Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
chans før er som plockar den se min tråd vad plockar æter ni.
har sjælv varit meget lyckosAam i år med at finde mange nye spise svamper då jeg flyttet fra aalborg til horsens. men besøger “mine svampeskover ” i det nordjyske stadigt,
hitills i år har jeg samælet og spist føljende.
kantarell
trattkantarell
svart trumpetsvamp
hattmurkla
nejlikbroskskivling
karl johan
bjørksopp
aspsopp
gulrød bjørksopp
fjællsopp
pepparriska
granblodriska
røksvamp
stoltfjællskivling
blåmusseron
blektaggsvamp
ængschampinjon
blomkålsvamp
løkbroskskivling
alla…mer…
Helt plötsligt var den där i trädgården, har aldrig sett denna gula variant här innan om åren, så nu undrar jag vilken det kan vara. Själv gissar jag på Giftchampinjon, Agaricus xanthoderma och den vill jag inte ha i trädgården :(
Hej vänner!
Vad är detta? Tyvärr hade jag inte tid att kika närmare, men den hade tydlig ring och ingen strumpa. Glömde kolla färg på skivorna.
Växte i min rabatt mitt i stan i Sala för några dagar sedan, alltså mitten på september. Bredvid stod några ex som var helt uttorkade och pappersliknande, alltså inte förmultnade och våta.
Hoppas någon kan upplysa mig.
Vad är det här för svamp? Möjligen en mer fullt utvecklad gul klubbsvamp? Väldigt vacker i alla fall. Jag ångrar att jag plockade den :(
Hej
Läste att man ska förvälla blandsvamp innan infrysning, alltså inte bara ånga bort vattnet som jag brukar göra. Varför?!
När vi var ute ikväll och plockade svamp stötte vi på en lustig sort som vi aldrig sett förr.
Har nu försökt att söka här men hittar den inte..
Den var ljus till mörk brun och såg ut som ett öra.
De växte i grupp. Hade ingen fot utan bara som ett “gris” öra rakt upp ur marken…
Vad är det för något vi har hittat?
Tack på förhand! L & P
Ni svampexperter kanske kan svara på om det e kört med att karl johan kan komma nu? har endast hittat maskätna och väldigt stora.
Väldigt få fina små exemplar.Kan dom fortfarande komma tror ni??
Bor i Linköping.
Har nu hittat 4 olika lokaler med Smultronkantareller. Alla inom ett avstånd av 4 km på gammal tallhed. Antalet fruktkroppar är få mellan 3-6 st, så förutom det ex som jag tog för artbestämning har resten fått stå kvar. Jag hoppas dom kommer att föröka/sprida sig med tiden.
Dom är bara så himla fina.