Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 293 visningar
1 svar

Olika stadier av brödkorgar

gunhild i Kåddis

4 nov 2011 kl. 08:58

Skulle städa bort en gammal brädstump och tog mig en närmare titt. Det fanns alla stadier av brödkorgsvamp. det gäller att se det lilla.

0 313 visningar
2 svar

Senhöst i Dalarna

Karl S

5 nov 2011 kl. 18:15

Det är inte mycket svamp här trots den milda förvintern. Men många trattskivlingar dyker upp, och särskilt Ripartites, som alltid verkar komma sent, växer på många lokaler. Växer den sent hos er?

Här är R. tricholoma med taggiga sporer som ser hyalina ut i mikroskop men bruna bara i större ansamlingar.

0 398 visningar
2 svar

musseron

Lena M

5 nov 2011 kl. 09:55

Är det gråmusseronen ? Finns gott om dem efter och på sidan om gamla skogsvägar genom barrskog, smak och doft, mild .

0 263 visningar
2 svar

mussling?

David Hahlgren

5 nov 2011 kl. 16:37

Växte på sälg, är det ostronmussling?

0 418 visningar
2 svar

Blek borstticka eller..?

NadaL, Umeå

4 nov 2011 kl. 22:24

Växer på björkstubbe.

0 260 visningar
3 svar

zaliuokes

Göran Danielsson

4 nov 2011 kl. 17:41

Hej, en kopis i Litauen plockade en svamp som dekallar zaliuokes.Har inte hittat svenskt eller latinskt namn. Rund grå ovansida. Någon som vet?

0 245 visningar
4 svar

Mussling?

NadaL, Umeå

4 nov 2011 kl. 20:18

Hittar inget som stämmer.
Växer på rönn, ingen speciell lukt eller smak.
Sporavtryck är gulvitt.
Tacksam för era förslag.

0 450 visningar
3 svar

Xylaria hypoxylon?

NadaL, Umeå

4 nov 2011 kl. 20:12

Tror att vi hittat för första gången stubbhorn, växer på björkstubbe.
Fruktkroppar inte så stora, den på tredje bilden är 1,5 cm lång och 2mm tjock.
Sedan 2008. var den på önskelistan, fast det finns inga fynd av den från våra trakter.
Tacksam för era åsikter.

0 495 visningar
2 svar

Svårt ibland och tur

"JAS" Helsingborg

3 nov 2011 kl. 21:33

att jag har Uno Elisson som ställer upp och hjälper mig med myxomyceterna. Så här säger Uno om detta fynd.
Har jobbat vidare med din kollekt nr 76 och känner mig nu övertygad om att det rör sig om en avvikande färgform av
Badhamia panicea (Fr.) Rostaf.
Avvikelsen består i färgen hos fruktkropparna och i att så stor del av kapillitiet är av Physarum-typ. Normalt är färgen på fruktkroppar av denna art grå. Att kapillitiet är både av Badhamia-natur och Physarum-natur är i och f…mer…

0 268 visningar
2 svar

Fick bort äcklig svamp

Boman

2 nov 2011 kl. 10:11

Lyckades nå fram med att den svamp, svenska kantareller och trattkantareller, som salufördes igår på City Gross i Kungens kurva faktiskt var hälsovådlig!
Båda lådorna innehöll ruttnade, rinnig svamp, kantarellerna mer bruna än gula. Båda lådorna åkte ut efter bara en kort stund. Kollade från lite håll efter att ha pratat med frukt och grönt tjejen. Känns ok, även om det bara var två ynka lådor.Kanske de tittar lite mer noga på vad som säljs nästa gång.

0 295 visningar
2 svar

Orangeröd vaxskivling

Crister

4 nov 2011 kl. 11:16

Denna Hygrocybe växer på betad torräng på kalkstensgrus på södra Öland. Går sådana att bestämma utan att mikroskopera sporer?

0 1084 visningar
2 svar

Tickor på bok

SvenD

3 nov 2011 kl. 20:28

Är ingen hejare på tickor så jag tänkte be om lite hjälp. Alla tre på bok. Inga har spec lukt eller smak.
1 och 2 ca 7 cm. Trean mindre.

0 244 visningar
2 svar

Dubbelt flat

Jan A, Uppsala

3 nov 2011 kl. 16:00

av förvåning blev jag av att hitta den avbildade bland rödgula trumpeter runt ett litet kalkintensivt kärr.

Dagens svampplockning med det fjärde äldsta barnbarnet (finns åtm tre yngre åsså) gav två kundkorgar med trattis, rödgul trumpet, d:o taggsvamp, kantarell och frostvaxing – och så den avbildade. Det var så mörkt där den växte att jag var tvungen att flytta den för att få en bild!

Det finns fortfarande bra matsvamp kvar att hämta i skogarna!

0 365 visningar
8 svar

Svamp går att använda till mycket

Bissa Östergötland

2 nov 2011 kl. 11:16

Jag läser en fristående kurs - mediearbete i skolan. Ett av momenten i den kursen är att göra en digital bildberättelse på temat “en plats där en förändring skett”

och då jag tycket svampar är så intressanta fick de fungera som ett slags metaforer i min berättelse :)

http://www.youtube.com/watch?v=tuO1tx4-DiE

0 272 visningar
5 svar

. . .och ett par frågor till!

SenD

2 nov 2011 kl. 14:42

1+2 På gräsmatta. Hatt 7 cm. Ingen
spec lukt eller smak. Mörkmusseron
(Melanoleuca melaleuca)?
3.  På samma gräsmatta. Någon conocybe-art kanske. Går väl inte att komma närmre?

0 1335 visningar
6 svar

Svamp på fasad, identifieringshjälp

Kenneth i Skåne

3 nov 2011 kl. 16:53

Hej! Dessa svampar växer på en fasad (trä) och då blir man ju direkt lite orolig, man har ju hört skräckhistorier om hussvamp. Är det någon som vet vad det är för svamp? tycker trots oron att dom är lite fina.

0 321 visningar
10 svar

Inte slut än

Tina Nordberg

31 okt 2011 kl. 21:11

Den milda hösten bjuder på många skönheter ännu.Lite från i går.
Bakom verkstan har scharlakansröd vaxskivling börjat om på nytt.De lyser upp så vackert bland de gula löven.
Några meter bort på en gammal lärkstubbe har inte mindre än 5st lacktickor förärat oss med sin återkomst. Det fanns en där för flera år sedan.

Ytterligare ett tiotal meter bort finns rester av en gammal timmerbygnad. Där växer allt möjligtbland annat massor källarkantareller.

0 424 visningar
8 svar

Nyfiken på

Lena M

3 nov 2011 kl. 10:39

vilken svamp jag såg på stig uppåt berget. Blockterräng, barrskog, mossa och blåbärsris.
Det fanns bara ett ex. och det blev inget smakprov för foten var så maskäten, någon som har förslag ?

0 279 visningar
1 svar

Streckmusseron!

Jan A, Uppsala

1 nov 2011 kl. 22:11

Läs Peters lovsång till streckmusseronen här:
http://svampklubben.org/nov2011.html
Jag instämmer - prova denna senhöstsupersvamp!

0 596 visningar
6 svar

Spindelskivling bland trattisarna

Kattis

2 nov 2011 kl. 21:26

Jag fick en korg fylld med härliga trattisar av min mamma idag. Dock upptäckte jag ikväll då jag satt och rensade en svamp som jag tror är en spindeskivling. Hur gör jag nu? Måste jag slänga all svamp eller kan jag behålla trattisarna? Själv är jag noga då jag plockar min svamp så har inte varit med om detta förut.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone