

Sommarkantarell?

Anders Furesang

3 jul 2013 kl. 17:02

Kan nån förklara vad sommarkantarell är? Vad jag vet så existerar varken sommarkantarell eller höstkantarell.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone