Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jag har letat efter din bok på http://www.nrm.se men hittar ingen. Är den slut eller vet du var jag kan få tag i något ex?
Jag är lite nyfiken på om någon har kunskap och erfarenhet om tillgången på Svart trumpet skiljer sig mycket från år till år?
På 3 olika lokaler plockade jag:
2010 50 liter totalt.
2011 5 liter totalt.
2012 INGET! Än så länge..
Har inte ens hittat några som är på väg upp!
Har detta enbart med vädret att göra?
// Marcus från Jönköping
Hej på er alla!
Hur rensar ni kremlorna? tar ni bort skivorna eller inte?
Har insett att folk gör olika här. Hur gör ni? Med eller utan skivor?
Vem känner till vad det finns för svampklubb o dyl i Sandviken med omnejd?
Tacksam för hjälp
En väninna hittade denna svamp vidarebefodrar hennes undran:
“Vad kan detta vara för svamp??
Den växer på gräsmattan (som ska klippas snarast) alldeles intill den lilla stenmuren. Verkar vara i konsistensen typ som vanlig kantarell. Den är rätt stor i hatten ca 10-15 cm i diameter(det är 3st totalt i olika storlek).”
Denna spindling var mycket slemmig, både på hatt och fot. Skivorna är grålila och köttet är ljuslila upptill om man delar svampen. Träd som fanns i närheten var gran, björk, tall och asp. Vad tror ni om gulspindling, C. delibutus?
I “gräsmattan” bland mossa och lav i närheten av björk, finns också en liten gran i kanten. Hatten 30-40mm i torka rödbrun i väta kastanjebrun ljus bård mot kanten, skivor glesa ljusare än hatten, vidvuxna till urnupna, sporer 4-4,5x7,5-8(9)ellepsoida släta, söljor. Fot 40mm lång 7mm tjock endtill av hattens färg ljus upptill mot skivorna. Bilder på svampen i torka och efter regn.
Hej,
Känner att jag måste få dela med mig av dagens fynd. Jag har plockat ca 400 liter kantareller i sommar, trots det så slutas man aldrig förvånas över glädjen varje gång man springer på giganterna. Idag hittade jag otroligt massiva kantareller där den största vägde 86 gram. det som är lite fascinerande är att dom som fortfarande är formade som en lite kantarell väger ca 40 gram. Dom växte djupt nere i fuktig mossa och det är säkert därför som har klarat sig så bra mha ...mer…
Upptäckte idag när vi var inne och handlade att det fanns svenska kantareller, som vanligt i allt för dåligt skick, och utländska “färska” bär.
Visst såg hallonen, blåbären och de röda vinbären fina ut men att köpa in från Polen, Belgien och tror det var Portugal? Här i Kronobergs län brukar det inte vara brist på ngt av dessa bär så varför inte köpa svenskt? När det nu finns borde det väl ändå vara bättre att välja närproducerade bär, eller? Allt brukar vara en k…mer…
Jag kom till kontoret i morse och under helgen hade en liten svampskog växt upp i en krukväxt. Svampen är vit med tunn vit stjälk och skivor under hatten. Hatten är vit med fina räfflor på ovansidan och har ett fint mönster av brunt som samlas till en prick i toppen. Svampen är ca 5 cm hög och hatten är ca 5 cm i diameter.
Har kokat upp en kastrull kantareller och nu fryst ner dem i lite av spadet.
Om jag nu fått med någon kantarell som inte varit riktigt fräsch utan haft lite mögel på sig undrar jag om det kan var så att mina kantareller inte är så bra att äta eller om processen uppkokning/nedfrysning har gjort att ev mögel inte är så farligt.