Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 845 visningar
11 svar

Amanita Muscaria ?

/Marcus

24 okt 2011 kl. 10:57

Hejsan.
jag har några frågor kring just denna svamp.

Vilka ämnen är farliga i denna svamp?

Hört att de mesta av gifterna sitter i det röda i hatten (har bara hört och läst i nån tidning) finns de nån sanningshalt i detta?

Om man mot all förmodan skulle äta denna svamp hur pass mycket tål en normal människa?

0 233 visningar
10 svar

Stadsskogsrunda 4

Håkan Bråkan

31 okt 2011 kl. 22:55

Hej igen! Envis som en bäver som syn på en saftig asp återkommer jag med bilder. Dessa två är dåliga bilder men jag hoppas någon eller några kan hjälpa med detta
Bild 1. Den högra är nog rätt färsk medans den lite mörkare åt vänster är äldre.
Bild 2. En ticka av något slag tyvärr glömde jag kolla vilket träd den satt på. Kan om det är viktigt gå tillbaka tror jag.

0 222 visningar
1 svar

Stadsskogsrunda 5

Håkan Bråkan

1 nov 2011 kl. 21:47

Jaha ja. Kunnandet verkar vara på topp. Få se om detta också går. En skivling sittandes på en levande tall. Vad kan detta vara?

0 379 visningar
12 svar

Litteraturtips

Birgitta L.

29 okt 2011 kl. 11:00

Jag är en gammal svampplockare men en glad amatör i övrigt vad gäller svamp. Inspirerad av bl.a Svampguiden och alla ni jätteskickliga svampexperter här, vill jag nu lära mig mera om svampar. Jag har några svampböcker, men de utgår mest från själva plockandet. Nu skulle jag vilja få tips på några bra böcker att börja med. Jag har tittat på de referenser som finns här på SG, men de är nog svåra att få tag på, möjligen antikvariskt, men vilken/vilka ska jag börja med? Jag…mer…

0 558 visningar
4 svar

Hjorttryffel

Tina Nordberg

2 nov 2011 kl. 10:11

Tycker det ser ut som Elaphomyces murikatus marmorerad hjorttryffel.
Kan ni hålla med om det?

0 226 visningar
4 svar

Ännu en svampfråga

SvenD

1 nov 2011 kl. 19:06

Växer gyttrad i kal jord under bok i park. Största hatt 4 cm. Fot ljusare än hatt. Lukt en aning likt pelargon.
Smak mild. Sporfärg brunsvart.
Kanske en tråding??

0 361 visningar
2 svar

Knölig fingersvamp

Tina Nordberg

2 nov 2011 kl. 10:17

Den här ser knepig ut, missbildning eller angrepp?Föruttom formen är svampen fast och fin.Ca 5 cm hög, hittad vid hyggeskant i barrskog intill bäck.
Eller har jag bara missat en art som ska se så ut?

0 258 visningar
4 svar

Vet nån vad detta kan vara?

Janne F

1 nov 2011 kl. 23:00

Hej!

Jag fick dessa svampar av en bekant som var förbi. Tyvärr glömde jag fråga vilken miljö de växt i. Kan någon gissa på vilken art det kan handla om?

0 286 visningar
10 svar

var i Tallin

klas jaederfelt

30 okt 2011 kl. 14:34

i veckan, såg och plåtade genom ett skyltfönster denna svampväska för “bara” drygt 970 euro

0 323 visningar
10 svar

Artbestämningshjälp - flera svampar

Fredrik S.

30 okt 2011 kl. 19:32

Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp med nedanstående svampar som jag hittade idag.

Serie 1: Samma svamp på de två första bilderna - någon spindling? Luktar unket, jordigt. Tredje bilden visar någon stubbsvamp som ovanifrån påminner om rökslöjskivling, men som uppenbarligen har bruna sporer. Växte på gran. Om jag inte misstar mig så visade Gunhild upp en bild på såna för ett tag sen i hennes tråd om rökslöjskivling. Luktar inget speciellt vad jag kan känna. Till höger på...mer…

0 2042 visningar
12 svar

Ostronskivling?

Linda Bröms

31 okt 2011 kl. 12:32

En grupp svampar som ser ut så här växer i en park i centrala Stockholm.Största svampen är ca 35 cm i diameter. Växer i gräset på gammalt förmultnat trä som knappt syns. Törs jag äta??

0 333 visningar
5 svar

Är det toppig giftspindling

Johnny C

29 okt 2011 kl. 20:38

Jag är osäker på om det här är toppig giftspindling. Inga tydliga velumband syns på foten av något ex .

Är det någon som vet?

0 291 visningar
8 svar

Rensa noga

gunhild i Kåddis

1 nov 2011 kl. 15:00

När du rensar vinterskivling så kolla genom dem noga. I hattarna kan gömma sig smådjur. Jag slarvade nog och när jag förkokte dem så kom maskarna fram så nu hamnade alltihop på komposten, Ska kanske göra ett nytt försök om mildvädret fortsätter.

0 253 visningar
2 svar

Grynvaxing samt deformerad brandriska?

Fredrik S.

31 okt 2011 kl. 20:52

Trodde att jag hittat olivvaxing eller vitgrå vaxing, men det stämde inte särskilt bra när jag hemkommen från skogen gick igenom dem. Efter en stunds letande kom jag fram till att det bör vara grynvaxing. Visst är det det?

Svampen på nästa bild antar jag är en brandriska? Den är torr och avger ingen saft.

0 242 visningar
2 svar

Märklig svamp i grustag

Hasse R.

31 okt 2011 kl. 22:28

Ser ut som en blandning av vinterskivling och musseron. Vad kan det vara?

0 295 visningar
7 svar

Vilken svamp?

SvenD

31 okt 2011 kl. 19:49

Växte i vägkant med gräs och lövträd.
Hatt 7 cm, lameller vidväxta - utbuktade, fot rotlikt förlängd och vitflockig nedtill.Funderade på mjölgråskivling men känner ingen karakteristisk mjöldoft.
Förslag?

0 294 visningar
3 svar

Sopp

Karin

31 okt 2011 kl. 18:46

Hittade denna jättesopp i en häck i okober månad. Kan inte hitta den i någons svampbok. Stadsmiljö-mellansverige

0 732 visningar
26 svar

Rasade eken

Tina Nordberg

27 okt 2011 kl. 13:08

Tog en tur och hälsade på i den sedan fler år rasade eken, bara 100m från stugknuten.Tyvärr ligger den på en betesäng och nya markägaren har ev planer på att plantera gran där. Så nu är jag rädd för hur det ska gå med “min” ek. Den har en ganska rik svanoflora har genom åren hittat 37 olika arter i den. I går hittad jag 25 varav 15 nya arter.
Visar ett axplock från gårdagen.
Vacker ribbgrynna,gammal epålettttsvamp och grönmussling a la skinnmössa.

0 241 visningar
5 svar

Osäker på

Lena M

1 nov 2011 kl. 09:14

3 arter.
Är det olivvaxing ? Tycker att foten inte ser ut som jag är van att se den, d.v.s inte vattrad.

2.En vaxing som växte i mosstäcke i gammal granskog, är det topp- eller pappegojvaxing ?

3. Röd vaxing på samma växtplats som den föregående, miljön tycker jag är lite udda har mest sett dem i hagar och gräsmattor. Kan det vara blodvaxing ?

0 298 visningar
1 svar

Vaxskivlingar från Öland

Karin W

31 okt 2011 kl. 23:43

Två vaxskivlingar från alvaret:

Bild 1: Kanske spetsvaxskivling Hygrocybe acutoconica?

Bild 2 och 3: Ingen aning. Tacksam för förslag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone