Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 474 visningar
1 svar

Bo Nylén i P4

Bengt Sandh

23 jul 2013 kl. 16:55

I dag talade Bo Nylén med Erik Blix i P4 om den kommande svampsäsongen. Han sade att det är upplagt för en bra Karl-Johansäsong och att förutsättningarna för kantareller och taggsvamp är bra om bara regnet kommer i augusti (och det gör det väl?).

Så misströsta inte, kära svampvänner, belöningen låter kanske vänta på sig men den kommer! :)

0 1995 visningar
6 svar

Svamptork utan fläkt!?

Jonas

22 jul 2013 kl. 23:36

Hej

Jag har köpt en svamp/mattork på coop, en billig variant av märket waves. Den har ingen termostat, vilket jag var medveten om.

Då jag kommer hem och provar den upptäcker jag till min stora förvåning att den inte har någon fläkt!

Det är alltså bara en värmekälla och inget mer…

Frågan är nu om det öht går att torka svamp i den? Soppar?

I min enfald trodde jag att alla torkar för mat hade en fläkt, det blir ju inte direkt någon luftgenomströmning annars…

0 504 visningar
11 svar

Vinkremla och någon musseron kanske.

Tom

17 jul 2013 kl. 17:23

Den ena är jag nästan säker på att det är en vinkremla men är inte 100% säker då jag inte brukar plocka kremlor.

Den andra växte i liknande miljö som riddarmusseron och är onekligen rätt lik en sådan men helt brun och rätt stabbig fot.

0 295 visningar
17 svar

Det ser hoppfullt ut

Lena M

19 jul 2013 kl. 16:23

ännu så länge, vill det bara komma lite regn framöver så kan det bli bra med dem .

0 1128 visningar
3 svar

blek ostronmussling ?

Bo E

22 jul 2013 kl. 15:17

kan dessa vara små exemplar av blek ostronmussling ?

finns det några egentliga förväxlingssvampar ?

fanns gott om dessa i Osets naturreservat i förra veckan

på fallna stammar av ask och sälg

de som inte var oåtkomliga bakom elektrifierat ko-stängsel blev mitt byte denna promenad…

0 465 visningar
4 svar

slemsvamp

Bo E

15 jul 2013 kl. 18:10

på mycket gamla murkna stockar av troligen ask eller alm hittade jag denna märkliga slemsvamp som liksom en snigel såg ut att “krypa” fram över veden

sista bilden visar hur den såg ut när jag petade i den

fuktigt innandöme

luktade inte gott

lite åt dendär doften som i matsvamps-sammanhang brukar liknas vid “gurka” eller “mjöl”
men stickigare och obehaglig

0 380 visningar
4 svar

föränderlig tofsskivling

Bo E

15 jul 2013 kl. 18:16

på murken stubbe av björk
som sig bör

ett skolexempel på gyttrad grupp av föränderlig tofsskivling

tyvärr var jag inte ute för att plocka så jag hade intet att ta dem i

de finns kvar för nyfikna adolfsbergare att smaka

plats, Örebro, Adolfsberg
nära hållplatsen mellan Bondsättersvägen och Barkborrevägen
en bit ned på cykelvägen mot skogen

0 392 visningar
0 svar

Någon annnan som hittat goliat?

Kristina

22 jul 2013 kl. 13:23

Hej,

Kom precis hem från skogen (väster om Skellefteå) efter att ha hittat en liten goliatmusseron. Blev nyfiken på att höra om någon annnan också hittat.

Ha det bra i svampskogen!

0 282 visningar
1 svar

Mykologiveckan i Stockholm

Michael Krikorev

19 jun 2013 kl. 13:08

Hej!

Det finns fortfarande några platser kvar för att delta på mykologiveckan i Stockholm i höst:
http://svampar.se/sv/mykologivecka/mykologivecka-2013

Passa på att vara med och hjälpa oss att utforska Mälardalens svampar!

Birgitta Wasstorp och Bo Nylén kommer att vara ansvariga kursledare, Åke Strid och Pelle Holmberg m.fl. kommer att medverka.

0 550 visningar
2 svar

Rodnande spindling.

Alf Pallin

21 jul 2013 kl. 23:31

Spindling som rodnar vid snitt, örtrik fuktig granskog.

0 487 visningar
6 svar

Stor Vargmjölk?

EG

14 jul 2013 kl. 14:05

Växte på en lönn där det också fanns silkesslidskivling

0 263 visningar
5 svar

Vargmjöl och ?

Madde Småland

15 jul 2013 kl. 21:25

Här kommer kort på en stubbe som jag tog den 6/7. Kollade tyvärr aldrig träslag.. Jag vet… Som vanligt.. ;)
Först frågan om Vargmjölk. Jag vet att det iaf är 2 olika stadier men visar bild 2 på ett 3:e stadie?

0 229 visningar
0 svar

Vill du lära mer om svampar

E bååth

21 jul 2013 kl. 05:59

Kursen behandlar svampriket, svamparnas byggnad och utveckling, artkunskap med inriktning på mat- förväxlings och giftsvampar och svamparnas roll i naturen. Matsvamparnas hantering, svampodling och svampgifter tas också upp i kursen.
För mer information
http://www.soderhamn.se/utbildningochbarnomsorg/nyheterutbildningochbarnomsorg/cflsnyhetsarkiv/cflnyheter/utbildadigtillsvampkonsulent.5.136135f613f3262372ebef.html

0 323 visningar
4 svar

OT. Fjärilsbok

enelie, lkpg

16 jul 2013 kl. 18:32

Jag sitter just med en beställning av boken “Humlor…”, Göran Holmström som jag sökte hela vintern men då var den slutsåld.

Så hittade jag av en händelse:
“Svenska fjärilar : en fälthandbok”
av Bo Söderström, som jag också blev lite sugen på.

Någon som har någon synpunkt på den boken?
Om den är en bra-att-ha-bok eller om det finns något annat litteraturtips om just fjärilar?

0 500 visningar
3 svar

Vilken svamp i blomkruka?

Peter i Västergötland

19 jul 2013 kl. 19:57

Växer i kruka med en orkidé, ca 5 cm hög.

0 234 visningar
2 svar

Är detta en tegelsopp?

Aro

20 jul 2013 kl. 16:34

Är detta en tegelsopp?
Är den ätbar?

0 300 visningar
5 svar

Ätbar?

Kjell

19 jul 2013 kl. 09:22

Hittade dessa på gräsmattan. Bor i höjd med Umeå.
Svampen luktar inte särskilt mycket och smakar milt.

0 440 visningar
2 svar

vit murkla

jenni

19 jul 2013 kl. 13:41

Vad är detta för svamp? ser ut som en vit stenmurkla och är hittad i Jämtland.

0 407 visningar
2 svar

Intressanta små svampar

Marit D

19 jul 2013 kl. 22:15

Den långa vita svampen växte i en varmkompost, utan ljus. Den andra på en brädbit som legat ute i trädgården länge. Vad kan det vara för svampar?

0 370 visningar
8 svar

En citronslemskivling

Lena M

10 jul 2013 kl. 10:31

var min tanke trots avsaknaden av den gula fotbasen och kanske i tidigaste laget.
Vad tror ni ?
Den växte efter byvägen bredvid gran, foten ser lite märklig ut, fjällig, men det har ju varit så varmt och torrt en tid.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone