Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 256 visningar
7 svar

nu något knepigare

Birgitta F

21 sep 2011 kl. 17:59

Trodde att jag bara hittat en variant men visst sjutton är det här 2 olika
Även dessa från bokskogen
Observera att svampen ligger på ett A4 ark bild 1 har en cm ruta
Bonusbild 3 även den i bokskogen

0 355 visningar
7 svar

Konstig gallsopp?

Per Gz

21 sep 2011 kl. 22:02

Hittade denna sopp idag i en mossig granskog. Ser ju ut som en gallsopp men foten är fel. Någon som vet?

0 268 visningar
12 svar

Vilken svamp?.

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 08:27

Ingen svamp jag skulle plocka eftersom detta är första gången jag stöter på något liknande. Jag var tvungen att ta ett foto eftersom svampen var så imponerande stor!

Kolla snusdosan i mitten!

0 318 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Per Gz

21 sep 2011 kl. 23:41

De växte på en tallstubbe. De största fruktkropparna är ca 5 mm.

0 349 visningar
2 svar

id hjälp

lisa stockholm

21 sep 2011 kl. 21:16

vilken skivling? Tack på förhand

0 299 visningar
2 svar

Fjällskivling?

KP

21 sep 2011 kl. 19:56

Liten och växte i gräset i park.
Foten var ca 5-6 cm.
kan det vara en Syrlig fjällskivling?

0 521 visningar
1 svar

Svampar i Arjeplogtrakten?

svamptant

21 sep 2011 kl. 14:04

Hej!
Jag ska tillbringa några dagar i Arjeplog och det skulle vara kul att ge mig ut i svampmarker. Nån som har några tips om var jag ska söka mig och vad jag ska leta efter. Jag kan tänka mig att det finns fjällkantareller, men i övrigt har jag ingen aning. Jag tar tacksamt emot tips.

0 368 visningar
3 svar

Rödgul trumpet i Luleå?

Bettan

21 sep 2011 kl. 13:38

Undrar var i Luleå man kan hitta rödgula trumpetsvampar?

0 546 visningar
7 svar

Riddarmusseron ?

Birgitta F

21 sep 2011 kl. 17:36

Hej Tror att jag hittat riddarmusseron för första gången.
Tacksam för hjälp
Bild 2 och 3 är annat kul från en av Bohusläns få bokskogar

0 459 visningar
7 svar

spindling?

lisa stockholm

19 sep 2011 kl. 17:17

could it be honungsspindelskivling? tack

0 267 visningar
2 svar

Vad är detta?

gunhild Nordås

21 sep 2011 kl. 18:33

Såg detta som växte på ett blad. Nästa är en angripen svamp.

0 296 visningar
5 svar

Är detta en Spindling?

Stig H.

20 sep 2011 kl. 23:41

Är inte duktig på Spindlingar men försöker lära mer om dom.
Hittade denna i norra Ångermanland vid en fuktig gräsbeväxt vägkant.
Är deten Spindling och går det att säga vilken genom min bild?
Tack på förhand!

0 335 visningar
0 svar

Sälja färgsvamp.

Anne Jukkas

21 sep 2011 kl. 19:39

Hej!
Är det någon som är intresserad av att köpa torkad Mo-taggsvamp eller vet vem som skulle kunna vara intresserad av att köpa för färgning.
Det är inte helt igenom matkvalité om det nu skulle råka finnas någon som gillar att äta Mo-taggsvamp.

Endast för färgning!

0 255 visningar
3 svar

Underligt under jorden

Anders

21 sep 2011 kl. 18:32

Hej,

jag hittade dessa på Ringgatan i Uppsala. Den lilla kolonin har pressat upp asfalten och gräsmattan. Är det någon som vet vad det kan vara?

0 297 visningar
1 svar

Kremlor

Marie

21 sep 2011 kl. 17:31

Nu har jag varit ute och studerat lite tänkbara kremlor. En fråga - har samtliga kremlor tvärgående åsar under skivorna eller bara en del? Vilka i så fall?

0 283 visningar
0 svar

Tallheden i dag

gunhild Nordås

21 sep 2011 kl. 18:41

Goliatsäsongen är över jag lyckades inte hitta ngn ny till utställningen. Bättre lyckades det med tallgråtickan.

0 1130 visningar
2 svar

Citronslemskivling (torka ?)

Gina

21 sep 2011 kl. 13:22

Igår hittade jag en ny favorit - Citronslemskivlingen. Har läst igenom tidigare inlägg för att hitta info om hur den är att torka. Har någon tillagat den efter torkning? Blev den bra eller är den kanske bättre att frysa in?

0 693 visningar
11 svar

Spindlingar litt

SvenD

18 sep 2011 kl. 11:56

Eftersom det förekommer så  mycket spindlingar i “mina” skogar skulle jag vilja fördjupa mig i ämnet. Kan någon rekommendera speclitt eller sajt med bra bildmaterial?

0 2516 visningar
18 svar

Svampkniv

Ulla H

11 sep 2010 kl. 20:31

Har brutit av min favoritsvampkniv.
En knivman från 70-talet. någon som vet om den fortfarande finns? Alla andra jag provat är inte lika bra.

0 293 visningar
0 svar

Riva rå Fårticka?

smulan

21 sep 2011 kl. 17:37

Kan man riva rå Fårticka och frysa in för att ha att blanda upp med köttfärs?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone