Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 352 visningar
4 svar

Svamp från norr

P3

30 okt 2011 kl. 19:12

Vintern dröjer så det finns lite svamp kvar att fota. Tickan på stubben är väl björkticka men vad är det två andra?

0 405 visningar
21 svar

Lite från igår

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 21:52

dÃ¥ jag och nÃ¥gra Puggehattare var utanför Ã…hus närmare bestämt “Sweden, SkÃ¥ne, Yngsjö, GropahÃ¥let”
Första roliga fyndet var Polycephalomyces tomentosus pÃ¥, Reticularia lycoperdon, sotägg, en parasitsvamp som verkar ha en förkärlek för myxomyceter. Intill dessa växte en annan myx som jag gissar är nÃ¥gra Trichia decipiens,  Ullklubba, de stÃ¥r pÃ¥ tillväxt i en fuktkammare sÃ¥ fÃ¥r vi se vad det blir av dem:)

0 322 visningar
9 svar

Matsvamp

Alf Pallin

30 okt 2011 kl. 15:10

Dagens fynd, en korg flammulina

0 250 visningar
5 svar

Taggsavmp, men vilken?

Ewa Lilliesköld

31 okt 2011 kl. 00:18

I mossa i barrskog hittade jag den här. Svampen är i gott skick och har en lite kryddig doft, lite kanel/kryddnejlika typ!
Nån idé?

:)

0 340 visningar
7 svar

söndagens frågetecken

Bo E

31 okt 2011 kl. 11:19

i söndags var det fint svampletarväder - milt och grått

fortfarande gott om trattkantareller i mossig barrskog

nu börjar även frostvaxingarna komma ordentligt här

och några fina milda kremlor fann vi oxå

men vad är detta
? en skivling som luktade något åt gammal unken jordkällare, men inte i någon positiv bemärkelse utan riktigt obehaglig oaptitlig odör

växte nära unggran i blandbarrskog med stort inslag av björk

serie1
bild 1-3

0 1021 visningar
5 svar

Grå kantarell

Magnusjessika

31 okt 2011 kl. 10:41

Hej

Vi plockade igÃ¥r höstkantareller,en del av dessa är av allt att bedömma grÃ¥ kantarell. enligt beskrivningen pÃ¥ denna sidan bör man ej plocka dessa pga sällsynthet….. varför ???? och är den ätbar men ej god ???

0 471 visningar
2 svar

LD50 cytotoxiner.

Johnny C

31 okt 2011 kl. 10:15

Jag gör ett arbete om de farligaste giftsvamparna (läser till svampkonsulent) Jag vill hitta fakta med trovärdiga källor på LD50 för amatoxin, orellanin och gyromitrin. Alla uppgifter jag hittar går i sär och när jag pratade med giftinformmationscentralen sa de att det troligen inte finns fastslagna doser utom möjligen för gyromitrin.
Är det någon som vet och kan hänvisa till litteratur eller tabeller?

0 628 visningar
10 svar

Björkstubbsvamp

Kenneth B

29 okt 2011 kl. 12:06

Förvisso Föränderlig tofsskivling, men min fÃ¥ga är om namnet “Björkstubbsvamp” används i Sverige?

0 5676 visningar
23 svar

Trattkantarell i Skåne

Peter från Skåne

1 okt 2010 kl. 12:52

En fundering som jag gärna skulle vilja kolla av med andra Skåningar som plockar trattkantarell:

Jag har plockat en del genom åren, utan att direkt hitta några riktigt stora mängder. Jag har funnit dem i bokskog, sällan. I lite slyig lövskogsterräng någon gång men framförallt i ung, tät granskog, där det ligger en slät barrmatta.

Det som slagit mig är att jag alltmer sällan hittar dem i de där täta granskogsplanteringarna. Är det nÃ¥gon som delar min erfarenhet? Finns det bÃ...mer…

0 398 visningar
9 svar

3 frågor

Birgitta F

29 okt 2011 kl. 15:51

Hej !
Bild 1 , kan det vara grovticka ?
Bild 2 , Vilket skinn med så fin gul kant ?
Bild 3 , klibbticka vars kompis fått allt på undersidan ?

0 216 visningar
6 svar

Två till

Karin W

27 okt 2011 kl. 22:57

Serie 1: En liten kompakt svamp, ca 1 cm bred. Den växte på mossa (sidenmossa) på ett block. Något förslag?

0 314 visningar
4 svar

Skålar Hans, nakna!

Jan A, Uppsala

30 okt 2011 kl. 18:33

Eftersom skålhagen är fylld av femton fina, företagsamma kossor har jag kollat skålarna på askstubben lite då och då. Korna har ännu inte trampat fel, så skålgänget finns kvar, utom de småbitar jag av säkerhetsskäl skördat…
Så här såg skålarna ut 21/10.

0 338 visningar
2 svar

Hydnellum sp.

Franco Matli

30 okt 2011 kl. 19:33

Igår hittade jag denna taggsvamp vid Lagnö golfbana,

Skog med tall och gran, lukt svag, smak mild.Spp brunaktig.

Kanske någon känner den, har inte lyckats hitta någon svamp som passar i min litteratur.

0 308 visningar
2 svar

Vilken Taggsvamp?

Canon

31 okt 2011 kl. 07:46

Hittade denna korktaggsvamp i september men var lite osäker om det kunde vara Zontaggsvamp.

Klenare och mer tunnköttig än dropptaggsvamp. Och med mörk Fot.

Är det Zontaggsvamp? (Med Tall)

0 262 visningar
3 svar

Trattjätte

Svamplasse

29 okt 2011 kl. 18:11

Största trattisen någonsin !?

0 316 visningar
4 svar

En dalablå skönhet

Barbro F

29 okt 2011 kl. 21:16

En liten enkronastor fruktkropp. Vet någon?

0 368 visningar
4 svar

Biskopsmössa?

Kenneth B

30 okt 2011 kl. 17:57

Modell större…har aldrig stött pÃ¥ nÃ¥gonting liknande!? NÃ¥gra växte utanför den urholkade stammen, men detta exemplar var en fröjd för ögat!

0 3708 visningar
25 svar

Lökbrosking?

Madde Småland

28 aug 2011 kl. 19:20

Har nu äntligen hittat vad jag förmodar är lökbrosking:) Hittade bÃ¥de stora och smÃ¥ och alla luktar vitlök, lukten kändes ännu mer i bilen under hemfärd… Hittades i bokskog och nog mÃ¥ste det väl vara lökbrosking? Finns det ens ngn annan som luktar sÃ¥ starkt av vitlök?
Är det bara hattarna som ska torkas?

Tack på förhand:)

0 1151 visningar
12 svar

Septembersvampar

Bissa Östergötland

28 okt 2011 kl. 19:59

Jag skulle vilja ha hjälp med ett par svampar. Jag har mina gissningar på ett par, men några är rena frågetecken.

0 408 visningar
0 svar

Den mystiska tryffeln?

benjamin solomin

30 okt 2011 kl. 19:42

Jag har hittat någon svamp i jorden. Den var lite brun och såg ut som en boll. Den växte bredvid jordtryffel.

OBS! Jag glömde kameran!

jag är 8 år

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone