Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej på er.
Jag var ute och plockade svamp på ett för mig nytt ställe utanför Växjö igår och hittade då dessa fina jordstjärnor. Men finns det flera olika sorter? Vilken är i så fall detta?
Är den vita samma som de andra? Är de ovanliga?
Det växte MÅNGA just där jag hittade dessa.
Förutom bilden har jag inte mycket att säga om dem förutom att de luktade starkt och illa. Storleken var väl ungefär 7-8 cm i diameter. De växte på en hög med barr. Trodde det var en myrstac…mer…
Hej
Jag har under några år hittat rödgul trumpetsvamp på flera ställen cirka 10 liter per plockningstillfälle och plats. I år verkar det som mängden bara är hälften av tidigare.
Är det någon som har samma erfarenhet?
Hittade en del stolt fjällskivling under fredagen, och under samma tur stötte jag på ett antal av en vad jag trodde var en mörkare variant av denna.
Foten var lik stolt fjällskivling, med mörka fjäll och rörlig ring, även den något mörkare. Lade ej märke till någon rodnad.
Nu undrar jag om inte det här helt enkelt är något annat än stolt fjällskivling, och det som verkar mest troligt är sotbrun fjällskivling, som ska vara sällsynt.
Den har inte samma angenäma, nötaktiga…mer…
Härlig tur i skogen idag. Många olika sorter. Visst är det skäggriska och granblodsriska på bilden?
På den andra bilden sitter storplockaren Isak :-)
Kan man förväxla skäggriska med någon annan svamp än de som finns med som förväxlingssvampar här på svampguiden? (Blodriska & Läcker riska)
Jag tror nämligen att jag hittar skäggriska lite här och var i de norrländska skogarna där jag plockat fårticka, men jag har inte vågat plocka den då jag inte är så svampkunnig. Men många av de riskor jag sett är sådär ludna på hatten som skäggriskan.
Även en brun riska har jag hittat ganska mycket av på samma ställen som jag hit…mer…
Har en liten kräsen, bortskämd hund som jag köper delikatessgodis åt. En favorit är torkad kycklingfile i portionspåsar. I varje påse medföljer en sk “Oxygen absorber” som ska hållan varan torr. Tänkte testa dessa i mina burkar med torkad K-J. Tycker det är svårt att få just K-J riktigt knastertorr oavsett hur fina exemplaren är, hur tunt jag än skivar den och använder svamptork. Är det någon annan som känner till dessa påsar och kanske testat dessa i den torkade svampen?
Har skurit sandsopen i tunna skivor och torkat i min nya svamptork ca 7-8 timmar. Är det nog mycket?
Måste det verkligen knastra om svampen?
Har nuss satt dom i plastlådor och fryst in dem.
Ska jag ta ut dem och köra några timmar till eller?
De känns inte alls blöta men däremot knastrar inte alla bitar.
Vad säger ni?
Reportage från mykologiveckan i Naturmorgon i morse.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1027
hej ja skulle vilja få in lite tips på svampställen eller skogsområden i och i närheten av Eskilstuna. har hört att malmköping är en klass för sig men har ingen aning om vart direkt.