Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 348 visningar
15 svar

Idag norr om Uppsala

Karin W

3 nov 2011 kl. 20:44

Nu undrar jag över diverse svampar hittade idag i luckig grandominerad skog norr om Uppsala. Tacksam för hjälp med dessa.

Serie 1: Fingersvamp som ser lite speciell ut. Växte i kanten av ett hygge. Hoppas någon vet vad det är.

0 598 visningar
5 svar

Vad kan detta vra?

SvenD

6 nov 2011 kl. 21:36

Blir inte riktigt klok på dessa. De växte i stora knippen i lövhög under tall. Hatt 4-7 cm, fot vitglänsande med svag ringzon. Ingen spec lukt eller smak. Kanske Flammula pinicola -men det är en vild gissning.

0 332 visningar
5 svar

Champinjon

Mr Bengt

7 nov 2011 kl. 15:18

Hittade dessa som borde vara champinjoner men vilken sort kan det vara?
Lukten är svag men dom smakar definitivt champinjon.
Den största på bilden är ca 8 cm diameter.

Tacksam för svar

0 670 visningar
7 svar

Jordstjärnor

Lena M

7 nov 2011 kl. 07:57

Äntligen har jag sett några jordstjärnor och det är bara nr 1 som jag vet namnet på.
1. Rödbrun jordstjärna ( hittade 21/9 )

2. Kanske fransad jordstjärna ?
Växte några meter ifrån den förra, 4/ 11.

3. Vet inte vilken ?
Hittad i går 6/11, växte på mossig sten.

Kan någon se, tala om namnet på 2-an och 3-an .

0 610 visningar
2 svar

dagens skørd

per dunhoff

4 nov 2011 kl. 22:10

judasøra och fjællig blæcksvamp

0 783 visningar
3 svar

Lövtrattskivling

Hirkumpirkum

6 nov 2011 kl. 15:03

I Nya Svampboken varnas det för lövtrattskivlingen som kan förväxlas med mjölskivlingen. Någon som har sett en i verkligheten? I bilden ser lövtrattskivlingens skivor inte ut att vara nedlöpande som mjölskivlingens.
Jag tror nog att jag törs äta upp mjölskivlingen som jag hittade idag eller?

0 4805 visningar
1 svar

Trattnavling

Undrande

7 nov 2011 kl. 10:49

Är trattnavlingen giftig?

0 241 visningar
3 svar

Hittat idag (6/11-2011)

Tina C

6 nov 2011 kl. 12:09

Vad kan denna svamp vara för sort, den är STOOOR? Upphittad i nordöstra Skåne.

0 1632 visningar
3 svar

Svart trumpetsvamp idag!

Anette

5 nov 2011 kl. 17:43

Jag har för andra gången i mitt liv hittat svart trumpetsvamp. Idag! I november! Är inte det väldigt sent? Jag har läst att säsongen är aug-sept.

Dessutom hittade jag massor och måste tillbaka imorgon då mörkret kom innan jag var klar.

0 334 visningar
6 svar

Ruttnande trattisar?

Bo Reyer

5 nov 2011 kl. 18:40

Varför börjar trattisarna redan ruttna bort i skogen? Jag trodde i min enfald att den milda hösten gynnade dessa, men dessvärre ser det ut som bristen på solljus samt hög luftfuktighet har motsatt verkan. Är det så?

0 877 visningar
3 svar

Grönskål?

Madde Småland

6 nov 2011 kl. 18:40

Detta bör väl vara Grönskål, Chlorociboria aeruginascens, eller finns det fler skålar som kan ha den här färgen? Växte på en död bokgren och hela grenen hade fått en blågrön nyans. Tyvärr ville inte kameran riktigt få fram den rätt färgen som var mörkare i verkligheten.
Tack på förhand:)

0 623 visningar
5 svar

Lindskål på alm?

Fritjof

29 okt 2011 kl. 16:56

Jag hittade vad jag tror är lindskål idag på en alm-låga.Jag är säker på att det är alm för att en del av lågan lever och har blad kvar.
Kan lindskål växa på alm eller är det något annat?
Sista bilden på en ca 4 cm hög skivling på samma låga.Någon som kan den?

0 399 visningar
6 svar

Koll på gräsmattan

SvenD

4 nov 2011 kl. 16:21

När svamparna i skogen tryter kan det vara värt att kolla gräsmattan. Följande hittade jag på och omkring samma gräsmatta.
Rätta gärna mina artförslag om jag har fel!
1. Gröngul flamskivling (Ph. gummosa)
2. Mörk tuvskivling (Lyoph. decastes)

...forts

0 256 visningar
1 svar

Vad är detta?

Torbjörn Yngvesson

6 nov 2011 kl. 12:26

Hittade dessa under en enbuske när jag var och letatde trattisar i en äldre fuktig grov skog utanför Falun. De är helt ihåliga och ytterhöljet omsluter utan öppningar. ca 8-10 cm hög.

0 330 visningar
7 svar

På Bok I Uppsala

Håkan Bråkan

5 nov 2011 kl. 22:47

Go helg på er alla. Har varit på ny tur i Stadsskogen idag. Tyvärr var lyset ruttet (det är ju Novbember) men lite kul blev det bl.a. Frostvaxing. Dessa var dock frågetecken hoppas ni kan eller vill hjälpa mig. Alla tre stod vid eller satt på död ved till Bok.
1. En röksvamp jag inte känner igen
2. Ett skinn
3 en ticka har också undersidan om det behövs.

0 313 visningar
8 svar

Blek kantarell?

Mi-mi

5 nov 2011 kl. 21:34

Växte bland björk om jag inte minns fel.

0 471 visningar
14 svar

icka på alm eller ask, vilken

Nils-Olov Uppsala

4 nov 2011 kl. 18:33

Hittade denna gren under en död Alm.
Det står även en rötangripen Ask intill så det kan även vara från Asken
Vad kan det vara för svamp?
Nils-Olof Jerling
Uppsala

0 292 visningar
11 svar

Dagens tickor

Bissa Östergötland

5 nov 2011 kl. 19:51

Jag har ett par frågetecken med mig hem (i kameran) från skogen i dag. Svamparna blir färre och färre nu när det lider mot vinter, men tickorna sitter där de sitter :)

Först ut är en som jag upplever som ganska vanlig

0 279 visningar
2 svar

Svampangripen svamp?

Bissa Östergötland

5 nov 2011 kl. 21:06

Den ser i alla fall ganska intressant ut.

0 264 visningar
0 svar

Föränderlig tofsskivling?

Mi-mi

5 nov 2011 kl. 21:27

Dessa växte på en nedfallen björk. Fötterna är lite mörkfjälliga längst ned, såg dock ingen ring så vitt jag vet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone