Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 228 visningar
1 svar

Vilken Hydnellum

Anna K

21 sep 2011 kl. 17:05

Hittade massor av denna taggsvamp som liknar dofttagssvamp men när nästan bara brun. Zonerad i köttet och ca 5-8mm taggar. Växte längs sandig skogsväg Barrskog. Väldigt fuktigt väder senaste dagarna. Köttet är korkaktigt och köttsaften rödorange och mild i smaken. Någon som har en ide?

0 2352 visningar
10 svar

Blek skäggriska?

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 13:58

...får jag det här till.
Den växte tillsammans med björk och
schersmin.
Mjölkvit saft med mkt. skarp smak.

Den står inte upptagen som matsvamp i databasen här på guiden.
Är det bara den vanliga skäggriskan som är ätbar?

Tack på förhand!

0 563 visningar
10 svar

Agaricus vaporarius?

André Grisell

20 sep 2011 kl. 16:57

Det är den enda jag kan hitta som liknar den i svampboken. Växte i en klunga på en gräsmatta. Luktar och smakar champinjon. Rodnar lätt i snittytor. Men viktigast av allt: vågar jag äta den?

0 1741 visningar
17 svar

Svart svamp med vit kant.

Helena

20 sep 2011 kl. 09:47

Hittade igår en svart svamp med skivor under.Växte i klunga med några till.
Den hade en vit kant på hatten.
Glömde fota dock.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

0 341 visningar
2 svar

Konstig taggsvamp som såg ut som en blåmanet

Sven Palmér

21 sep 2011 kl. 09:06

Har hittat en konstig taggsvamp som var gråblå och doftade väldigt gott. Den såg ut som en blåmanet och hade samma konsistens som en blåmanet.Lite geleartad. Någon som vet vad det är?
sven.palmer@bredband.net

0 281 visningar
2 svar

Ängschampinjon?

Marina

20 sep 2011 kl. 21:33

Hittade idag dessa 5 ex på en glest beväxt äng dessa under björk. en av dem mäter 18-19 cm bredd på hatten, skivorna är lätt vågiga till skillnad från vissa svaparters spikraka och beige åt det rosa hållet utom på de äldre där det är brunsvart. Hattarna är släta,  och beige, de äldre har små mörka “flak” mot ljusare botten och skinnet kan dras av precis som på köpta champinjoner. Foten är porös och strumpan är ganska högt upp och veter nedåt. Svampfoten är slät/lät…mer…

0 338 visningar
11 svar

Vad är det för svamp

W.Nilsson

20 sep 2011 kl. 13:54

Har dessa i gräsmattan, kommer nu i september.

0 324 visningar
5 svar

rödgul trumpetsvamp

kicki

21 sep 2011 kl. 08:02

hej!!kan någon ge mig ett tips var man ska lete efter rödgul trumpetsvamp?ska det vara norr sluttning eller på högre höjder? har letat så in i norden!!bor några mil väster om skellefteå.

0 771 visningar
16 svar

Giftig svamp?

Sara

20 sep 2011 kl. 17:53

Hej! Min dotter (14 månader)tuggade igår på en sådan här svamp. Är den giftig? Tacksam för snabbt svar.

0 250 visningar
2 svar

Ticka men vilken?

Carina45

21 sep 2011 kl. 10:55

Vilken sorts ticka är detta?

0 236 visningar
3 svar

Ticka?

NadaL, Umeå

21 sep 2011 kl. 09:16

Växer på stark murken, mossebevuxen låga av gran.
Fruktkroppar mjuka, spröda och är 6cm i diameter (hos den största), vid basen i tvärsnitt trekantiga.
Lukten är behaglig som anis och smaken känns svampig inte träig som hos de flesta tickor,lite syrlig.
Aldrig förut sett en sådan och är tacksam för era förslag.

0 663 visningar
13 svar

Äntligen, eller?

Madde Småland

19 sep 2011 kl. 23:25

Det här är väl kungschampinjon? Hittades på en gräsmatta idag i närheten av ett stort lövträd, blev lite för glad över fyndet och glömde kolla exakt vilket lövträd det rör sig om.
Luktar mandel, gulnar vid skrapning och är riktigt tung och kompakt.
Har ännu inte rensat den utan väntar med det ifall bilderna inte är tillräckliga, blev bara snabbfoto under en kort paus.

Tack på förhand:)

0 495 visningar
3 svar

Fårticka, Smörsopp?

smulan

21 sep 2011 kl. 10:46

Har jag gissat rätt på svamparna?
Tips och råd om tillagning?

0 1784 visningar
20 svar

Reda i kantarelldjungeln

Siri

19 sep 2011 kl. 21:59

Man hör talas om svartnande kantarell, kruskantarell, grå kantarell, trattkantarell och nån rödgul variant jag är nybörjare och undrar vad är vad? Trattisar trodde jag att jag visstea vad det var för det “har” vi plockat i alla år men nu dyker för mig upp en massa nya namn på olika kantareller som sagt hur skiljer man dom åt eller är det bara olika namn på samma sort?

0 1164 visningar
9 svar

Bästa matsvampen

Atanracni

17 sep 2011 kl. 21:03

Jag är ju känd för att äta styvskinn men vilken är den bästa matsvampen? Jag håller vitgul flugsvamp som en kandidat men många ryggar tilbaka inför detta. Även mångkransad spindling tillhör mina favortiter. Har någon ätit kejsarflugsvamp som finns på kontineten? Jag vill gärna prova denna svamp men vet inte hur jg skall kunna köpa den. Tips tas emot.

0 332 visningar
4 svar

Agaricus augustus?

Emil A

20 sep 2011 kl. 20:21

Kan detta vara A. augustus? Eller kanske A. vaporarius som Andre Grisell nämnde i ett tidigare inlägg?
Den växte precis invid foten på en gammal ek intill en stor korsning i Skövde.
Den tycks vare sig rodna eller gulna.
Stor och kraftig sak.

0 364 visningar
8 svar

Den här klarar jag inte

Karin Gyttorp

19 sep 2011 kl. 17:02

Den här lille växer i mossan på en stormvält en, som dock fortfarande lever. Parasollhatt som en hjulbrosking, men brun och med nedlöpande skivor. Vad???

0 213 visningar
1 svar

Vad är detta?

Ann-Charlotte

20 sep 2011 kl. 23:49

Var i svampskogen i eftermiddags och hittade en svamp som jag inte kände igen. Det såg ut som någon form av röksvamp men är inte säker. Den var i alla fall helt rund och förhållandevis stor (ca 8 cm i diameter) men i stället för vit var den här svampen tydligt gul. Färgen syns dåligt på bilden dock. Nu är jag nyfiken på vad jag har hittat! Någon som kan hjälpa mig?

0 284 visningar
2 svar

Tegelsopp?

Fredrik S.

20 sep 2011 kl. 22:57

Kan det här vara en tegelsopp, eller är det någon annan strävsopp?

Tredje bilden visar visserligen inte svampen, men den visar träden precis i närheten av växtplatsen.

0 713 visningar
6 svar

Smaken i svamp

Nysvamp

20 sep 2011 kl. 19:50

Stämmer det att nästan all smak sitter i hatten,på t.e.x trattisarna?Så om man skall torka så skulle man bara torka hattarna och inte ta med foten..Undrande nybörjare som blivit frälst…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone