Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 302 visningar
0 svar

Ätlig?

Affe

17 sep 2011 kl. 18:40

Förslag på denna? Svagt gula skivor, ej urnupna, torr hatt. Ingen saft, ej kremlespröd. Växtplats under björk, tall.
Kan man äta?

0 276 visningar
13 svar

Jas & Gunhild undrar

"JAS" Helsingborg

15 sep 2011 kl. 21:38

över dessa som vi fann på Hallandsås idag.
Serie 1.

0 378 visningar
9 svar

fynd i Uppland

Booze

16 sep 2011 kl. 12:09

intensiva dagar i skogen i Uppland gav några rara fynd! åter kommer med namn när experterna sagt sitt!!

0 296 visningar
2 svar

Är detta trattkantareller?

Pasi Pihlajamäki

17 sep 2011 kl. 16:14

Hej, är en oerfaren svampplockare som råkade på massor av dessa svampar. Kollade svampguiden via mobilen på plats och tyckte att liknelsen var så pass att jag plockade dessa. Vill dock höra av er gurus att det verkligen är trattisar och inget annat.

/Pasi

0 1678 visningar
9 svar

Svartvit taggsvamp ?

Lena M

2 sep 2011 kl. 13:04

I dag såg jag en för mig ny art av taggsvamp, är det den svartvita ? Tyvärr så är det en otydlig bild på undersidan, foten , men den hade vita ( ljusa ) korta taggar.
Sen en droptagg som lider av någon barnsjukdom, typ röda hund eller nåt :)

0 249 visningar
3 svar

Trattisar m fuling ?

Lill Obbola

16 sep 2011 kl. 11:02

Jag hittade massor med “Trattisar” igår. Tyvärr så var det EN fuling med, troligen spindelskivling. Jag har gått igenom svamp för svamp o bara den fulingen. Måste man skölja trattisarna eller kasta bort allt. Annat tips !
Har läst ng gång att de kastat bort allt för att vara säker.

Inga-lill

0 386 visningar
3 svar

Plantaberget!

Ewa Lilliesköld

16 sep 2011 kl. 20:25

Är det någon som varit på Plantaberget i Falköping och vet något om svamptillgången där? Tänkte ta en tur dit nästa vecka:)

0 569 visningar
7 svar

Djävulsopp från schweiz

Jonas

17 sep 2011 kl. 12:20

Boletus satanas verkar ju inte vara så lätt att artbestämma i sverige därför den är så sällsynt. Därför lägger jag in några bilder från djävulsoppen som jag gjorde igår. Tycker dom är ganska typiska… Jag har aldrig sett så manga på ett ställä (18 ex. !). Dom växte i en gammal kalk-bokskog (100 m2) där det också växer boletus radicans, b. fechtneri, b. appendiculatus, b. calopus, b. torosus, amanita solitaria, a. franchetii, ramaria sanguinea, cortinarius caerulescens oc…mer…

0 544 visningar
12 svar

Måste få visa några skojiga fynd,

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 10:17

alla mindre än 180 m från min säng (hemmaskog, Lena!)
Den första kan väl knappast vara ngt annat än rutbläcksvamp. Bodde på almlåga med massor av svartörekilon, en almskivling och en del annat…Den och en ännu äldre kompis hade varit minst 20-25 cm höga innan de börjat förfalla.
Sen ett par unga jättekamskivlingar, ännu inte helt uppätna av mördarsniglarna.  A. ceciliae är ganska vanlig här och en av de första svampar jag rapporterade till Artportalen…
Dessutom finns tr…mer…

0 306 visningar
2 svar

Svamptork!

Carina45

17 sep 2011 kl. 12:41

Min man har köpt en svamptork! för han tyckte att jag behövde en, efter att jag fått kasta en hel del svamp, som tyvärr blev helt förstörd när jag försökte torka i varmluftsugn( hade inte tänkt på att hålla luckan på glänt).Kan varmt rekommendera denna svamptork! Så fint torkad min svamp blev och dessutom behåll svampen en fin färg.

Sören Lundgren heter han som tillverkar dem.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ort__och_svamptork_35281441.htm?ca=11&w=1&last=1

0 424 visningar
17 svar

Tack till alla duktiga svampexperter på forumet!

Carina45

14 sep 2011 kl. 11:32

Tack för att ni finns här och hjälper oss att sortera i svampdjungeln.Jag äter aldrig en svamp som jag inte är 100% säker på.Är jag osäker så går jag hit och rådfrågar de som är kunniga.Det är en billig livförsäkring.

0 323 visningar
2 svar

Tryffel?

steppen7

16 sep 2011 kl. 20:43

Är det här nån slags tryffel? Man hade ju kunnat tro att det är svart tryffel om man inte visste att dom inte växer i sverige…

0 306 visningar
9 svar

Ännu ett svampigt inlägg...

Charlotte B

16 sep 2011 kl. 17:19

Var i skogen idag. Det gick som vanligt lite…. underligt till.

http://bondmoran.superblog.se/2011/09/16/korkadhetsskala/

0 235 visningar
2 svar

SSvampskogen - söndag?

Annette L, norr om Sthlm

15 sep 2011 kl. 18:53

Skulle vilja ge mig ut i skogen (en annan än min egen) på söndag, men vill ha sällskap. Befinner mig i Åkersbergatrakten! Någon som ha lust att följa med? Maric vi kom ju aldrig ut i skogen för tre år sen, kanske nu?

0 430 visningar
4 svar

Korktaggsvampar och ett skinn.

Jan A, Uppsala

16 sep 2011 kl. 20:57

I går samlade jag inom en km från vår Linnéstig in en del hållbarare svampar till lördags- och söndagsutställningen.
Förmodar att de första två fynden - i gl tallskog - är dropptaggsvamp, även om några såg lite annorlunda ut.
De växte i två mycel på c 100 m avstånd. Den första gruppen med ett tjugotal, den andra med tre frk.

0 2370 visningar
9 svar

Fjällig Taggsvamp ?

Anders Magnusson

16 sep 2011 kl. 20:10

Hej Michael
Nybliven svampplockare anropar här på hjälp med identifiering. Tror detta är taggig fjällsvamp. Rätt ?
Om så är fallet, ska man ta bort “taggarna” på undersidan när man rensar innan tillagning ? Någon i min vänkrets påstod det. Hur anser du denna svamp är som matsvamp ? Vacker är den i alla fall. Tacksam för svar.

0 348 visningar
2 svar

Två fingersvampar?

NadaL, Umeå

16 sep 2011 kl. 21:07

1.
Liten fingersvamp,bara 1,5 cm hög och   1cm bred, växer på tjock barrmatta under gammal gran.
Kan det vara gröntoppig fingersvamp, Ramaria apiculata?

0 247 visningar
2 svar

fynd i Sörmland

Booze

16 sep 2011 kl. 12:01

intensiva dagar i skogen i Sörmland gav några rara fynd! åter kommer med namn när experterna sagt sitt!!

0 325 visningar
5 svar

Umbrabrun?

Tina NOrdberg

16 sep 2011 kl. 08:44

Såg den här svampen i onsdags när jag plockade svart trumpet.Hittade den i går igen på ett annat ställe, i samma ärende.
Blev nu nyfiken, misstänker umbrabrun spindling cortinarius antracinus.
Kan det vara den, på två ställen på lika många dagar?

0 342 visningar
3 svar

Sotvaxskivling?

Hans Boklund

16 sep 2011 kl. 20:39

Bilder på vad jag tror är sotvaxskivlingar. Största diameter är ca 6-7 cm, och cirka 10 cm höga.
Kan dock inte så tydligt se strecken som skall gå från centrum och ut?
Även en bild som visar en liknande svamp?
Brunaktig hatt, ser ut som urnupna skivor.
Gärna ett asterix-svar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone