Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 547 visningar
7 svar

99,9% säker..

Andreas

9 aug 2011 kl. 17:27

gnagande promille dock. =)

Rodnande flugsvamp?

Hittade för övrigt en kungschampinjon som var gigantisk. väldigt kul!

0 215 visningar
0 svar

Svamp på en bit hasselved

Kjellin :)

20 jul 2012 kl. 10:32

Hittade den under en mycket gammal Hasselbukett. Någon kanske vet vad det kan vara?

0 430 visningar
2 svar

Blodsopp ?

Lena M

20 jul 2012 kl. 07:59

Tveksam om detta är en blodsopp eller eldsopp, någon som kan avgöra det ?

0 259 visningar
2 svar

Dagens fynd

Sofia

18 jul 2012 kl. 16:37

Ännu ett par tryfflar. Potatisrottryffel (?) och den förmodade Hydnotrya bailii.

Mitt första fynd var så roligt att jag börjar se svamp över allt =)

0 1038 visningar
7 svar

Tips mot myggbett?

Yoshi

17 jul 2012 kl. 17:25

Jag är jätteallergisk mot myggbett och ser ut som om jag har sprungit in i en getingsvärm efter ett par timmar i skogen. De sväller enormt. Särskilt bett kring ögonlocken. Kan knappt öppna ögonen ibland och ser svårt misshandlad ut. Inte så roligt för min sambo när vi går någonstans tillsammans.
Han får… konstiga, dömande blickar på sig.
Har ni några fungerande knep? Detta är ett jätteproblem för mig.
Klådan är inte värre än någon annans men svullnaderna går inte n…mer…

0 327 visningar
6 svar

Vad för svamp?

Oskar 11 år småland

17 jul 2012 kl. 13:55

Den växte på en grusväg. Den är helt brun. Den var 4 cm hög. Och den var 5cm rund.

0 308 visningar
0 svar

sällskap i skogen

Susanne

19 jul 2012 kl. 17:43

Hej! Jag undrar om det i Uppsala som precis som jag vill ha sällskap för att plocka svamp? Jag kan rätt många sorter och har egna svampställen men vill gärna ha sällskap när jag plockar.

Susanne

0 259 visningar
0 svar

blodsopp

Tony

19 jul 2012 kl. 17:34

Yes!! Hittade idag årets första blodsopp, vilken just har ätits i stuvning med rostat bröd. Mumsfilibabba.

0 244 visningar
2 svar

Vad ska man tro?

Undrar Johan i Sundsvall

18 jul 2012 kl. 12:20

Kan en musseron verkligen bli så här stor? Eller har någon roat sig med Photoshop??

http://sakari2.wordpress.com/2011/09/12/vahva-valmuskan-tuoksu/

0 371 visningar
9 svar

Den här har jag inte sett tidigare????

anithau

17 jul 2012 kl. 15:59

Hittade dessa i samma stig som gullmurklingen och växte alldeles intill en av gullmurklinglokalerna.

Har inte sett tidigare, påminner om älghorn.

Tacksam för hjälp.

0 433 visningar
7 svar

Första cortisen + Phottix

Karl S

16 jul 2012 kl. 14:06

Säsongens första spindling i Siljansområdet blev för mig ovanligt nog Cortinarius ionophyllus, bara ett ex. (det s.k. svenska namnet, “rutspindling” är så löjligt att jag vägrar använda det).

Lukten är typiskt kåda-artad (som klibbticka) och velum lämnar ett gulvitt eller smutsvitt, membranöst band på foten. Lamellerna är djupt violetta, men mitt ex var för gammalt för att det skulle synas.

Detta med de typiska hygrofana strecken på hatten gör att den är ganska lik den fö...mer…

0 424 visningar
2 svar

I gräsmattan ??

Alf Pallin

17 jul 2012 kl. 20:13

Vitsporig svamp, filtluden på foten. Ljusbrun hatt, ljusbeiga skivor. Svampens storlek som liten nejlikbroskskivling.
Släkte, art?

0 415 visningar
6 svar

Svampställe

Anders H

12 jul 2012 kl. 10:19

Har nu flyttat från Stockholm och skulle vilja att någon annan plockar de svampar jag nu missar! Korsningen Kronoparksvägen/Pålmalmsvägen i Huddinge, väg 571. Ett hav av svamp kommer att skölja över er

0 4443 visningar
30 svar

sommarkantarell

Roland S

10 jul 2012 kl. 10:35

De som ondgjorde sig över att begreppet sommarkantarell används, får nu något att fundera på. I dagens Göteborgs-posten står att det verkar bli ett bra svampår och mykologen Michael Krikorev vid Sveriges lantbruksuniversitet skriver att med allt regnet kommer sommarkantarellerna att trivas riktigt bra i år.
Så även mykologer använder den benämningen.

0 284 visningar
1 svar

Tuvad ljus skivling

Lena M

18 jul 2012 kl. 07:48

Vilken art är det här ? Jag har sett dem på tre olpka lokaler på bar mark, smak och doft mild .

0 1639 visningar
18 svar

Vad är detta för svamp?

Sofia

12 jul 2012 kl. 17:05

Hittade några runda ljusa svampar när jag rensade en rabatt. De verkade växa några centimeter under jorden.
De är ganska lätta och ihåliga. Påminner lite om hatten på en murkla.

0 384 visningar
1 svar

Temasegling

Charlie W

17 jul 2012 kl. 22:27

En kombisegling med flera teman: Östersjöns undervattensliv, svamp i Stockholms Skärgård och segling.
Kolla http://nya.skeppsholmsgarden.se/temasegling

0 425 visningar
4 svar

Kantareller, bild?

Diana

16 jul 2012 kl. 19:09

Har aldrig varit med om tidigare år att det skrivs om så många kantarellfynd, men inte en enda bild har jag sett. Längtar verkligen efter såna. Här i Norrland får vi vänta ytterligare några veckor tyvärr!

0 740 visningar
3 svar

Regn,regn,regn

Elisabeth Jansson

13 jul 2012 kl. 15:40

Hej!
Är det någon mer på forumet som har tröttnat på regnet?
I en veckas tid så har det bara varit en dag som det inte regnat,annars kommer det en eller flera skurar varje dag.
Smultron som jag brukar plocka i massor,har så dålig kvalitet efter allt regnande och de få blåbär som kommit är redan vattniga.
Svampen mår inte bra av allt regnande heller,många kantareller är angripna i foten av en larv och antalet sniglar är många.
Det har regnat så mycket så det hinner aldrig torka…mer…

0 300 visningar
4 svar

svampfärgare!!!

Elisabeth Jansson

16 jul 2012 kl. 20:57

Hej!
Om du vill få vacker grön färg så ska du ut och plocka vassvippor.
De är alldeles rödbruna och börjar sakta slå ut nu,de finns även i diken och fuktiga platser men bäst hittar man dem viod en sjö.
Det blir en underbar vacker grön färg på alun betat garn, om man tar ljusgrått garn så blir det mörkgrönt.
Igår såg jag flera kanelspindlingar oerhört tidigt!!!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone