Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 312 visningar
10 svar

mantorpskogen 0826

Bo E

26 aug 2012 kl. 18:05

lite frågesvampar från dagens utfärd

serie 1
en brun skivling
är det en vaxskivlingf eller något annat
förslag?

0 334 visningar
5 svar

Vacker men vilken?

Madde Småland

26 aug 2012 kl. 12:55

Var ute igår med 4 busiga barn för att plocka lingon då vi sprang på den här vackra spindelskivlingen. Regnet började falla så det blev bara snabbfoto och missade att kolla lukt och storlek ordentligt. Närmsta träd var gran men det fanns även björk inom rimligt avstånd.
Storlek och utseende tycker jag verkar stämma in på rödbandad spindelskivling. Vad tror ni? Kan kolla upp fler kännetecken senare till kvällen om det behövs men ni som är så duktiga klara nog av den här utef…mer…

0 505 visningar
4 svar

Tips på Svampkurs/utflykt

Svampelina

26 aug 2012 kl. 22:24

Hej!
Jag skulle gärna vilja följa med på en svamputflykt där det finns svampkunniga som visar och berättar om svamp. Är det nån som har nåt tips? Jag bor i söderort Stockholm, men har ingen bil, så jag måste kunna ta mig kommunalt.

0 473 visningar
5 svar

Svampkurs/utflykt i Stockholms norrort?

Linn

26 aug 2012 kl. 16:16

Finns det någon förening lik söderorts svampförening som håller till i norrort? Jag har kollat på deras hemsida och de verkar ha mycket skoj för sig. Jag bor i Täby och svampkompisen bor i Vallentuna.

0 594 visningar
11 svar

Russula graminea

gunhild i Nordås

26 aug 2012 kl. 17:56

Vi hade med en kremla på utställning i Lövånger i dag. Vi tror att vi hittat russula graminea. Är den vanlig? Har den ngt svenskt namn?

0 248 visningar
6 svar

Vad är det för svamp

Karin

19 aug 2012 kl. 22:35

Dessa svampar växte i vackra formationer. Vad är detta?

0 271 visningar
1 svar

Taggsvamp

Mike

26 aug 2012 kl. 20:32

Hej
Är dessa båda blek taggsvamp ?
Och vad är isåfall skillnaden mot rödgul taggsvamp. Dessa var ganska köttiga båda 2.

0 304 visningar
13 svar

Rart fynd igår

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 12:07

Var på svamputflykt igår och hittade denna sällsynta svamp, borde vara Tricholoma apium, lakritsmusseron, eller hur?

0 313 visningar
1 svar

Efterlysning.

Ann- Laxforsen

26 aug 2012 kl. 18:29

Hej! Söker dig, Anne-Jukkas! Hamnade av en slump på saiten, och såg att det fanns någon från mitt område som bloggade..jag bor i Laxforsen södra och älskar att vara i skogen och plocka svamp o bär, har dock inte såna kunskaper som du, kan de vanligaste arterna o blev jättenyfiken av ditt fynd av rosenkantarell?? Spännande! Jag är fascinerad av vaxlingar, och efter förra årets neverendig…(jmf mot i år)...hittade mkt av talltuvskivling, o goliat. Jag hade gärna sett att du hade ...mer…

0 261 visningar
3 svar

Vad är detta?

Carina45

26 aug 2012 kl. 09:31

Vad är det för svamp jag hittat?
Är det en Kremla?
Hittade den på tallhed.
Och den luktade gott, men jag kan inte riktigt komma på vad lukten kan liknas med…

0 629 visningar
5 svar

Fingersvamp?

Gunilla Haglöf

25 aug 2012 kl. 17:49

Undrar över denna aprikosa fingersvamp. Någon som vet vilken det kan vara?

0 239 visningar
0 svar

Olika mjöldrygor...

Hans

26 aug 2012 kl. 16:49

Mjöldrygans sklerotier förekommer ibland som parasit på råg, men ibland har man sett olika mjöldrygor på bland annat mannagräs och undrar nu om det är Claviceps purpurea eller om det möjligtvis är någon annan dryga. Måste man odla upp svamparna för att kunna identifiera, eller kan man göra det i sklerotiestadiet?

0 207 visningar
1 svar

Vilken svamp?

ambra

26 aug 2012 kl. 15:41

Kan någon tala om för mig och min dotter vad detta är för svamp. Vi hittade den på tallhed, växte på en stubbe

0 517 visningar
14 svar

frågor om kremlor

Linn

22 aug 2012 kl. 12:43

Hej,
jag provade att söka på “kremla” i databasen och fick upp 30 st. De som inte har någon röd fyrkant alt. kniv- och gaffel vid sig - är de oätliga?

Apropå det som står här:
http://svampguiden.com/kremlor.asp
om “svampköttet” - är det foten eller hatten som menas?

0 265 visningar
1 svar

Ännu ett fynd från gårdagen.

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 13:57

Detta fynd förtjänar att få vara med, vi var överens om att det var C. alboviolaceus, blekviolett spindelskivling. Någon emot?

0 236 visningar
4 svar

Vad är detta ?

Mike

25 aug 2012 kl. 18:56

Ser denna hyfsat ofta.
Växte i tall/granskog med mossig mark. Svagt grön nyans på hatten och lite rödaktig undertill.

0 292 visningar
10 svar

Kremlor, men vilken sort?

Malin L

25 aug 2012 kl. 23:37

Hittade dessa (plus många fler, men mer angripna) i blandskog idag, hattarna mäter ca 5-8 cm. Ingen skarp smak, nästintill smaklös.
Färgen i dagsljus är klarare och gulare än på dessa blixtbilder.
(ej så beige)

Tack på förhand!

0 323 visningar
6 svar

Någon fjällskivling eller

Lena M

26 aug 2012 kl. 09:42

champinjon ?
Jag hittar ingenting som stämmer på någon av arterna så hjälp önskas.
De växte under gammal gran. Skivorna intensivt rosa, brunfjällig hatt, ingen doft och rätt smaklös. Vad är det ?

0 762 visningar
6 svar

Eldsopp, torka?

enelie

25 aug 2012 kl. 19:15

Vinner eldsoppen i smak om den torkas eller är den bäst vid tillagning som färsk?

0 734 visningar
8 svar

Klas, din mandelriskepastej

Pochahontas

18 aug 2012 kl. 18:20

Hej! Har du gjort din pastej på torkad alternativt frusen mandelriska? I så fall, resultat? Tacksam för svar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone