Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 450 visningar
3 svar

Skillnaden på farliga och mindre farligare Spindelskivlingar

Carina45

18 sep 2011 kl. 12:12

Har läst en del om de som fått med Spindelskivlingar i svampkorgen! Men hur särskiljer man på dem? Jag trodde alla Spindelskivlingar var mycket giftiga? någon som kan svara på detta?

0 263 visningar
1 svar

fjällmurkling

Britt-mari Häggbom

18 sep 2011 kl. 12:39

Det går inte att skicka bilder,har skickat till Mickael Krikorev,och det fungerade

0 244 visningar
0 svar

tets, skicka bild

Enelie, lkpg

18 sep 2011 kl. 12:48

Provar med ett foto.

0 362 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Lotta

17 sep 2011 kl. 17:06

Har plockat en sopp vi först trodde var asp eller tegelsopp. Men den är mörkare röd och även rodnad på foten som annars ser precis ut som på aspsoppen..med svarta fjäll.. Riktigt fast i köttet som också blir lätt gråsvart vid snitt. Vilken sopp är det? Kan inte ladda upp foto..

0 910 visningar
2 svar

Parasollskivling

Mille B

18 sep 2011 kl. 11:29

Vad tror ni om dethär?

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=17732&placid=3&template=

Stolt fjällskivling kanske?

0 236 visningar
1 svar

Spindelskivling?

Boris Uppsala

18 sep 2011 kl. 10:43

I Ekeby under buskarna andra året finns dom här som på ovansidan liknar kungschampingjon men på undersidan dom unga exeplaren har spindelnät.
Dom är korta och nästan ligger på marken och är många.

0 316 visningar
3 svar

Vilken svamp i gräsmattan

Tinna i Kungälv

18 sep 2011 kl. 10:57

Kan någon hjälpa oss fastställa vad detta är för svamp. Är den giftig????

0 268 visningar
0 svar

Ticka och Murkla ??

Gunilla i Malmö

18 sep 2011 kl. 11:31

Är detta en Ischnoderma benzoinum ?,Växte på en gran i södra skåne. Den lilla murklan (2 cm i diameter helt rund )Hittades i en gräsmatta i Malmö.

0 234 visningar
0 svar

Blomkålssvamp och vadå?

Lena Strömstad

18 sep 2011 kl. 11:10

Måste bara skryta lite först över Blomkålssvampen :-).
Sen undrar jag vad de andra är? Trattkantarellfot, kantarellfärgad undersida.

0 217 visningar
1 svar

stinksvamp

Birgitta F

18 sep 2011 kl. 09:23

Fick precis lära mig något nytt beträffande de s.k häxäggen.
Gelen som ligger precis under skalet i yttersta skiktet används inom kosmetikindustrin !!!
Har plockat en par stycken och använt som handkräm och blev mjukare om händerna en av någon annan kommersiell produkt. Vet någon här mer ? Och hur tar man i såfall vara på gele´n ? Vad kan man blanda den med ?
Något för en regntung dag att pyssla med kanske

0 535 visningar
7 svar

Grön vaxskivling??

Gula

15 sep 2011 kl. 21:12

Vad kan denna knallgröna vaxskivling heta? Aldrig sett en så grön svamp förut! Kan det vara papegoj??

0 1822 visningar
6 svar

Tål hästar flugsvampar?

Hanna Aurora

17 sep 2011 kl. 20:37

Hej! Min häst åt upp en ganska stor röd flugsvamp idag och min undran är -vad händer nu?

Tål hästar giftiga svampar? Jag har fattat det som att renar tydligen tål dem, de blir bara lite lulliga.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar!

0 224 visningar
2 svar

foton

Tony

18 sep 2011 kl. 10:00

Får inte till det med insändande av foton. Någon som kan ge tips?

0 1040 visningar
4 svar

Olika arter av trattkantareller

Karin

17 sep 2011 kl. 18:51

Jag är glad svampplockare som bara plockar det som kanske kallas nybörjarsvamp. Men jag har alltid reflekterat över att trattkantarellerna kan se så olika ut. Vissa har väldigt smala stammar(se svampen läng´st till vänster på bild), en del har tjocka stammar som liksom är välvda. Dessutom varierar färgen på hattar och stammar, vissa hattar är väldigt flikiga, andra bara kupade. Vad beror det på - är det olika arter, eller hur snabbt de växt etc?
På trattis-bilden så utgår j…mer…

0 292 visningar
2 svar

Svamputställning Uppsala

Jan A, Uppsala

14 sep 2011 kl. 11:16

På lördag och söndag har Uppsala Svampklubb utställning på Biotopia i Vasaparken.

SVAMPKLUBBEN PÅ BIOTOPIA!
Vi dukar upp en svamputställning i biolabbet.
Kom in och titta på alla våra vackra svampar! Du kan också få veta namn på svamp du själv tar med.
Tid och plats: Lördag och söndag 17 och 18 september 11.00-17.00 på Biotopia i Vasaparken
Kontaktperson: Christina Wedén
Ett samarrangemang mellan Biotopia och Uppsala Svampklubb.

Se också http://www.uppsala-svampklubb.ne...mer…

0 242 visningar
3 svar

Fläckkantarell

Angelica

18 sep 2011 kl. 09:31

Plockat fläckkantarell o torkat.. i efterhand ( naturligtvis) kommer jag ihåg att en av svamparna var rödaktig i köttet när jag drog isär den.. Kan jag fått med mig något annat?

0 255 visningar
1 svar

hjälp med identifiering av svamp

ermin

17 sep 2011 kl. 23:00

hjälp

0 310 visningar
10 svar

Vad är detta

Lovisa

17 sep 2011 kl. 17:33

?

0 342 visningar
14 svar

Id-hjälp?

Enelie, lkpg

17 sep 2011 kl. 17:46

Två okända.

Båda två växte i yngre ekdunge med lite inslag av björk och rönn.

Tacksam för förslag.

0 344 visningar
3 svar

Artbestämning

Adam

17 sep 2011 kl. 22:17

Jag hittade en mysko svamp vid Gömmaren i Huddinge idag. Tyvärr var jag inte klipsk nog att fortografera den, men när jag letar runt på nätet hittar jag den lustigt nog på insändarsidan i en finsk lokaltidning, där någon likt mig ber om hjälp att artbestämma svampen. Inga svar från Finland men jag länkar helt fräckt till insändaren och hoppas på svar här. Jag försökte ladda upp bilden men det ville sig inte.

Länken till insändaren:

http://www.vastranyland.fi/noterat/vem_k%...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone