Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 422 visningar
7 svar

Vad kan det vara?

Oskar 12år småland.

3 jul 2013 kl. 12:46

Den växte i en syrénbuske. Den är 4cm hög. Hatten är 1,5 cm bred. Stammen är orangeröd och svart längst ner. Tacksam för förslag ^_______^

0 323 visningar
2 svar

fynd senaste veckan

Bo E

4 jul 2013 kl. 18:28

det var gott om kantareller i skogarna vid Kränglan nordost om Örebro
även blåbären hade kommit och några var mogna och ätbara

Senare var jag vid södra hjälmarstranden, vid Gluggenäs på Göksholmshalvön

Där fanns enstaka kantareller och en fin orange kamskivling

0 444 visningar
2 svar

Liten bläcksvamp

Lena M

3 jul 2013 kl. 08:05

Två små bläcksvampar dök upp under fågelbordet med ett par dagars mellanrum, mycket förgängliga. Det finns några att välja på men kan det vara snövit bläcksvamp ?

0 446 visningar
0 svar

Kantarell-leverantörer sökes

Christer

3 jul 2013 kl. 22:54

Hej alla kantarellplockare!

Jag söker seriösa människor som är villiga att leverera finrensad svamp under hela säsongen. Jag finns i Boråstrakten och tar gärna emot din svamp.

Mailadress: fiskedirekt@telia.com

0 272 visningar
2 svar

Vad är detta

Tina Nordberg

2 jul 2013 kl. 11:50

Fick se de här skojiga byggnationerna vid en damm med fors.

De är fästade på en stor cementplatta invid forsen där vatten rinner lungt förbi.

Någon liten vattenlevande varelse bör det vara som skapat detta.

Funderar på någon form av fångstnät?

Kan någon ge mig en idé.

0 421 visningar
7 svar

Vilken mussling?

Daniel Åström

24 jun 2013 kl. 06:44

Dessa växer på några byggtimmer som ligger hos mina föräldrar så svårt att veta träslag men det är nog furu.
Kan det vara blek ostronmussling?

0 267 visningar
0 svar

Italienskt på TV!

Jan A, Uppsala

2 jul 2013 kl. 17:40

Antonio Carluccio och Gennaro Contaldo i repris pä sVT1
Bl.a. 18.15 ikväll kommer det första programmet i repris.
Det handlar inte om svamp, men hela programserien är ett fantastiskt matlagningskulturprogram—m.m. Rekommenderas varmt!

0 442 visningar
0 svar

Uppköpare svamp?

Mia

2 jul 2013 kl. 12:18

Hej!
Är det någon som vet vilka som köper upp kantareller som privatpersoner plockat i västerås?

0 391 visningar
4 svar

Ingen svamp utan humlor :)

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 12:49

I början av maj tog jag dessa kort och tänkte nu i efterhand rapportera det på artportalen men inte visste jag att det fanns så många arter! Är det ngn ängel här som kan hjälpa mig? Tyvärr tog jag aldrig ngt kort uppifrån men kanske ni kan se ändå? Egen gissning är åkerhumla eller backhumla men som sagt, en gissning :)

Hoppas det är ok att fråga om humlor nu när det är lugnt? Vet att ni är många som sitter inne med otroliga kunskaper om våra småkryp, växter och djur :)...mer…

0 281 visningar
1 svar

Dagens kantrarellskörd

Christian Björkqvist

1 jul 2013 kl. 23:44

Hittade följande godingar i Kristianstadstrakten. Avnjöts stekta i smör, lök, peppar och salt på franskt bröd.

0 364 visningar
9 svar

Lite börjar dyka upp :)

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:02

Lite börjar komma upp men ätligheten går att diskutera.. ;) Börjar med dagens fynd.
Minimala och söta växer de i massor i granskogen och är bland de första som nu dykt upp här hemma.
I brist på annat så kollar jag nu upp även de minsta och tar tacksamt emot alla förslag:)

0 593 visningar
9 svar

En skålsvamp

Lena M

28 jun 2013 kl. 19:20

Men vilken, det var frågan. Den växte i barrmattan under gammal gran, ingen utpräglad doft.

0 350 visningar
4 svar

Kluringar

"JAS" Helsingborg

29 jun 2013 kl. 19:13

Första två bilderna tror jag är Sumphätting, Galeriana stagnina, ingen lukt eller smak.

1 411 visningar
5 svar

Vit knippväxande hätta

Tony S

24 jun 2013 kl. 19:23

Får inte rätt på denna hätta, kanske någon annan känner igen den? Den är helt vit, men på äldre fruktkroppar blir ibland toppen svagt gul, och skivorna färgas svagt rosa. Hatten klocklik ca 2 cm bred, foten 5-6 cm lång, 2 mm bred. Sporer cylindriska 8-11 x 4-5 my, tunnväggiga och med en stor oljedroppe som upptar ca 1/3-1/2 av sporen. Växer i knippen på låga, troligen bok, i rik bäckmiljö. Hittar inget som stämmer, så kan det vara en albinoform av någon annan art, men i så f…mer…

0 297 visningar
5 svar

utanför vedboden

OlaH

28 jun 2013 kl. 21:59

någon som har artidéer?

0 269 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

JS

29 jun 2013 kl. 16:31

0 357 visningar
3 svar

Blekfeta kantareller och röda smultron…

Jan A, Uppsala

29 jun 2013 kl. 15:55

Idag var hustrun till lunds och skördade bleka kantareller, inte många, men våra årsförstlingar!  Smultronen var något fler, men inte de första! 

0 262 visningar
3 svar

Är detta en kremla?

Trine

28 jun 2013 kl. 21:55

Hey

Jag hittade denna på en öppen betes/ grässmark i norra skåne, inte langt ifrån lövskog med björk og bok.

Den har en 12-15 cm lång fot, och en ca 10 cm bred hat med uppåtböjda kant och är nedsunken i mittan. Färgen på hatten är gul-brun och fotten är ljusare, fast inte snö-vit. Jag tyckar inte den grånar och saften är transparent. Lamellerne är mycket tydeliga. Ingen särskilt doft tyckar jag.

Tycker det liknar en kremla, fast den är ganske lång. Vad kan det var…mer…

0 7555 visningar
7 svar

översättning till engelska

Nils Paulsson

16 jun 2013 kl. 10:04

Jag åker till England i sommar och tänkte att till världparet ge en lite annorlunda present. Jag vill namnge påsarna med torkad svamp med engelsk text. Vem kan hjälpa mig?
I påsarna kommer det att finnas: Stensopp/Karl-Johansvamp, Vårmusseron, Trattkantarell och Rödgul trumpetsvamp.
Tacksam för hjälp, Nils

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone