Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 237 visningar
1 svar

Svart Trumpet Pris?

Hanzzon

3 sep 2011 kl. 16:26

Vad kan man ta för svart trumpet vid en försäljning?
Mvh

0 399 visningar
3 svar

Vilken Taggsvamp

Andreas Norlin

4 sep 2011 kl. 10:58

Vilken taggsvamp är detta?
Kan det vara fjällig taggsvamp eller motaggsvamp?

Jag tycker att fjällig taggsvamp verkar vara ljusare, iaf enligt bilderna här på svampguiden.
Men å andra sidan växte den i en granskog, så det borde väl inte vara motaggsvampen då, eller?

Till det viktiga nu då.
Går den att äta?
Isåfall, vad ska jag göra med den?

Jag plockade en, men det fanns 7-8 exemplar till som jag kan gå och hämta om det är något av värde.

0 365 visningar
1 svar

Växhastighet

Bengt Berglund

3 sep 2011 kl. 20:28

Vore intresserad att veta hur fort olika svampar växer. Har idagarna funnit stora mängder trattkantareller mattor av 1/2 cm stora, när skall jag skörda nästa gång?
Förmodar att växthastigheten är olika för olika arter. Vore det inte bra att samla ihop den kunskap som finns i detta ämne och använda svampguidens kunniga deltagare bidra med sina erfarenheter?
Mvh
Bengt Berglund

0 254 visningar
0 svar

Kantareller

Anita

4 sep 2011 kl. 10:37

Som försvar till Lars J vill jag säga att man aldrig lämnar ut sina kantarellställen till någon. Jag har också bra ställen att plocka på men ditt ställe Lars är få förunnat, så var du stolt över dina ställen.
Alla ni andra ut och leta, så ska ni finna.

0 238 visningar
6 svar

Champinjon?

JennyE

1 sep 2011 kl. 10:32

Någon som vet vad detta är? Min första idé var ängschampinjon men nu tror jag mer på snöbollschampinjon. Den växer runt vår kompost.

0 704 visningar
1 svar

Svamp i Uppsala

Jan A, Uppsala

3 sep 2011 kl. 07:04

Kom och titta på svamputställningen på lördag och söndag. Ska snart åka in och lämna bidrag!

Lördag – söndag 3 - 4 september kl. 11.00 - 15.00: Svamputställning
Träffa Fytotekets svampexperter och jämför dina svampfynd med deras.
Plats: Fytoteket/Evolutionsmuseét Botanik, Norbyvägen 16.
http://www.evolutionsmuseet.uu.se/program/index.html

Söndag 4 september: Svampens dag - Exkursion till Rönnfjärdsskogens naturreservat
Ta med svampkorgen och lär dig mer om vanliga, ovanli…mer…

0 214 visningar
0 svar

Äntligen

eagle

4 sep 2011 kl. 07:47

Kantarell, trattkantarell, trumpetsvampar, karl-johan, taggsvamp och en trött hund.
Hälsning från Salemsskogarna.

0 481 visningar
7 svar

Rödbrun Lärksopp

Kerstin, Lindome

3 sep 2011 kl. 20:34

Har plockat en del ex av Lärksopp med riktigt rödbrun hattfärg.
Nu läser jag pÃ¥ “matsvamps-sidan” att den är TROLIGEN ätlig.

Med tanke på ett den ligger torkad, blandad i burken med smörsopparna undrar jag vad som menas med detta troligen?

Knappast giftig, va?

0 234 visningar
0 svar

Fingersvamp ?

Gula

3 sep 2011 kl. 22:55

Går det att säga nåt om den här fingersvampen utan mikroskopering?
Hittad i blandskog med mycket asp.

0 925 visningar
5 svar

Recept, torkad sopp?

justi

3 sep 2011 kl. 22:13

För två år sedan torkade vi taggisar och gula kantareller vilket inte var så lyckat. De blev aldrig mjuka vid tallagning och smakade inte särskilt bra.
Va gjorde vi för fel? Vi la dem i blöt en kortare stund och lät dem koka pÃ¥ ett bra tag…

Vill torka sopp. Hur ska de tillagas sen för att vi inte ska bli besvikna som med det åvan?

0 273 visningar
0 svar

KJ, stensopp - smakskillnad

ES

3 sep 2011 kl. 22:10

Undrar om ni tycker som jag när det gäller smaken på karl johan, finluden stensopp och rödbrun stensopp?

Tycker de får smak av växtplatsen och man kan ana en liten skillnad mellan svamparna även om grundsmaken är densamma. Men - karl johan; lite mossig, jordig smak med aningen syra(gran).

Finluden stensopp; mer nötig, torr, lite ek och torra löv.

Rödbrun stensopp; Frisk skog, som varm tall med lite kåda.

Eller bara inbillning?

Börjar förövrigt bli gott om alla i trakerna run…mer…

0 432 visningar
15 svar

Spindlingar

Tony S

1 sep 2011 kl. 23:42

Ett par spindlingar som jag gärna tar emot tips på.

Bild 1. Växte i bokskog på kalkrik mark nära sjökant. Fanns även enstaka ek, asp och klibbal. Letade noggrant runt båda mycelen av arten, men det fanns inget barrträd inom synhåll överhuvudtaget. Trodde först det var eldspindling, men det är helt fel miljö. Kan lokspindling möjligen klara sig utan barrträd? Ska väl gynnas av kalk åtminstone.

Bild 2. I lite mer normal hedbokskog. Fanns nÃ¥gon granplanta och björk inte alltfÃ...mer…

0 719 visningar
3 svar

Torka kantareller?

Ulla

3 sep 2011 kl. 14:49

Hej

Jag har torkat gula kantareller i min svamptork, men fick höra att kantareller blev giftiga när man torkar dem. Är det någon som vet om detta är sant eller ej?

0 196 visningar
2 svar

Stockholm

Ebon

3 sep 2011 kl. 10:18

Finns det nån svamp runt Stockholmstrakten,varit ute några gånger men det verkar för torrt.

0 293 visningar
2 svar

Blodsopp eller eldsopp?

Pernilla

3 sep 2011 kl. 19:36

Jag kan omöjligt avgöra om detta är en blodsopp eller eldsopp. Kan någon hjälpa mig?

0 296 visningar
3 svar

Vilken svamp ?

Peter

3 sep 2011 kl. 17:41

Fann denna svamp i samband med en fjällvandring i Funäsdalen. Tyckte den såg så säregen ut att jag tog några kort. Har inte lyckats ta reda på vad det är för sort. Någon som vet ?

0 208 visningar
1 svar

Trattisar

Johnny

3 sep 2011 kl. 20:11

Jag hittade små trattisar 1,5 till 2 cm i diameter.Hur lång tid bör man vänta innan dom är plockbara typ 5 cm.

0 266 visningar
3 svar

Vilka sorter?

Susanne

3 sep 2011 kl. 17:13

Var ut en sväng och hittade kantareller (1), men sen hittade jag lite tunnare och torrare som ser ut som kantareller (2), men är det sådana?. Nästa liknar trattisar, men jag tycker inte det är det (3), vad kan det vara? Nr 4 och 5 har jag ingen aning om.

0 232 visningar
3 svar

Trattkantareller?

Laila

3 sep 2011 kl. 19:18

Hej!
Va tillbaka på mitt trattis ställe i dag å plockade resten,
SÃ¥ nu ska jag"vÃ¥ga” smaka trattisar för första gÃ¥ngen=)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone