Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 6313 visningar
7 svar

sopp, vit

Lissu Sokka

28 aug 2011 kl. 19:49

Jag plockade svamp i tärnafjällen och hittade en helt vit sopp.
Hatten var rent vit, foten väldigt tjock och slät, rören under hatten var också vita. Det enda som inte var vitt var ett ‘snigel-märke’ på foten som var svagt blå/bläck-färgat.
När jag dagen efter rensade svampen och skar upp denna svamp blev snitt ytan snabbt mörkfärgad i grått/blått.
När jag skrapade hatten blev ytan blod/rostfärgad omedelbart och mörknade till oxblodsfärgad.

Kan någon tipsa mig om vad det ä...mer…

0 305 visningar
2 svar

Ett hett tips...

Charlotte B

5 sep 2011 kl. 22:27

Hej svampvänner
Här kommer ett litet tips för alla er som är sugna på att gå ut och plocka svamp och behöver en anledning att INTE göra det….

Det händer en del när jag är i skogen nämligen. Nästan jämt….

http://bondmoran.superblog.se/2011/08/26/planking-i-skogen/

Håll till godo. Jag bjuder på mig själv i alla lägen…

0 561 visningar
22 svar

Grattis Michael

gunhild Nordås och Kåddis

2 sep 2011 kl. 11:14

Michael Krikorev fyller år i dag.
Vi skickar en hälsning.

0 261 visningar
3 svar

Vad är det här för konstig svamp?

Cissi

4 sep 2011 kl. 14:01

Min mamma hittade de här lustiga svamparna under en ek. Ingen av oss har någonsin sett nån liknande. Är det någon som vet vad det är för en svamp?

0 226 visningar
2 svar

okänd svamp

kristina nordlund

5 sep 2011 kl. 20:44

Kan någon tala om vad detta är för svamp? Hittade den längs kanten på en grusväg i skogen i Västerbotten. Hatten är platt, ca 5 cm i diametern knappt någon fot. Vacker.

0 248 visningar
2 svar

Vad är detta?

Diane

5 sep 2011 kl. 19:28

Min särbo som bor i Blekinge hittade dessa svampar, som växer vid foten av en ek. Undrar nu om någon känner igen dem?

0 229 visningar
4 svar

identifering av denna

DG

5 sep 2011 kl. 19:44

Vad är detta för en svamp?
Hittade den på en äng vid skogsbrynet.

0 442 visningar
6 svar

Vit trumpet?

Marsipan

5 sep 2011 kl. 10:46

Hej!
Jag plockade svamp i helgen, kom hem med trattkantarell, gul kantarell, rödgul trumpetsvamp. Bland trumpetsvampen växte också något som verkligen ser ut som vit trumpetsvamp i mina ögon? Var är detta?

0 245 visningar
1 svar

Orange taggsvamp?

gunhild Nordås

5 sep 2011 kl. 19:29

Nu börjar taggsvamparna breda ut sig på tallheden. Vackra är dom också.

0 228 visningar
0 svar

Vad heter denna svamp

Kaj S

5 sep 2011 kl. 19:02

Hittade denna bruna svamp som växte mycket dekorativt upp på trädstammen inne i skogen

0 512 visningar
3 svar

Musseron, vaxskivling???

Julle

4 sep 2011 kl. 22:21

Hejsan,

Jag hittade dessa svampar idag, 4:e september.
Trodde att det var sotbrun vaxskivling först men det verkar inte stämma med de svampböcker jag har. Skivorna är inte nedlöpande utan urnupna. Köttet är helt vitt och oföränderligt vid kontakt. Svampen växte bland asp med någon gran i närheten, i klippig miljö. Alltså ingen mossa som vaxskivlingen skulle trivas i.

Smaken mild och lukten behaglig.

Vet någon vad detta kan vara?

(plockade ganska många så det vore synd om d…mer…

0 296 visningar
0 svar

Är detta Talltuvskivling?

Carina45

5 sep 2011 kl. 16:58

Hittade en full korg av denna svamp! Nu undrar jag om någon som är duktig på svamp kan hjälpa mig! Är det Talltuvskivling.
Hittade den på samma mark som jag brukar plocka Goliatmusseron på. Tallhed….

0 311 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Jessica Johansson

5 sep 2011 kl. 16:45

Någon som vet vad detta är för svamp som växer i vår gräsmatta?

0 338 visningar
10 svar

Vilken svamp ?

Therese

4 sep 2011 kl. 12:58

Nån som vet vad min fru hittat.
Den har skivor.
Den är jättestor ca 15 cm i diameter.

0 294 visningar
1 svar

clavaraia pullei?

Frida T

5 sep 2011 kl. 13:21

Fann dessa idag i en del av hagarna som ligger så till att jag sällan brukar gå förbi. Över 50st vilka jag först uppfattade som jordtungor, men när jag böjde mig ner såg jag att det var fingersvampar. Min första tanke blir Brun fingersvamp (clavaria pullei). Eller?

0 543 visningar
1 svar

Fjällsopp

Andreas

5 sep 2011 kl. 14:52

Hej.

Efter massa sök har jag konstaterat att jag har hittat 6 st fjällsoppar i Skåne (sjöbo). Såg att några aldrig sett dessa och vill se dem live…. vet inte hur intressant detta är för er frälsta…
Någon nyfiken maila för mer info andreas1975@gmail.com
inte efter 2011-09-20 då jag har svårt att tro att de står kvar efter det. Står 3 min in i skogen bredvid stig.

Det jag inte lyckats utröna kan man äta den???

0 2921 visningar
2 svar

Jättetrattskivling?

Peter Leander

4 sep 2011 kl. 11:58

Hej Kan någon artbestämma denna svamp?
Vi hittade 3 st i trädgården under krusbärsbusken.

Hatten c:a 15cm vid.
klart vit med skivor vit beiga under.

foten c:a 6 cm hög 2cm tjock.

Går den att äta?

Vi bor i Ytterby 2,5 mil norr om Göteborg.

Jag har bilder på den men får inte in dem här.
jag vill bifoga bilder men de går tydligen inte.

0 273 visningar
4 svar

Vad för "fjällig" svamp?

Bezt

4 sep 2011 kl. 23:40

Jag hittar inte vad det är för sorts svamp med fjäll jag hittat, är det unga fjällskivlingar?

Ca 7 cm höga var dessa på bild.

0 245 visningar
6 svar

vad är detta

christopher

4 sep 2011 kl. 22:32

hitta den i bland skog när jag letade efter trattisar.

0 419 visningar
4 svar

blodriska

Kidde

4 sep 2011 kl. 14:17

Jag har plockat riskor som ser ut som blodriska, men aningen mörkare, åt det gröna hållet, och som jag inte riktigt tycker blöder. Aningen rödfärgad kant vid brottet, men inte som det brukar. Är de bara lite torra, eller är det en annan sort?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone