Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 229 visningar
1 svar

Myxomycet idag

Alf Pallin

30 okt 2011 kl. 14:48

Hittade dennd lite chokladbruna på tallstubbe på vedbacken, förslag på art?

0 290 visningar
5 svar

Stadsskogsrunda 3

Håkan Bråkan

29 okt 2011 kl. 22:43

Inlägg tre samma område i centrala delarna av skogen.
kan detta vara rätt.
1.Rabarbersvamp
2.Rosenhätta
3 Någon sorts mössmörkling

0 224 visningar
6 svar

Oktobersvampar

Bissa Östergötland

30 okt 2011 kl. 08:41

På min promenad i går hittade jag ett par svampar som jag hoppas att ni vet vilka de är :)

Först ut är en mussling, tror jag.

1 1793 visningar
4 svar

Honungskivlingar?

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 21:55

Jag försöker få ordning på Honungsskivlingarna och respektive latinska som svenska namn. Två av arterna kallas på nätet “vanlig honungsskivling men det köper jag inte, jag har hört någon nämna “långfotad” om någon art men kommer inte på vilken och hittar inget om detta. Nedan kommer det jag hittat och behöver så klart hjälp och åsikter om detta, tack tack:)

Armillaria mellea.
(Vanlig honungsskivling?)
Parasit på friska lövträd, alla slags stressade träd.

Armillaria osto…mer…

0 413 visningar
7 svar

Svampfråga

Barbro F

29 okt 2011 kl. 20:53

Gissar att det är någon slags vaxing. Har ingen svampbok hemma.

0 322 visningar
1 svar

Glöm inte!

Bo Reyer

29 okt 2011 kl. 19:30

Glöm inte att ställa tillbaka klockan i kväll!
Jag gjorde misstaget att ställa tillbaka klockan i mars för ett antal år sedan med resultat att vi var 2 timmar försenade på hennes 60-årsmiddag.

0 239 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Asiankitten

29 okt 2011 kl. 19:53

Vad är detta för svamp? Jag tror vaxing av något slag. Ätlig?

0 233 visningar
2 svar

Stadsskogsrunda 2

Håkan Bråkan

29 okt 2011 kl. 18:58

Nästa svit (låter iallafall fint). Kan tillägas att de första två sviterna är tagna i mörk granmosskog. Jag vet att speciellt fingersvamparna är svåra men man kan ju försöka

0 267 visningar
2 svar

Stadsskogsrunda

Håkan Bråkan

29 okt 2011 kl. 18:44

Här kommer jag med ett lass med antingen väldigt vanliga eller väldigt omöjliga svampar. Hoppas det kan bidra med kunnandet. Hoppas bara någon vill hjälpa. Kommer fler senare.

0 472 visningar
4 svar

Nästan en trattkantarell

Peter

29 okt 2011 kl. 18:49

Vi hittade denna svamp idag bland alla trattkantarellerna. Som synes så ser den ut som en trattkantarell från ovansidan men har sporer på undersidan. Vad är det?

0 370 visningar
9 svar

En vanlig dag på Kinnekulle!

Ewa Lilliesköld

28 okt 2011 kl. 22:31

Hej!
Tog en sväng till det alltid så spännande Kinnekulle idag. Här är några bilder som jag gärna vill dela med mig av. Tror jag har följande arter:

1-3 Stjälkröksvamp -  tulostoma brumale

0 246 visningar
4 svar

ingen bäbis längre

Birgitta F

28 okt 2011 kl. 17:12

Hej alla !
För tre år sedan växte bild 1 på en stubbe i trädgården. Jag fick då förslag från Klas och Jan A som både trodde att det var en platticke-bäbis.
Nu tre år senare ser den ut som på bild 2 och 3 + att jag har åtskilligt mer.
Är det en platticka ?
och finns det någon därute som kan visa en bild på hur färgat garn blir ?

0 301 visningar
8 svar

GPS - vilken då?

Hasse Rydberg

25 okt 2011 kl. 12:30

Jag är ute efter en bra terräng-GPS med “friluftskarta” så jag lätt kan lokalisera alla svampfynd och slutligen hitta tillbaka till bilen. Har använt jobbets GARMIN 60CSx, men den känns litet klantig, osnabb och omodern, men fr.o.m. april, är jag fri konsultfågel och behöver ha en egen GPS. Någon som kan tipsa på bra modell???

0 343 visningar
13 svar

Mer skön avkoppling

"JAS" Helsingborg

26 okt 2011 kl. 20:11

Om man har 26 min & 34 sek över här i livet så kan man ta sig tid till att kolla in detta:)))))
verkligheten övertäffar ibland sagan!
http://www.youtube.com/watch?v=KytiDBVgZac&feature=feedu

0 263 visningar
2 svar

Entoloma

Tina Nordberg

28 okt 2011 kl. 18:02

Hittade i dag i trädgården under en massa löv på jord.
Tycker den stämmer in på grön rödhätting Entoloma versatile.
Är jag alldeles för optimistisk?
Tyvärr inga bra bilder då var tvungen att fota med blixt.Lukt varkrn gott eller illa, unken.Smak lätt bäskt en ton av mjöl

0 495 visningar
5 svar

Kalhygge, gammal en ny

Asiankitten

27 okt 2011 kl. 01:26

Växer ostronmussling, röjslöjskivling, föränderlig tofsskivling och vinterskivling på kalhyggen? Där finns det iallafall garanterat stubbar… Måste stubbar mm vara gamla för att få svamparna på sig (matsvampar alltså)
Är det vits och fördel att gå på jakt vid kalhyggen efter dessa svampar. önskade att de kunde vara bra till något i svampväg iaf… :)

0 270 visningar
5 svar

Från trädgården

Tina Nordberg

27 okt 2011 kl. 12:14

En runda i vår trädgård bjuder oftast på något spännande.
Bild 1, en pudelvalp,inte visste jag att vi hade hund. Lite möglig kanske, men ämdå rätt fräsch.

Bild 2, en hätta som växer i en nedfallen tujakotte, kotten är ca 1cm. Den kan jag inte, tacksam för hjälp.

Bild 3,skäggliknande på roten till
rasad lönn.Tacksam för hjälp med den med.

0 898 visningar
2 svar

Vacker stubbticka?

Victor

28 okt 2011 kl. 12:03

Vad kan det här vara? Den kändes hård/kompakt och satt hårt fast i trädet så det var nog bäst att låta den vara kvar där…

0 558 visningar
10 svar

Skålar, trattar, ticka och bär

Jan A, Uppsala

21 okt 2011 kl. 20:09

När jag idag frampå eftermiddagen kom hem från OND-jobbet i Uppsala, märkte jag att korna ffg sedan i aug betade i lunden.  Orolig för vad som skulle hända med Hans skålar om en kossa t.ex. satte sig på dem, rusade jag iväg för att kolla läget.  Men redan strax efter elstängselpasseringen hittade jag en ring med svampar som såg ut som något mittemellan trattskivling och musseron, tog en bild och ilade vidare mot skålarna – som fanns kvar.  Suddig bild, men betänk att vilda krit…mer…

0 2659 visningar
4 svar

Färg på torkad trattkantarell

Elisa

18 okt 2011 kl. 20:26

Hej!
Har plockat massor av trattkantareller i omgångar under hösten. Har varit noga i skogen och sedan synat varje svamp hemma vid rensbordet. Känner mig säker på att inte ha fått med ngn toppig giftspindling. Läste ngn stans att det var lätt att se om man fått med ngn toppig giftspindling eftersom den blev kolsvart vid torkning. Nu när jag synar min torkade svamp hittar jag flera svarta svampar. Jag som var så säker på att jag bara hade torkade trattkantareller blir nu jätte osäk…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone