Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag hade för några år sen några roliga svampetiketter men har tappat bort dem, kan någon tipsa var jag kan hitta trevliga?
Hej! Vi ska till Elmia, ska campa där under hela mässan och jag tror att jag får tuppjuck om jag bara ska vara på mässområdet!! Finns det någon som ska ut någonstans i närheten o plocka svamp o som kan förbarma sig o ta mig med? Vi har husbil som ska stå på mässcampingen så jag tar mig ingenstans…! Betalar självklart bensinpengar om jag får åka med någon ut!
Hej på er
Plockade svamp på en rastplats idag som ligger jättefint vid en sjö. Där hittade jag champinjoner, fiiina blodsoppar, div strävsoppar, och en som jag TROR är eldsopp men jag tycker inte det stämmer helt.
Nätet är inte rött utan vitt… Tycker jag iallafall. Tittar man längst upp så är det vitt och sedan är ju foten så röd och när man tar på den blir allt mörkt men jag uppfattar ändå nätet som ljust på mörk botten.
Vad säger ni? Är det eldsopp?
Hej!
Var i dag ute i skogen och hittade Trattisar, fast en del stämmer mer in på rödgul trumpet svamps beskrivning och en del har gula åsar under så de verkar mer stämma på gullnavling. Kan Trattisar eller trumpet ha gula åsar eller ska jag bara kassera dessa svamparna?
Dessa stora riskor växte riktligt med bok, ek mm och jag utgick från
att det var ekriskor, men blev lite konfunderad eftersom någon “ekriskelukt” inte fanns och smaken var mild. Dessutom fanns inte tillstymmelse till zonering på hatten. Största ex hatt 9 cm. Foten mörkare neråt (precis som ekriskan!).
Är det ändå ekriska, tro?
Har hört att röd/gul trumpetsvamp inte ska växa i Skåne.Hur är det med detta? Har under alla år trott att det är trattisar jag plockat, men tycker egentligen att det mer liknar trumpetsvamp.
Vilken kremla är detta?
Skivorna var helt vita igår när den plockades,så har legat över natten innan foto togs?
I vilken sorts skog ska man leta efter svart trumpetsvamp?Plockar svamp i Skåne och Halland.
Har en fråga gällande torkning. Jag har mani på trattkantareller o har dessutom äntligen hittat rödgul trumpetsvamp, men har en fråga nu. Jag har hört o läst att man måste dela alla svampar o kolla så att det inte smugit sig in sniglar o larver, och jag är glad att jag gör det för jag kan hitta både det ena o det andra.. ;) Men ni som torkar (det verkar så praktiskt jämfört med att förvälla), hur gör ni? /Nybörjaren i Norrland PS. Bifogar en bild från gårdagens skörd ...mer…
Vart i landet finns det risk att förväxla trattkantareller med Gullnavling?
Är små trattkantareller gulare under än när det börjar bli större?
Som jag förstår är Gullnavlingen ej giftig, men vad händer om man råkar få i sig den? Smakar den illa?
Hej.
Jag och frugan var ute och plockade lite trattkantareller i går och detta var hennes andre gång. Hon råkade plocka en toppig giftspindling och lyckade lägga den i korgen utan jag såg det. Då till min fråga - Måste jag slänga svampen den har varigt i kontakt med? Den åkte väck när jag väl var hemma men då var det 2 timmar senare.
Jag vet… Det ska handla om svamp här men många sitter inne med mkt annan kunskap och nu kan jag behöva den hjälpen.
Här hemma finns det mkt snok, de lägger ägg i gödselstacken varje år och ibland slingrar de in och lägger sig på det svala stallgolvet. Det har jag inga problem med. Nu idag däremot upptäckte jag att det finns snok bebisar i mina höbalar! Troligtvis har ngn av ormarna valt en ny plats att lägga sina ägg på då grävlingen i år grävt upp och kalasat på äggen i…mer…
Tänkte mig ut i naturen trots att älgjakten startat! Någon som hittat Goliatmusseron i Norrbotten?
Däremot så finns det otroligt mycket med Karl Johan svamp.